Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En rivstart på karriären, vad bör jag göra nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Perw

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en glad hobbyfotograf som fotat med DSLR sedan i Januari 2013 och är en av alla som drömmer att livnära sig på fotograferande.

Nu är det så att jag har vunnit en stor fototävling i Norge där jag blev en av 10 vinnande bidrag utav över 6.400 stycken och senare framröstad som det absolut bästa fotot av över 37.000 röster.

Nu kommer min bild tillsammans med dom 3 andra "top 4"-bilderna att visas upp på en stor annonstavla på Times Square i New York under ett par dagar, våren 2014.
Utöver att visas där så kommer min bild tillsammans med dom andra 9 bilderna att användas i internationell reklam för turism i Norge.

Efter lite info, nu till mina frågor:

*Vad bör/kan jag förvänta mig av detta? Mer PR lär jag ju aldrig kunna få...

*Hur bör jag förbereda mig på vad som kan komma?

En hemsida att rikta folk till är ju ett måste.

*Några förslag på bra sidor att skapa en hyffsat professionell hemsida på?

Här följer lite artiklar om mig och tävlingen:

http://www.nrk.no/sognogfjordane/han-tok-biletet-av-lodalen-1.11313321

http://www.dagbladet.no/2013/10/21/tema/reise/new_york/norgesferie/fjord/29890549/

Nuvarande sida där jag visar upp mina bilder:

https://www.facebook.com/EHermanssonPhotography

Mycket tacksam för hjälp/svar.

Mvh
Erik Hermansson
 
Grattis till vinsten !
Dock vet jag inte om jag skulle kalla det start på en karriär att ta en prisvinnande bild. Det som behövs är ju att kunna ta lika bra bilder gång efter gång och i de flesta fall "på kommando" dvs när kunden kräver det oavsett inspiration.

Jag kan inte på rak arm räkna upp speciellt många namn på personer som vunnit liknande tävlingar så genomslaget för fortsatt karriär kanske inte ska överskattas.

Edit : jag kollade runt litet på din fb och många av dina bilder är väldigt fina så det här är ingen kritik av dina bilder utan mer en kommentar kring förväntningarna av en vinst i en fototävling

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 
Grattis till vinsten.

Om du siktar på att tjäna pengar på din fotografering så måste du börja med att fundera på en affärsplan. Du måste fundera på vilka dina kunder ska vara, var de finns, vad det är som de ska köpa av dig, vilken kanal är den rätta för att nå dina kunder och vilka priser som både du och dina kunder är nöjda med. Tänk på att din bild kommer att användas för att sälja en del av Norge, inte sälja dig som fotograf. Det är ditt jobb att lyckas få din kundkrets att hitta dig utifrån att de publicerar din bild och ett steg på vägen är affärsplanen och sedan jobba utifrån den.
 
Grattis till vinsten !
Dock vet jag inte om jag skulle kalla det start på en karriär att ta en prisvinnande bild. Det som behövs är ju att kunna ta lika bra bilder gång efter gång och i de flesta fall "på kommando" dvs när kunden kräver det oavsett inspiration.

Jag kan inte på rak arm räkna upp speciellt många namn på personer som vunnit liknande tävlingar så genomslaget för fortsatt karriär kanske inte ska överskattas.

Edit : jag kollade runt litet på din fb och många av dina bilder är väldigt fina så det här är ingen kritik av dina bilder utan mer en kommentar kring förväntningarna av en vinst i en fototävling

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Jo du har väl helt rätt i att det inte kan kallas karriär, i all min lyriska glädje så var det nog förhastat.
Nej det ska såklart inte överskattas, men sen kanske det är lika svårt att på rak arm räkna upp personer som fått sina "hobbybilder" visade på Times Square och som turistreklam för ett land? Så man ska väl aldrig säga aldrig.

Stort tack för gratulationer, komplimanger och för ett ärligt och bra svar =)
 
Grattis till vinsten.

Om du siktar på att tjäna pengar på din fotografering så måste du börja med att fundera på en affärsplan. Du måste fundera på vilka dina kunder ska vara, var de finns, vad det är som de ska köpa av dig, vilken kanal är den rätta för att nå dina kunder och vilka priser som både du och dina kunder är nöjda med. Tänk på att din bild kommer att användas för att sälja en del av Norge, inte sälja dig som fotograf. Det är ditt jobb att lyckas få din kundkrets att hitta dig utifrån att de publicerar din bild och ett steg på vägen är affärsplanen och sedan jobba utifrån den.

Ett jättebra inlägg, mycket matnyttigt att bita i där!
Stort tack för tips och gratulation! =)
 
Det har knappast varit den avgörande faktorn att vinna en tävling. TÄnk alla som vinner Metro Photo Challenge. Här pratar vi om många bilder och fotografer som bidrar. Inte så att man precis blivit superkändis av en enda bild. Känner en som vann och det är likadant nu som innan tävlingen.
Men grattis ändå att du vann. Du har fina bilder, men du måste även vara en bra karriärsmänniska nu. Det är inte Idol du vunnit där annat folk gör jobbet åt dig och allt redan är bokat ett år framöver.

/Stefan
 
Hej!

Jag är en glad hobbyfotograf som fotat med DSLR sedan i Januari 2013 och är en av alla som drömmer att livnära sig på fotograferande.

Nu är det så att jag har vunnit en stor fototävling i Norge där jag blev en av 10 vinnande bidrag utav över 6.400 stycken och senare framröstad som det absolut bästa fotot av över 37.000 röster.

Nu kommer min bild tillsammans med dom 3 andra "top 4"-bilderna att visas upp på en stor annonstavla på Times Square i New York under ett par dagar, våren 2014.
Utöver att visas där så kommer min bild tillsammans med dom andra 9 bilderna att användas i internationell reklam för turism i Norge.

Efter lite info, nu till mina frågor:

*Vad bör/kan jag förvänta mig av detta? Mer PR lär jag ju aldrig kunna få...

*Hur bör jag förbereda mig på vad som kan komma?

En hemsida att rikta folk till är ju ett måste.

*Några förslag på bra sidor att skapa en hyffsat professionell hemsida på?

Här följer lite artiklar om mig och tävlingen:

http://www.nrk.no/sognogfjordane/han-tok-biletet-av-lodalen-1.11313321

http://www.dagbladet.no/2013/10/21/tema/reise/new_york/norgesferie/fjord/29890549/

Nuvarande sida där jag visar upp mina bilder:

https://www.facebook.com/EHermanssonPhotography

Mycket tacksam för hjälp/svar.

Mvh
Erik Hermansson

Grattis till vinsten!

Att leva på foto är inte lätt, att leva på naturfoto är nog ännu svårare dessvärre.
¨Fotografer¨ går det idag 13 på dussinet om inte fler.
Titta bara på hur många som var med i tävlingen ;-)
För att sälja bilder idag måste du göra bilder som sticker ut från den enorma mängden.
För att överleva som fotograf idag måste du göra många bra bilder snabbt och till låg kostnad.

Bästa hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Grattis till vinsten!

Att leva på foto är inte lätt, att leva på naturfoto är nog ännu svårare dessvärre.
¨Fotografer¨ går det idag 13 på dussinet om inte fler.
Titta bara på hur många som var med i tävlingen ;-)
För att sälja bilder idag måste du göra bilder som sticker ut från den enorma mängden.
För att överleva som fotograf idag måste du göra många bra bilder snabbt och till låg kostnad.

Bästa hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Som Janne säger är troligen natur- & landskapsfoto bland det svåraste att livnära sig på. De flesta fotografer jag känner till inom den genren, som lever på det, håller föreläsningar, kurser, filmar, skriver osv. Det handlar i stort sätt aldrig om att de livnär sig enbart med hjälp av kameran.
 
Som Janne säger är troligen natur- & landskapsfoto bland det svåraste att livnära sig på. De flesta fotografer jag känner till inom den genren, som lever på det, håller föreläsningar, kurser, filmar, skriver osv. Det handlar i stort sätt aldrig om att de livnär sig enbart med hjälp av kameran.

Att hitta jobb med sämre timpenning än naturfotografens är nog svårt ....
Som så mycket annat handlar det om tillgång o efterfrågan, och när det gäller bra naturbilder överstiger tillgången kraftigt efterfrågan.

För 10-15 år sedan gick det hyffsat att livnära sig på Naturbilder om du verkligen låg i o jobbade hårt.
Idag är tillgången på bra bilder betydligt större.
Surfa runt lite och titta bara här på Fotosidan hur mycket bra bilder det verkligen finns.
Massvis!
 
Grattis! Riktigt kul!
Nu får du fundera på vad du vill fotografera som yrkesfotograf, sen är det aldrig fel att ta sig en en rejäl yrkesutbildning i marknadsföring/sälj. Kolla KY-utbildningar. Är du redan en "snackare" så är det bara att snacka på och skita i marknadsföringsutbildningen :) Sälj sälj sälj - det är allt du behöver bry dig om. Att gå en foto-utbildning är meningslöst. Lycka till!
 
Det har knappast varit den avgörande faktorn att vinna en tävling. TÄnk alla som vinner Metro Photo Challenge. Här pratar vi om många bilder och fotografer som bidrar. Inte så att man precis blivit superkändis av en enda bild. Känner en som vann och det är likadant nu som innan tävlingen.
Men grattis ändå att du vann. Du har fina bilder, men du måste även vara en bra karriärsmänniska nu. Det är inte Idol du vunnit där annat folk gör jobbet åt dig och allt redan är bokat ett år framöver.

/Stefan

Självklart har du rätt i det du skriver, och det är just därför jag ber om råd och tips på vad jag kan/bör göra nu.
Självklart förstår jag att jag inte kommer få något serverat på silverfat, dåligt formulerat av mig märker jag.

Tack för gratulation och komplimanger! =)
 
Grattis till vinsten!

Att leva på foto är inte lätt, att leva på naturfoto är nog ännu svårare dessvärre.
¨Fotografer¨ går det idag 13 på dussinet om inte fler.
Titta bara på hur många som var med i tävlingen ;-)
För att sälja bilder idag måste du göra bilder som sticker ut från den enorma mängden.
För att överleva som fotograf idag måste du göra många bra bilder snabbt och till låg kostnad.

Bästa hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Stort tack för ditt ärliga inlägg och syn på detta!
Jag stack ju i alla fall tydligen ut från över 6400 bidrag ;)

Att som en del i en affärsidé ha att sälja mina bilder på större Canvas, hur ser du/ni på det?
Någon som har erfarenhet/kunskap om detta?
 
Grattis! Riktigt kul!
Nu får du fundera på vad du vill fotografera som yrkesfotograf, sen är det aldrig fel att ta sig en en rejäl yrkesutbildning i marknadsföring/sälj. Kolla KY-utbildningar. Är du redan en "snackare" så är det bara att snacka på och skita i marknadsföringsutbildningen :) Sälj sälj sälj - det är allt du behöver bry dig om. Att gå en foto-utbildning är meningslöst. Lycka till!


Bra tips där!
Tack för gratulationer och lyckönskingar, det är verkligen en sjukt rolig upplevelse! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.