Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En punkt på alla bilder, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en KMD5D och på senaste tiden har jag märkt av en ofokuserad punkt på alla bilder som är mot ljus bakgrund.

Denna punkt är placerad på samma ställe i bilden oavsett brännvidd. Detta torde betyda att det är någon form av dammkorn på sensorn eller?

Problemet är att jag inte har en susning vad jag ska göra åt saken. Hur ser sensorn ut? Är det den som är bakom spegeln rakt in? Det mattsvarta som syns där? Ska jag blåsa på den och hoppas att dammkornet far åt h-e? :)

Blir lite förbryllad eftersom jag inte kan se något skräp alls. Hjälp mottages tacksamt

Tack för länken! Fast jag har svårigheter att hitta något "cleaning mode" på sidan, det fanns till D7D men jag får inte upp PDF-filen och kan således inte läsa den beskrivningen =/

Försöker hitta "cleaning mode" i bruksanvisningarna men där gick jag bet. Jag kanske är dålig på att hitta bara, men det verkade faktiskt inte vara så mycket info om rengöring, särskilt inte CCD:n

Någon som kan förklara hur man går i cleaning mode med D5:an?

Edit:

Jag fick efter stor möda PDF-filen till D7:an att fungera och hittade anvisningar. Blåste lite med min bälg och pricken ser ut att vara borta :)

Senast ändrad:
vad du än gör så blås för f**n inte bort dammet!! det resulterar i hundratals små och stora nya fläckar som är ännu svårare att ta bort! köp en liten blåsbälj avsedd för detta, den har ett filter i insuget så att den inte suger in smuts och damm...enbart ren luft kommer ut... kostar några tior... eller så skaffar du ett clean set men det kostar lite mer... vissa snackar om special tejp, men det låter falrligt tycker jag...

Det står under CCD-rengöring på sid 106 i D5D bruksen. Under verktygsmenyn flik 3 hittar du Rensa CCD.

(fast du verkar redan ha hittat det)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar