Annons

Enbensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Morrn!

Skall köpa mig själv ett enbensstativ men behöver praktiska köpråd.
Har aldrig haft något eller ens testat så jag vet inte alla "att tänka på innan köp"-vilkor om man säger så.
Jag har ju redan standardstativet 055 xprob med kulled 498rc2, inköpt helt utefter råden här och är mycket nöjd, så jag har inget problem alls att vara mainstream och köpa svenssonalternativet nr 1 eller så, vad jag skulle vilja ha hjälp med är de praktiska frågorna, använder man verkligen kulled på enbenare eller skruvar man kameran rätt på bara t,ex? Sådant som oerfarna missar helt enkelt. Snabbfäste, hur nödvändigt o.s.v.

Vill ha med kameran på promenader helt enkelt, året om och i alla ljusförhållanden. Ett väl fungerande universalkit till 550D, Tokina 11-16 och framtida 70-200/4L IS.
Tipsa om ni kan:)

Kulled behöver du nog inte. Och skulle du så småningom komma på att du av någon anledning vill ha det på din monopod har du ju en som du kan sätta på. Det finns ett tilthuvud för ett par hundralappar som kan vara bra att ha. Snabbfäste tycker jag att man alltid ska ha på stativ.

Det viktiga är att monopoden är tillräckligt lång och att den inte är för stor och tung (för du lämnar du den hemma för ofta).

Själv har jag en billig (ett par hundralappar) och lätt modell från Kaffebrus som funkar utmärkt, även med lite tyngre grejer än det du har.

Beroende på vilket snabbfäste du har på ditt stativ idag kanske det här funkar?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=701234

Jag har ett motsvarande tilthuvud men med ett annat snabbfäste på och det funkar helt OK, speciellt för sitt pris!

Vad gäller stativet kan ett sånt här knappast blir särskilt fel:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=704794

Ett tips är att köpa ett som inte är så långt när det är ihopslaget, det är gott om man kan få ned det i ryggsäcken istället för att ena änden ska sticka upp och så. Är du lång får du räkna med det också, det är jobbigt att stå böjd som en makaron för att kunna se ned till sökaren.

Vad gäller stativet kan ett sånt här knappast blir särskilt fel:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=704794
...om man inte är man och normallång. Stativet i länken är 154 cm. Räkna med att ett tilthuvud bygger några cm och att ögonen sitter ungefär en dm under hjässan, så skull stativet funka för nån som är högst 170 cm lång (med skor!). (Om man bara tar bilder i breddformat kan man lägga på ytterligare 7-8 cm ungefär för kamerans höjd.)

Jo, men om man tycker att det är för högt är det ju bara att inte dra ut hela längden. Visst, det blir ju ett onödigt stort stativ men det kan ju vara bra att ha lite längdreserv om terrängen är ojämn eller något.

Jag är 185 cm lång och tills jag fick på tilthuvudet med snabbplatta som byggde på 90 mm var min enbenare för kort för mig. Nu får jag å andra sidan ha en sektion liiite ihopskjuten men då passar det exakt.

Jo, men om man tycker att det är för högt är det ju bara att inte dra ut hela längden. Visst, det blir ju ett onödigt stort stativ men det kan ju vara bra att ha lite längdreserv om terrängen är ojämn eller något.
Nu vet jag inte om jag missförstår, men stativet i länken är ju max 154 cm högt. Det är alltså för kort för alla som är mer än ungefär 170 cm långa. Inte för långt.

Själv är jag 194 cm och har en monpod som "naken" är 171 cm. Det räcker till när jag tar bilder i breddformat, men om jag skulle vända kameran till höjdformat med hjälp av tilthuvudet skulle jag få krypa ihop.

Ok, jag missförstod dig.

Men jag gjorde en liten snabb jämförelse nu, och med tilthuvudet och snabbplattan skulle jag vilja säga att ett stativ på 155 cm räcker för en person som är 185 cm lång, som jag. Mitt stativ är 165 cm högt och med det i högsta läget kommer snabbplattan ovanför mina ögon.

För övrigt fins det flera modeller som är 161-165 cm höga för ungefär samma pengar.

Nu är det kanske över din budget, priset har gått upp 400 kr sedan jag köpte det, men Manfrotto 694 MagFiber här är grymt bra:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=680049

Men jag gjorde en liten snabb jämförelse nu, och med tilthuvudet och snabbplattan skulle jag vilja säga att ett stativ på 155 cm räcker för en person som är 185 cm lång, som jag. Mitt stativ är 165 cm högt och med det i högsta läget kommer snabbplattan ovanför mina ögon.
Du menar väl att ett stativ som är 165 (inte 155) räcker till? Om du vänder kameran till höjdbildsläge kommer ju sökaren ungefär i höjd med snabbplattan (egentligen någon cm lägre tror jag, har inte stativet framför mig just nu).

Nej, jag menar att ett stativ på 155 borde räcka till en person på 185 cm. Om jag ställer in mitt stativ på 155 cm har jag 80-90 mm mellan snabbplattan och mina ögon. Jag vet inte exakt vad en kamera bygger på på det, min är utlånad, men det borde vara ungefär så högt från botten upp till sökaren.

Det är kanske lite snålt tilltaget men jag skulle absolut säga att det är tillräckligt.

Tilthuvudet och snabbplattan bygger som sagt på 90 mm på höjden och sedan bygger kameran på ca 100 mm till. Mina ögon sitter på 173-174 cm höjd och jag är som sagt 185 cm lång.

Men jag kanske är vanskapt ;-)

Jasså du menar om man tiltar den max bakåt? Det är en annan sak, men att använda ett enbensstativ med tilthuvud i så stor vinkel tycker inte jag är inte särskilt praktiskt under några förhållanden.

Tilthuvudet och snabbplattan bygger som sagt på 90 mm på höjden och sedan bygger kameran på ca 100 mm till. Mina ögon sitter på 173-174 cm höjd och jag är som sagt 185 cm lång.
Som sagt: Om du bara tar bilder i breddbildsläge stämmer det du säger.

Men om du vrider kameran till höjdbildsläge (det som på engelska kallas "portrait") med hjälp av tilthuvudet (det är väl därför du har ett tilthuvud?) kommer sökaren i höjd med (eller strax under) tilthuvudets överkant. Då får du alltså räkna bort de där 100 mm som kameran "bygger".

Som sagt: Om du bara tar bilder i breddbildsläge stämmer det du säger.

Men om du vrider kameran till höjdbildsläge (det som på engelska kallas "portrait") med hjälp av tilthuvudet (det är väl därför du har ett tilthuvud?) kommer sökaren i höjd med (eller strax under) tilthuvudets överkant. Då får du alltså räkna bort de där 100 mm som kameran "bygger".

Sorry, nu fattar jag äntligen vad du menar :)

Jo, så är det såklart. Jag har inte använt det så bara, så jag tänkte inte på det.

Du har helt rätt i det. Vill man använda huvudet på det sättet får man räkna bort det.

Sorry, nu fattar jag äntligen vad du menar :)

Jo, så är det såklart. Jag har inte använt det så bara, så jag tänkte inte på det.
Nej, jag använder det inte heller så. Har man ett objektiv med stativfäste så använder man ju det för att vrida kameran och då "förlorar" man inte lika mycket höjd.

Sen tycker jag iofs att det är bra att ha ett enbensstativ med lite marginal på höjden. Det är t ex inte alltid marken där man valt att stå är plan.

Det bästa för TS är förstås att gå till butik och prova monopoden innan han köper.

Jag har två enbensstativ.
Dessutom en mindre kulled, annars kör jag mest utan.
Snabbplattor tycker jag är omständigt, det går oftast lika lätt att gänga av och på kameran.

Det jag använder mest är ett litet billigt enben i tre sektioner. Lätt och smidigt att ha med sig överallt.

Ute i fält så använder jag Benbo Trekker enbensstativ från www.photax.se
Det är i två sektioner, helt vattentätt och stadigt. Tillräckligt långt blir det också i alla fall med kulled på, för mina 180 cm. Det är ett hyfsat alternativ till tripod att kånka runt med och fungerar ganska bra med 400mm tele. (Även om jag helst har med mig både enben och treben).
Ett aber med Trekkerbenet är att jag fick byta ut låsskruven som är lite för kort för att nypa ordentligt, det löste sig med en vanlig vingskruv.

J O

Tack skall ni ha, kul med respons:)

Kikat lite under dagen och gjort en korg på: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380195
och http://www.cyberphoto.se/info.php?article=701234
Verkar vara helt ok och lätt konstruktion, men nu fick jag frågan här bland besserwissrar...."vad skall du med huvudet till"? Min spontana känsla är dels att jag får lite extra längd på relativt billigt stativ samt om jag vill så kan jag använda funktionen? Tänker jag galet? Känns som att det kommer at komma tillfällen jag vill vinkla och skjuta stabilt tillräckligt ofta för att motivera ett huvud.
Vad säger ni med mer erfarenhet? Huvud eller inte?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto