Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En jul utan Kalle, är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
Jag och sambon skall göra Bird Lovers Expedition i verkligheten istället för att se den teckande versionen på julaftons eftermiddag. Det blir 4-5 veckor i Karibien där vi till stor del kommer att bo på en segelbåt.

Frånvaro av större orter, brist på el och en begränsad bagagevikt gör att vi inte tar med någon dator. Min tanke är därför att köpa tillräckligt med minneskort för hela resan.

Första frågan är då är det ett bra alternativ, eller rekommenderar ni en annan lösning. Tidigare långresor blev det en rulle diafilm per dag, och då snålade jag för mycket :-( Nu räknar jag med att plåta i RAW-format med en D700 och att jag skall ha med mig en F100 med diafilm som backup.

Andra frågan är hur många minneskort jag behöver och vilken storlek som är lämplig. Tanken här är hellre många små CF-kort än ett större kort för att lättare kunna sortera bilderna i i olika mappar när jag kommer hem, samt att minska riskerna för förlust av och/eller råka ut för trasiga minneskort.

Tacksam för era rekommendationer och förklaringar varför ni har gjort på ett visst sätt.

Den optik som följer med blir 28/2.8, 50/1.4, 28-70/2.8 och 180/2.8. Tyvärr så faller stativet på vikten. Våra dykprylar väger också en hel del.

/Casi

Jag och sambon skall göra Bird Lovers Expedition i verkligheten istället för att se den teckande versionen på julaftons eftermiddag. Det blir 4-5 veckor i Karibien där vi till stor del kommer att bo på en segelbåt.

Frånvaro av större orter, brist på el och en begränsad bagagevikt gör att vi inte tar med någon dator. Min tanke är därför att köpa tillräckligt med minneskort för hela resan.

Första frågan är då är det ett bra alternativ, eller rekommenderar ni en annan lösning. Tidigare långresor blev det en rulle diafilm per dag, och då snålade jag för mycket :-( Nu räknar jag med att plåta i RAW-format med en D700 och att jag skall ha med mig en F100 med diafilm som backup.

Andra frågan är hur många minneskort jag behöver och vilken storlek som är lämplig. Tanken här är hellre många små CF-kort än ett större kort för att lättare kunna sortera bilderna i i olika mappar när jag kommer hem, samt att minska riskerna för förlust av och/eller råka ut för trasiga minneskort.

Tacksam för era rekommendationer och förklaringar varför ni har gjort på ett visst sätt.

Den optik som följer med blir 28/2.8, 50/1.4, 28-70/2.8 och 180/2.8. Tyvärr så faller stativet på vikten. Våra dykprylar väger också en hel del.

/Casi

Mitt tips är portabel lagring. En smidig lösning när man inte har dator i närheten. Jag förutsätter att du har lösning på att ladda batterier till kameran. Då är det inga problem med att ladda den här portabla disken.
http://www.dustinhome.se/pd_5010331495.aspx
Den finns även i 200 GB.
Kolla runt på nätet även efter andra märken och priser.
Det ska vara portabla diskar med inbyggt batteri.

Använder du två separata diskar där den ena disken är kopia av den andra?

Segelbåt innebär att vi har mycket ont om el om vi inte kör på motor.

/Casi

Nej.
Det är bara en disk som man tankar över minneskorten till.
Men är den bara fullt uppladdad och man inte använder den för att titta på bilderna i den lilla displayen så räcker en laddning länge.

Mitt tips är portabel lagring. En smidig lösning när man inte har dator i närheten. Jag förutsätter att du har lösning på att ladda batterier till kameran. Då är det inga problem med att ladda den här portabla disken.
http://www.dustinhome.se/pd_5010331495.aspx
Instämmer i Haralds synpunkt -- Dustin har även en modell som heter Hyperdrive och är både bättre och lite dyrare. Framför allt är den riktigt snabb -- tankar över mer än 1 GB i minuten från kortet. Bra batteritid om man inte granskar bilderna på den lilla displayen för ofta.

Har inga direkta tips, men jag tycker lösningen med många minneskort verkar smidig med tanke på den bristande eltillgången. Ni lägger väl till vid någon hamn då och då kan jag misstänka? I så fall kanske du kan ordna en plats (FTP) dit du kan skicka bilderna efter hand. Om man använder sitt webhotell säkras ju oftast filerna via backup dessutom. Internetkaféer finns ju nästan överallt.

Vad jag egentligen ville säga är att jag är extremt avundsjuk! :) Det låter som en helt underbar tillvaro, både båt-, och fotointresset blir tillfredsställt!
Dessutom på varma breddgrader.

Ni lägger väl till vid någon hamn då och då kan jag misstänka? I så fall kanske du kan ordna en plats (FTP) dit du kan skicka bilderna efter hand. Om man använder sitt webhotell säkras ju oftast filerna via backup dessutom. Internetkaféer finns ju nästan överallt.
Fast med tanke på att det rimligen handlar om tiotals GB är det kanske inte någon speciellt praktisk lösning...

Fast med tanke på att det rimligen handlar om tiotals GB är det kanske inte någon speciellt praktisk lösning...

Och med tanke på att det handlar om mängder av värdefulla bilder skulle i alla fall jag känna det som för otryggt att bara ha dem på en enda extern lagringsenhet. Skulle personligen satsa på många minneskort

Använder du två separata diskar där den ena disken är kopia av den andra?

Segelbåt innebär att vi har mycket ont om el om vi inte kör på motor.

/Casi

Elbrist är inget problem på segelbåtar numera med både solpaneler och vindgeneratorer så har Du tillräckligt med el till både en sån mobil lagringsenhet eller en dator om du inte kör den hela tiden!!
Skulle mot förmodan inte det räcka så finns det många små bränslesnåla och billiga elverk att använda, om inget sånt finns på båten så köp ett på plats och så sälj eller donera det till någon behövande vid hemresan.

Finns även små smidiga ihopvikbara solpaneler för laddning av mobiler och kamera batterier som kan tas med i packningen och vissa ryggsäckar har en fast monterad solpanel så att du kan ladda medans du knallar runt på öarna, så el är inget att oroa sig för numera om inte du/ni hyrt något gammalt vrak därnere men en modern seglare med vettig långfärdsutrustning så är det lungt.

Många minneskort att sprida ut bilderna på är vettigt men att bunkra för hela resan låter knökigt, bättre att lagra på lagringsenhet eller netbook/laptop och att vid tillfälle köra över den till CD/DVD skivor som postas hem som extra säkerhet.

Ett flertal minneskort samt en hårddisk är en lösning. Kopiera över fotona på en vanlig portabel HD alternativt en med minneskortsläsare och behåll fotona på minneskortet.

Ifall du fyller ut minneskorten, så bränn dubbla DVDer och skicka hem ifall denna lösning fungerar på er segling?

Rensa bland fotona direkt i kameran då det är ett mindre kul jobb att göra hemma även om man då har större kontroll över fotona.

Mvh Daniel
travelaroundtheworld.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar