Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Engångskamera (vattentät)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sahlberg

Aktiv medlem
Vet inte vilken rubrik detta hör hemma under så jag lägger den här.

Jag skall dra iväg till Egypten om en dryg vecka. Tar naturligtvis med mig hela (nästan) min utrustning, men jag är även dykare och skulle vilja ha med mig en kamera ner. Det finns ju engångskameror som är vattentäta ner till 3 meter, dessa är ju mer användbara som poolkameror. Jag har sett engångskameror som är vattentäta ner till 15 meter och det skulle passa mina ändamål mycket bättre (fridykning till c:a 10-12m och sportdykning runt 15m).

Är det någon som vet var man får tag i en sådan???

Har du kollat om du får hyra uv-kamera från dykfirmorna som du skall dyka med? Det hade vi möjlighet att göra när vi var i Malaysia.

För bättre bilder är engångs bara skräp

Har du tänkt hur det kommer att se ut på 10m djup, med sikt och ljus?

Jag kan tänka mig att en engångskamera inte har en chans att återge färgerna som livet har där nere. Dessutom har du inte så stor (om ens någon) möjlighet att efterbehandla de tagna bilderna för att få fram färgerna. Blixt är ett måste men förmodligen räcker engånskamerorna bara till att ta bilder på "en dykare" eller andra enkla bilder.

Jag tror på att hyra utrustning om du ska ha riktigt fina bilder. Är det bara minnesbilder kanske engångskameran ändå är tillräcklig.

Mvh
Petri

Det är snabba svar här, det gillar jag!

Jo en möjlighet är att hyra, men jag är inte så intresserad av några proffsbilder, snarare som du säger Petri så handlar det mer om minnesbilder. De snygga bilderna tar jag på land =)

Jag hade även planer på att tillverka eget/köpa begagnat UV-hus till en gammal 2MP Fuji kompaktkamera som jag har som jag inte är så rädd om. Men tiden räcker inte till för det just nu.

Edit: Och även om jag hade ett UV-hus till min systemkamera skulle jag aldrig komma på tanken att ta med mig den ner i djupet. En incident med en bekant och hans digitala videokamera på 45 meters djup har avskräckt mig för alltid :/

En god vän köpte en vattentät engångskamera, som skulle klara 3m för att leka lite i strandkanten. Han råkade sen få med sig den ner när han dök till 15m. Det funkade utmärkt, förutom att kameran blev så pass deformerad att den inte gick att dra fram efter 10m.
Kvaliteten blev så där, men det berodde definitivt på fotografen, så det säger inget om kameran i sig.
Att efterbehandla bilderna är naturligtvis inte svårare än med en vanlig analog kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar