Annons

Enbens-stativ till teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Behöver köpa ett enbensstativ till mitt teleobjektiv, men vet inte vad jag skall välja.
Kolfiber hör jag skall vara bra och lätt.
Finns ju en del därute och somliga listar inte max-belastning dessvärre.
Objektivet väger 3050g + huset på runt 1000g så runt 5 kg åtminstone behöver det palla med.
 
Du kan ju titta på Leofoto, har inte deras enbenta stativ men har köpt VH-20 och ett makrostativ samt lite annat, allt har varit över förväntan. 20% rabatt för plusmedlem

Instämmer. Jag köpte ett Leofoto trebensstativ för ett halvår sedan och är imponerad av stabiliteten och kvalitén. Jag har all anledning att tro att deras enbenare också håller hög klass.
 
Jag tycker du ska kollla på Benro MMA 38c Kolfiber. 4 delat 158cm högt max belastning 18 kg vikt 058 kg. Har ett sådant själv funkar jätte bra.
 
De flesta av er har valt att gå på kolfiberstativ. Själv har jag valt en helt annan väg med ett kraftigt aluminiumstativ som jag också använder som vandringsstav, Benro A49T (Höjd 1935mm max last 25kg).
 
Har du ett trebensstativ du trivs med, fällt ut endast ett ben och vips har du ett enbensstativ. Jag använder ofta mitt Manfrotto 190 på det sättet och inte sällan med drygt 4kg belastning.
 
Har du ett trebensstativ du trivs med, fällt ut endast ett ben och vips har du ett enbensstativ. Jag använder ofta mitt Manfrotto 190 på det sättet och inte sällan med drygt 4kg belastning.

Jag har tänkt på det också, men dessa är något mer otympliga och ofta tyngre än enbensstativ.
 
Det låter intressant. Har du något exempel så kan jag kasta ett getöga och se om det skulle vara ett alternativ.

Här några exempel men det finns säkert fler



 
Jag hade prioriterat längden framför vikten alla dagar i veckan. Finns inget som jag tröttnar så fort på som att stå med krokig rygg en längre stund eller för den delen sitta och behöva sträcka på nacken för att stativet är för långt när det är hopfällbart. Ofta är det ju en längre väntetid innan det man vill fota händ och risken är att om du står eller sitter obekvämt så kommer du inte att vara lika snabb när det väl händer.
Av din beskrivning av vikten att döma så skulle jag också rekommendera ett litet tilthuvud. Så fort du fotar över eller under stativhöjden, dvs allt utom vågrätt, kommer du att behöva luta stativet om du inte har ett tilthuvud. Det brukar gå bra men om du tex fotar en längre stund så märker du rätt snart att stativet inte tar upp tyngden lika bra när det lutar som när det står vertikalt.
 
Jag hade prioriterat längden framför vikten alla dagar i veckan. Finns inget som jag tröttnar så fort på som att stå med krokig rygg en längre stund eller för den delen sitta och behöva sträcka på nacken för att stativet är för långt när det är hopfällbart. Ofta är det ju en längre väntetid innan det man vill fota händ och risken är att om du står eller sitter obekvämt så kommer du inte att vara lika snabb när det väl händer.
Av din beskrivning av vikten att döma så skulle jag också rekommendera ett litet tilthuvud. Så fort du fotar över eller under stativhöjden, dvs allt utom vågrätt, kommer du att behöva luta stativet om du inte har ett tilthuvud. Det brukar gå bra men om du tex fotar en längre stund så märker du rätt snart att stativet inte tar upp tyngden lika bra när det lutar som när det står vertikalt.

Tack för tips om tilthuvud.
Hittar lite om detta på några butikssidor, men dum fråga säkert, hur fäster jag mitt objektiv i en sådan? Finns lite olika anslutningar vad jag kan se. Hur vet jag vilket fäste som passar mitt tele?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.