Annons

En stor lokal med dålig belysning... fototips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malmgren

Medlem
Jag, som mest brukar fotograferar ute i naturen, fick i uppdrag att ta med mig kameran till klätterhallen och stötte genast på nya problem. Därför tänkte jag höra med er om tips kring hur man fotar i denna nya miljö.

Förutsättningarna är som följer: Lokalen är mycket stor, den är svagt upplyst av lysrör och strålkastare, med försumbart ljusinsläpp från fönster. Målet är att få ljusa bilder med bra skärpa och utan brus.

Till förfogande finns: En Canon EOS 350D och Canon speedlight 430 EX.

Det jag tycker fungerat bäst hittills är: ISO 400, största bländaren (lägsta bländartalet) och en slutartid kring 1/80 förutsatt att eventuella klättrare är stilla vid fotoögonblicket. Blixten är jag inte helt överens med men det har blivit okej bilder på de ställen där det finns en övervåning att studsa blixten mot.

Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer gärna både med och utan blixt. Hur ska man tänka i situationer som denna för att få bra bilder?

/Stella
 
Min första tanke är att köra blixten "off-camera" med en annan klättrar som håller i den för att "punktbelysa" den klättrare som skall porträtteras, jag kan ha missuppfattat din beskrivning helt men det är det första som dyker upp i mitt huvud.
 
Hva med å gå for lav iso og liten blender og lang lukkkertid? Om du avtaler med en eller flere modeller at de klatrer opp i veggen og sitter helt stille på avtalt signal vil du få et bilde hvor du ser noen bevege seg og noen er helt skarpe. Blender 3,6, 1/80 sekund og 400 iso tilsvarer f.eks. blender 16, 1 sekund og 100 iso.

mvh
Johan
 
Jag har haft 350D med Speedlite 380EX i 7 år men aldrig lyckats bra med blixtfotografering inomhus med detta combo. De bästa bilderna har jag faktiskt fått i Ph.D läget (=Full auto).

Du kan också testa att höja ISO till 800 (dock ej i full auto). Tycker att det är OK med lite korningt i en stor hall, ger lite känska av Ektachromebilder från 70-talet.

Ett annat alternativ (utesluter inte tidigare råd) är fota i RAW och sedan justera ljuset i DPP. Det har jag tyvärr aldrig gjort med min 350D.

Nu har jag skaffat 60D och får för första gången i mitt liv bra inomhusbilder med blixt som dessutom kan ytterligare justeras i RAW. RAW är underskattad av alltför många...
 
Mitt tips:
1: Använd stativ - ger helt andra möjligheter än att köra handhållet

2: Bländare 5,6 / ISO 100 / slutartid så att det blir en ljus och fin bild

3: Säg åt klättrarna att de ska vara väldigt stilla när du ropar (dvs när du tar bilden). Det är inget fel med att leka enväldig diktator med absolut makt när man fotar människor, säg helt enkelt till dem att vara still! (förutsatt att de vill vara med på bild :D )

4: Fota RAW - kanske inte så mycket pga exponeringen men däremot kan du leka med vitbalansen mycket mera efteråt än om du fotar JPG.

5: Ta en bild på nånting som du tycker är grått, så kan du använda den ytan (tex en t-shirt) för att vitbalansera i efterbehandlingen

6: Använd ev blixten för att accentuera nåt speciellt i bilden - tex en klättrare. Glöm tanken på att försöka lysa upp hela väggen/hallen med blixten, det är dömt att bli skit, oavsett om du har blixten på kameran eller off-camera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.