ANNONS
Annons

enbensstativ.

Produkter
(logga in för att koppla)
JAg gillar enben stativ mkt.

Trebent stativ är 100% stadigt
Handhållet är 0 % stadigt
Enbent stativ är 75% stadigt.

Med detta menar jag att enbent är mkt bra jämfört med handhållet och jag använder inte trebent så ofta numera. Allt beror förstås på fotosituationen.
/Stefan

Framför allt tycker jag att man sparar på krafterna och på ryggen.

Man kan följa ett motiv mycket längre då man slipper lyfta en tung kamera och vänta på fotoögonblicket.
Jag kan stå "skjutklar" med min 300 eller i vissa fall min 500 i en timme! Och ändå vara rörlig på ett helt annat sätt än med ett trebent stativ.

Jag tror Patrik har ganska rätt i 2-3 steg men är man ute efter stabilitet så är helt klart ett trebent stativ valet.

MVH
Magnus

Stabilare blir det allt!
Men det slår enligt mig inte 3,stativet med kulled eftersom man slipper tilta (tippa) stativet för att förändra utsnittet.
Det är en stor nackdel för 1,stativet! Men visst är det ett lätt medtaget hjälpmedel!

**

Enligt illustrationen nedan så ser man att det i B är en rättså stor förändring i perspektivet när man tiltar jämfört med kulled på 3,stativet.
Jag upplever detta som en stoor nackdel, den största med 1,stativet enligt mig!
Visst kan man montera en led på 1,stativet, men det är inte så smart om prylarna väger en del, vilket de så ofta gör (blir lätt lite osäkert).

/Niclas,

Bilagor

• stativ,,2.jpg
    stativ,,2.jpg
    25.8 KB · Visningar: 781
Senast ändrad:
Kan ju tillägga att det är mycket enkelt att sänka höjden på enbensstativet, bara ett snäppe, till skillnad mot 3benarens tre snäppen.

Det är många gånger inte nödvändigt att vinkla nedåt, oftast blir det bättre att sänka höjden så man får en rak vinkel.

Min stora poäng med illustrationen ovan är att det tvekläst blir en variabel till eftersom perspektivet förändras, vilket gör det mer komplicerat att ha "full" kontroll när man tiltar,,
Skillnaden i perspektivet blir såklart tydligare ju närmare man är motivet;) Jag fotar ofta runt närgränsen och upplever detta konkret och till förtret.
Att sänkna 1,stativet är såklart långt snabbare än med 3,stativet Men uppenbart inte lika snabbt som att behålla samma grepp om prylarna och bara vinknla om i/med kulan, där förlorar man ju ingen tid.

/Niclas,

Jag använder ibland enbenaren så att den blir en pinne nedåt som jag t.ex kan hålla mellan benen. Om jag sitter ner på en konsert, i en kyrka eller dyligt blir det stadigare. Då låter jag inte stativet räcka ner till golvet.

I övrigt använder jag hellre stöd jag naturligt finner såsom: räcken, träd, husväggar, cykeln mm.

/AnWi

För mig som är lite skakig av mig är en enbenare bra. Köpte en som passade bra som vandringskäpp då man fjällvandrar. Har inte haft användning för den än man jag har prövat använda ett 500mm (*1,6) objektiv och skillnaden blir väldigt stor jämfört med handhållet.

Det finns även mycket tunna enbenare som t ex lämpar sig för mätsökarkamemran i centrum av en storstad. Inte bara vid fotbollsplannen eller i skogen som enbenaren är fin,,
Ett alterenativt försvarsvapen är det ju också;)

Henri-Cartier Bresson mfl använde flitigt och rörligt enbenare med mätsökaren,,

/Niclas,

Någon som kan tipsa om ett riktigt superlättviktarstativ (enbenare)?

Funderar på att investera i en lätt, nätt och kompakt vandrarstav som jag kan skriva mätsökarkameran på,,

Förslag?

Mvh Niclas,

Tackar!!
Den kändes lite dyr,, Gitzo inkl kulled blev plötsligt billigt;)
Jag spanar vidare, blir inget impulsköp.

/Niclas,

Melker Humala skrev:
Jag köpte ett förvånansvärt stabilt och lätt enbenstativ på Clas Ohlson. Cullman 741 var det och det kostade 298:-

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/381253B_X_2004-07-01_170305.jpg

Jag har också köpt ett billigt enben på claes ohlssons. Det är helt ok tycker jag. Väger lite och kostade ännu mindre. Min plan var att köpa billigt enben så att jag har mer pengar till ett bra treben. Jag ahr en teori om att det inte är lika noga med enbensstativ som med trebenta, men jag kanske har fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar