Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

engångskameror - framkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Idag har gubben varit med barnen på badhuset. Med sig hade de en engångskamera av undervattensmodell som de plåtade med. Tanken var att jag kunde framkalla rullen hemma eftersom jag har en CPA2 i mörkrummet.

Så långt allt väl, men när jag bröt upp kameran och plockade ur filmen så blev jag lite rådvill. Filmen var av "non name"-typ, det enda jag hittade i informationsväg var iso´t (400)
och processtypen (C41).

Grön som jag är så funderar jag ju nu över vilka tider jag skall köra filmen i och om det kvittar vilken kemi man kör, C41 som C41 liksom?

Kan ngn som har erfarenhet av C41-process sticka till med lite tips?
Visst kan jag skicka in filmen till labb också, men jag tänkte att det kunde vara skoj att göra det själv när jag ändå har utrustning avsedd för det hemma...ngn gång skall man ju börja :)

jag tror inte det spelar så stor roll vilket märke det är på c41-kemin. jag har framkallat en väldig massa varianter film och det är samma tid och temperatur på allihop. har aldrig hört om att kemin skulle vara annorlunda för färgfilm på det sätt som den är annorlunda för svartvit film.

Tusen Tack Anna för ett bra svar på min undran. Jag misstänkte att det var så, men jag vågade inte chansa och jag hittade inte ngn exakt information i mina böcker heller.

Nu skall jag iaf ladda filmen å framkalla den endera dagen, hoppas jag inte slamsar bort alla bilderna bara :)

Finns nog ingen tillverkare som laddar engångkameror för konsumentbruk med annat än vanlig C41 film idag. C41 är också standardiserad process så är det C41 så är det C41. Är soppan du kör i din Jobo för C41 så skall det gå bra.

Som kuriosa: är det inte så att C41 är Kodaks patent och Fuji och Agfa har/hade en kompatibel variant? Om man köper Tetenal eller Amaloco så får man inte äkta C41, utan en kopia?

Nu vet jag inte om det är på grund av patent, men Fuji kallar det CN-16, Konica kallade det för CNK-4 och AGFA kallade det för AP-70. På mina Fuji Superia rullar står det både C-41 och CN-16

Så kan det säkert vara, men tja, äkta C41, även om det är en kopia så är det samma grej. Jag har kört Fujifix tillsammans med övrig Kodak-kemi. Det funkar som vanligt, vilket jag fått bekräftat av både Kodaks och Fujis support.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar