Annons

en liten förklaring behövs ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Rijad

Aktiv medlem
Hej,
nyligen lånade jag en bok från biblioteket om Fotografering och naturligtvis det finns massa förklaringar som jag inte fattar. Den bild som jag bifogade är skannad och i texten stor förklaring till bilden. (hoppas att jag får skanna och klistra bilden i forumet).

Den som jag fattar inte vad det betyder är:
"Med kamera pekandes uppåt i dem gröna löven, justerade jag slutar tiden tills en -2/3 exponering indikerades - 1/125 istället för den rekomenderade 1/15 sekund."

Kan nån förklara mig den som är understruket? Hur justerar man det?

Tack på förhand
R.

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    23.5 KB · Visningar: 668
Löven är mörka och lurar ljusmätaren i kameran. Kameran försöker kompensera genom att ha en längre slutartid vilket leder till att hela bilden blir för ljus. Alltså sänker fotografen exponeringskompensationen.

Hej,
nyligen lånade jag en bok från biblioteket om Fotografering och naturligtvis det finns massa förklaringar som jag inte fattar. Den bild som jag bifogade är skannad och i texten stor förklaring till bilden. (hoppas att jag får skanna och klistra bilden i forumet).

Den som jag fattar inte vad det betyder är:
"Med kamera pekandes uppåt i dem gröna löven, justerade jag slutar tiden tills en -2/3 exponering indikerades - 1/125 istället för den rekomenderade 1/15 sekund."

Kan nån förklara mig den som är understruket? Hur justerar man det?

Tack på förhand
R.

Formuleringen "justerade jag slutartiden" tyder på att fotografen använde M-läge. DSLR-kameror har oftast en indikator i sökaren så väl som på skärmen som visar hur kameran tycker att exponeringen kommer att bli. Den ser typiskt ut som en skala från - (minus, till vänster på min Canon) till + (plus, höger på Canon) med 0 i mitten och 2 eller 3 ev i vardera ände (beroende på kamera tror jag). En markör visar hur exponeringen blir. 0 anses (av kameran) vara "lagom" exponering.

I Tv- och Av-lägen kan är denna markör fast (på 0 som standard) och kameran justerar blänadare respektive slutartid för att bibehålla 0:an.

I M däremot där fotografen ställer alla värden visar denna markör istället vad inställningarna kommer att resultera i för exponering. Fotografen till denna bild tycks (om jag tolkat texten rätt) ha justerat ner sin slutartid tills makören har visat - 2/3 ev, d.v.s. en underexponering (enligt kameran). Antagligen för att ljusförhållandena var svåra för kameran att komma till rätta med.

Ber om ursäkt ifall jag lade mig på för låg nivå.

/P

Jag tycker Peter missar att förklara att fotografen VÄLJER att mäta ljuset på löven och VET att kameran kommer att avbilda dem för ljust.
Sedan gör fotografen en gissning i hur mycket man behöver kompensera.
Gissningen grundar sig på erfarenhet. Dels hur ljust man vill ha motivet man ljusmäter. Och dels hur mycket man behöver kompensera.

Om citatet är korrekt så har författaren också blandat ihop och missat något.

Skillnaden mellan 1/15 och 1/125 är tre hela steg, inte 2/3, och bilden skulle bli mycket mörk om man kompenserade så mycket som minus tre steg. Men med en automatisk kamera är det kontrollen för kompensation som man använder. Den kan ställas in mot plus för ljusare eller minus för mörkare, och den är vanligen stegad i tredjedels steg.

Sedan kan man så klart undra varför han gjorde just så, men det är en annan historia.

Är det den här boken http://www.bokus.com/bok/9789163609411/kreativ-fotografering-med-ratt-exponering ?

Jag har inte boken framför mig men jag har för mig att författaren skriver om "Himlabröderna" i boken för att använda himlen för att mäta fram rätt exponering och jag har för mig att ha även skriver om en grön "kusin" till himlabröderna som om man använder den mätningen så ska man underexponera något, minns inte hur mycket, för att få rätt exponering. Det här kanske inte hjälper dig så mycket men kolla avsnittet igen där han skriver om himlabröderna.

I Tv- och Av-lägen kan är denna markör fast (på 0 som standard) och kameran justerar blänadare respektive slutartid för att bibehålla 0:an.

I M däremot där fotografen ställer alla värden visar denna markör istället vad inställningarna kommer att resultera i för exponering. Fotografen till denna bild tycks (om jag tolkat texten rätt) ha justerat ner sin slutartid tills makören har visat - 2/3 ev, d.v.s. en underexponering (enligt kameran). Antagligen för att ljusförhållandena var svåra för kameran att komma till rätta med.

...och vill man i Av, Tv eller P-läget göra samma sak håller man inne knappen för exponeringskompensation ("+/-") och vrider på kontrollratten tills den indikerar -2/3.

Stor tack för alla svar, och Patrik jag behöver förklaringar som du skriver "på låg nivå". Det hjälper mig att förstå hur kamera fungerar. Så är det när man lär sig ...

Ok, kompensering gjorde han med -/+ skalla - (under- /överexponering). Det var vad jag inte har förstått - alltså hur man gör det.

Det är boken "Kreativ fotografering med rätt exponering". Boken är verkligen bra. Den förklarar saker på lätt sätt.

Mvh
R.

ANNONS