ANNONS
Annons

En kompaktkamera, en systemkamera och ett Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har sedan länge en systemkamera och importerar mina bilder till hårddisken med hjälp av LR3, som jag sedan använder för RAW-konvertering och katalogisering etc. På disken ligger bilderna organiserade i en mapp för året 2010 och under den en mapp för varje datum det finns bilder ifrån..

Just idag anlände min nya kompaktkamera, en Canon S95 och än så länge har jag inte tagit några bilder att importera till disk, men inom kort blir ju det så klart aktuellt.

Då inställer sig frågan: Hur organiserar jag lämpligen mina bilder på hårddisken? Är det smart att ha systemkamerabilderna och kompaktbilderna i varsin huvudmapp årsvis och sen datummappar under respektive huvudmapp? Eller hur ska jag tänka? Finns det nåt annat system som är smartare, kanske?

Hur har ni gjort, ni som har flera kameror och en enda LR-katalog?

Det finns ingen anledning att dela upp olika kamerors bilder i olika mappar. Jag har just nu två kameror, har genom åren haft ännu fler, och får då och då bilder från bekantas kameror. Totalt har jag bilder från säkert 10-15 olika kameror i Lightroom. Allt är lagrat i mappar enligt samma standard hela tiden: ÅÅÅÅ/MM/DD.

Vill du få fram alla bilder från en viss kamera så är det ju bara att filtrera fram det. Kameramodell finns som metadata.

Jag importerar alla bilder in i samma katalogstruktur med lightroom. Vill jag sedan söka upp bilder tagna med en specifik kamera så är det lätt gjort i lightroom. Jag fotar iofs bara i raw och utgår alltid från lightroom när jag arbetar med bilderna. Ibland har det hänt att jag behövt leta upp en film bland alla foldrar, men det har jag överlevt då det inte är ofta jag filmar nåt.

Jag sorterar i mappar först per kamera, sedan år och sedan datum, exempelvis:
5D/2010/20101229. Alla bilder döper jag med kameranamnet, datum och bildnummer, ex: 5D-101229_5612.CR2. Sedan gäller nyckelord för sökbarhet.

Tack för synpunkter.

Just nu lutar det nog åt att jag sopar in bilderna i samma katalogstruktur med LR. Mappat efter datum. Det verkar enklast :)

Datum är (enligt mig) det enda som är konsekvent. En bild kan bara vara tagen vid en enda tidpunkt, medan allt annat med bilden kan tillhöra flera olika "kategorier" och sådant sköts bäst med nyckelord sedan.

En bild tagen på julafton behöver inte nödvändigtvis ha med julen att göra. Ska bilden där brorsan skakar hand med kungen läggas i mappen "Familj" eller "Kändisar"? Och så vidare... Nej, datum är för mig den enklaste lagringsmetoden. Sen kan man fylla på med hur mycket nyckelord som helst.

Så länge man hanterar bilderna i Lightroom eller annat DAM-program har det ju ingen betydelse om man delar upp strukturen, men ett framtidssäkert upplägg får ju inte vara beroende av sökbegrepp som kanske inte fungerar i framtida applikationer. Jag har dessutom mängder av bilder tagna långt innan Lightroom var uppfunnen och de har jag aldrig bemödat mig med att lägga upp nyckelord för.

För inte så länge sedan letade jag efter en speciell bild från Gotland. Jag visste att den borde vara tagen 2003 och jag vet att jag tog bilden med antingen en EOS 10D eller en Powershot G3. Man brukar minnas sina kameror och när man hade dem, i alla fall jag gör det, och grovsorterar man bilderna på kamera och år är det mycket lättare att hitta det man söker, även utan nyckelord.

Klumpar man ihop alla bilder tagna med alla olika kameror genom åren vill det nog till att man har bra sökbegrepp som fungerar i alla framtida applikationer.

Japp. för mig så döps namnet om till typ "2010-12-30-IMG_0001.CR2"
Dessa filer läggs i mappar i datumordning för jag brukar bara ha en typ av session för varje datum. '
Typ "2010-12-30 - Brorsan firar 30 år"
Denna mapp ligger i sin tur under mappen "2010"

Att jag döper om filnamnen beror inte på att jag inte vet hur EXI fungerar i LR utan det är enklare för mig att hitta hom i explorer eller i ett annat prg.
Samma sak mappstrukturen. Namnen på datumen beror på att jag vägrar ha Keywords som "30 års", "Pulkaåkning", "Första stegen" odyl.

Men annars använder jag mig av Lightrooms fenomenala databas för att ex. sålla bort bilder tagna med min iPhone eller hitta bilder enbart tagna av IXUS 400.

/Stefan

Så länge man hanterar bilderna i Lightroom eller annat DAM-program har det ju ingen betydelse om man delar upp strukturen, men ett framtidssäkert upplägg får ju inte vara beroende av sökbegrepp som kanske inte fungerar i framtida applikationer. Jag har dessutom mängder av bilder tagna långt innan Lightroom var uppfunnen och de har jag aldrig bemödat mig med att lägga upp nyckelord för.

För inte så länge sedan letade jag efter en speciell bild från Gotland. Jag visste att den borde vara tagen 2003 och jag vet att jag tog bilden med antingen en EOS 10D eller en Powershot G3. Man brukar minnas sina kameror och när man hade dem, i alla fall jag gör det, och grovsorterar man bilderna på kamera och år är det mycket lättare att hitta det man söker, även utan nyckelord.

Klumpar man ihop alla bilder tagna med alla olika kameror genom åren vill det nog till att man har bra sökbegrepp som fungerar i alla framtida applikationer.

Den sökningen går snabbt för mig i Lightroom. Antingen klickar jag bara på 2003 (antingen min huvudmapp för 2003 eftersom jag lagrar kronologiskt, eller så väljer jag år 2003 i filterlistans datumvy). Eller så filtrerar jag fram alla bilder tagna med en (eller flera) kameramodell. Både tid och kamera finns med som metadata som standard i bildfilerna, så detta hittar jag alltså utan att själv ha lagt in någon information.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar