Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enhetsbeteckningen på den utdelade mappen ändras från versal till gemen, och tillbaka

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse R

Medlem
Tjena!!

Jag har en server burk som står och puttrar med Windows Server 2008 RC1 (den som bygger på Vista).
Kanske inte behöver lista specs etc...
Men till problemet. Jag har delat upp min raid 5 volym i 2 delar, en till mig på 1.16 TB(enhetsbeteckning F: ) och en till farsan på 4.29 TB(enhetsbeteckning E: ).

Farsan fotar väldigt mycket, därav servern där han lagrar alla bilder. Adobe Lightroom är det redigerings verktyg han använder.
I Lr när han ska lägga till en källa (mapp) så väljer han "nätverk>servernamnet>E".

Problemet är att enhetsbeteckningen tenderar att ändras från E till e till E till e till E.
Det som händer i lightroom då är att det skapas 2 olika mappar. (se bild nedan)
op6am9.jpg

Och när man kollar inställningarna på den delade enheten så ser det ut så här(se bild nedan)
epq8td.jpg

Det enda jag kan få fram som svar till att lightroom byter mellan E och e är att som ni ser i den sista bilden är enheten "E:\ Delad" och nätverkssökvägen är "\\servernamn\e".
Det måste ju vara så att lightroom då inte vet vilken den ska välja?

Det jag vill fixa då är att nätverkssökvägen är "\\servernamn\E" istället för "\e".
Men självklart är alla typer av lösningar välkomna då detta har irriterat mig en viss tid.

//Hasse

Psst: hur visar man bilder i en tråd? kanske inte går.

Enklast är väl att du mappar upp en enhetsbokstav mot serverns share.

På klientdatorn, gå till Dator-Nätverk, bläddra till servern, högerklicka resursen och välj anslut nätverksenhet och välj en bokstav, t ex Z så kan du använda den i Lightroom.

Enklast är väl att du mappar upp en enhetsbokstav mot serverns share.

På klientdatorn, gå till Dator-Nätverk, bläddra till servern, högerklicka resursen och välj anslut nätverksenhet och välj en bokstav, t ex Z så kan du använda den i Lightroom.

JA! självklart borde jag göra så.

Tack så mycket.

Psst. återkommer om det inte funkade :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto