Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En kompetent kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag är ute efter en kompaktkamera (för att ha med på en äventyrsresa i sommar) som tar riktigt bra bilder och gärna både tål vatten och lite tuffare tag. Jag misstänker att det är svårt att hitta någon som ligger i klass med en D700 med en 24-70 i bildkvalitet, men vad är det närmaste man kan tänkas komma?

Panasonics LX3 har jag kikat lite på och lika så Panasonic FT1.

Den får gärna ta raw, kunna filma hd och inte vara tokbrusig på höga isotal. Snabbheten är inte jätteviktig för jag misstänker att kompakterna idag är snabbare än min canon ixus 400 som jag köpte för x antal år sedan.

Letar jag efter något som inte existerar (ännu?) kanske?

Jag kanske ska komplettera med lite info om vad jag menar med äventyr, nämligen kajakpaddling, vandring och mountainbikecykling i varmare trakter.

Det är främst för kajakpaddlingen som jag är lite skrajsen för om man skulle tippa, men det kanske går att ha en lx3 i en vattentät påse eller dylikt när den inte används.

Jag hade nog kört på en kamera som är anpassad för lite väta och damm. T.ex. Fuji Z33WP eller Panasonic DMC-FT1. Jag hade inte vågat chansa med en vanlig kompakt i en fors.

Snabbheten är inte jätteviktig för jag misstänker att kompakterna idag är snabbare än min canon ixus 400 som jag köpte för x antal år sedan.

Tyvärr har ingen utveckling skett på den fronten. Fokushastigheten verkar inte prioriteras hos utvecklarna. Möjligen kan det bli skillnad i framtiden i och med att kontrastmätningsfokus börjat leta sig in i systemkamerorna, främst Panasonic G1 men också i spegelreflexkamerorna med live view.

Vill du snabba upp fokuseringen så leta rätt på en kamera med möjlighet till fast enpunktsfokus. "Intelligent" fokus med rörlig fokuspunkt (t.ex. ansiktsigenkänning) är nämligen en av faktorerna som gör att fokuseringen tar lång tid. Eller skaffa en kamera med manuell fokus och bländare och där du kan ställa in personliga förval.

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar