Annons

En liten IS aha-uplevelse för amatören :)

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
För den som köpt ett tele med IS blir själva effekten av IS ganska uppenbar redan när man första gången zoomat in och halvtrycker avtryckaren när man tittar i sökarn. Bilden i sökaren blir omedelbart stabil.

Att nåt händer om man (likt mig) tex äger ett 70-300IS är uppenbart, IS där består av två gyron som väser och "klickar" rätt rejält när man trycker ner avtryckarn, och själva optiska effekten är alltså omedelbart synlig vid första exponeringen om man inte är halvblind.

Om man däremot (likt jag igen) har ett "normalzoom" t.ex. 18-55 IS så är effekten inte lika uppenbar. Till att börja är objektivet helt tyst. Ja, eller nästan iaf, ett mkt tyst vinande kan höras om man lägger örat mot objektivet, men man får prova flera ggr (iaf jag) innan jag hörde det lilla-lilla ljudet. Det är väldigt tyst jämfört med en tele helt enkelt. Att det funkar blir man hyffsat övertygad om efter några hundra bilder som är skarpa trots långa slutartider - som normalt borde ge skakningsoskärpa rätt ofta.

Men här och nu råkade jag se den optiska effekten "i realtid" och tänkte jag skulle skriva om det här, nån annan amatör likt mig kanske tycker det är lika kul som jag.

Det funkar om du har LiveView, alltså 450D eller 40D. Ta ditt normalzoomade IS objektiv och sätt på LiveView. Obs, fuska inte med nåt stativ, den ska vara handhållen ;). Zooma in en bit om du vill på nåt 1-2 meter bort, varför inte fjärrkontrollen i fotöljen en bit bort som jag. Fixa skärpan med någon metod din kamera tillåter. Tryck sen på förstoringsknappen 2ggr - då zoomar du displayen 10ggr (antar 40D funkar lika här). Tryck ner avtryckaren halvvägs och voila! Effekten blir lika uppenbar som med ett tele, bilden i displayen blir stabil! I sökaren (=1 ggr förstoring) ser man det inte - ja nån petig typ kommer väl påstå det, men jämför med metoden ovan så är det dag o natt ;)

Det här är nog basics för endel, men jag har haft min 450D i över en månad och först nu upptäckte jag det. Ett lätt sätt att kontrollera om din IS funkar bra. Det var allt. :)
 
Som glad amatör har jag också undrat hur egentligen IS är. Men det ser man ju när man gör så som du skriver. Alla snabba darriga rörelser försvinner och sakta och ytterst lite så gungar bilden på 10x zoom.

Tack för tipset!
 
Där visar sig också en av de två stora fördelarna med att ha IS i objektivet, inte i kameran. Sitter det i kameran stabiliserar det inte sökarbilden (jo, i Live view, men inte i den vanliga sökaren).
 
Av samma skäl som man har IS på andra objektiv: Det blir lättre att undvika oskärpa på (relativt sett) långa exponeringstider.
 
Jag tycker det funkar skitbra. Handhålla 1/2 e rätt svårt annars.
 
IS är grymt. Det enda jag saknar från min Minolta tid är att mina vidvinkel objektiv var stabiliserade. Väldigt händigt var det att ha ett 11-18mm objektiv stabiliserat, jag kunde plåta på 11mm med slutartid på en halv sekund och få en skarp bild. Jag vill ha mitt 17-40 stabiliserat =(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.