Annons

en snabb fråga om parply...

Produkter
(logga in för att koppla)

lottath

Aktiv medlem
Jag har tänkt att köpa en dagsljuslampa och en softbox men funderar på om det funkar att använda ett vitt paraply framför lampan istället för en softbox? (eftersom jag har ett sånt liggandes) Ljuset kanske försvinner för mycket då?,,,eller ska man ha paraplyet bakom, fast då blir det en annan effekt på ljuset,,,?
Är helt ovetande, har alltid använt mig av enbart befintligt ljus. Tacksam för ett tips...

En softbox ger ett mer riktat ljus (beroende på storlek och vinklar) Om du har ett vitt paraply (transparent) så ska du ha det mellan lampan/blixten och föremålet du ska fotografera. Visst man kan ha det upp i taket också men jag antar att det inte är så du tänkt dig. De paraplyer man brukar vända på är de med en reflekterande insida av t.ex. guld, silver eller vit färg. Börja med paraplyt du har och testa med det innan du börjar shoppa loss :)

Lycka till

Tack för ditt snabba svar.

Jag hade tänkt att antingen köpa dagsljuspaketet på photax för 1300 som innehåller dagsljuslampa, stativ och softbox, eller köpa dagsljuslampa och hållare med paraplyfäste för sig och använda mitt paraply...tyckte det lät billigt med 1300 för paketet men jag kanske skulle börja med att köpa en lampa så får jag se vad det blir sen....jag har tänkt att använda det till porträtt, att använda när dagsljuset inte är tillräckligt starkt.

Tänk på att en lampa inte är särskilt stark. Våra ögon kanske tycker det, men kameran håller inte med. slutartiderna blir förmodligen längre än du tror, så det gäller att motivet sitter helt stilla, och att du håller kameran helt stilla 8eller på stativ). En blixt ger en helt annan styrka, och du behöver inte tänka på oskärpa p.g.a. att du eller motivet rör på sig.

Det är så svårt

att fota med blixt, jag har en extern men jag får det inte alls att bli bra. Fast jag har inte tränat så mycket...
Med lampa så ser man ju lättare hur ljuset faller osv. Är det någon som vet en bra sida som förklarar hur man kan ljussätta enkelt med blixt? Jag har sökt i forumen här men det mesta handlar om studioblixtar.

Du kan väl titta på denna sidan

http://www.modellbilder.se/article.php?id=40

Som du redan nämner, så är de flesta sidorna/tipsen för studioblixtar men principen är samma även om du använder en extern "kamera blixt". Börja med att ställa kameran och blixten i manuellt läge. En bra standard inställning är 1/125 med bl 8. Justera därefter din blixt. Börja med t.ex. halv effekt och se hur bilden blev exponerad. Blev det inte bra, så justerar du blixtens effekt eller flyttar blixten. Anteckna och träna. Som modell kanske du kan ha ett föremål som inte tröttnar så fort......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar