Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En inte riktigt så bra idé...

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasm

Aktiv medlem
Var häromdagen ute på Marstrand i kvällningen för att fotografera. Jag var lite sugen på att ge mig ut iom att det i praktiken hade blåst storm i flera dagar (och säkert fortfarande blåste mellan 15-20m/s) och havet brukar vara väldigt spektakulärt när det bryter på yttre delen av Marstrandsön. Det visade sig vara en både spännande och rolig upplevelse. Dock lärde jag mig både ett och annat på hela utflykten. Bilderna blev inte heller riktigt som tänkt.

Även om havet var väldigt spektakulärt och ljuset kanon så upptäckte jag rätt snabbt ett par problem.

För det första blåste det för mycket vid själva fototillfället. Detta medförde flera problem. För det första var det svårt att stå upp utan att svaja omkring och få en massa lutande horisonter.

Dessutom så var blåsten ett stort problem när det gällde kamerans säkerhet. Iom att våghöjden säkert låg på 2-4m och att vågorna bröt så lyfte vinden en hel del spray och salt på vågtopparna vilket medförde att luften var helt fylld med blåsande vatten och salt. Detta gjorde att vissa bildmässigt perfekta platser att fota från var helt uteslutna.

Dessutom tyckte jag det var väldigt svårt att komponera bilden för att fånga kraften i vattnet och det upprörda havet. Det blir till att exprimentera mera och försöka igen, men till nästa gång skall jag nog tänka på följande saker;

1. Vänta tills vinden lagt sig en aning (vågorna fortsätter att vara höga i många timmar efter att vinden dött). Och om samma vindförhållanden trots allt råder, ha med ett stativ man kan klamra sig fast vid.

2. Komma något tidigare för att ha ännu mer ljus. Bilderna blev faktiskt över förväntan när jag kom hem och laddade ned dem i datorn, men iom att motivet är så snabbrörligt hade det inte skadat med ännu mer ljus.

3. Inte glömma regnbyxorna. Som det var nu blev jag plaskblöt av skvätt och annat. Även om kameran alltid var skyddad innanför jackor eller i väskor (förutom vid själva fototillfället) så blir resten rätt blött, då det kändes lättare att få bra bilder genom att vara nära jmf. med att använda tele.

Om någon har lite tips på hur ovanstående äventyr kan genomföras med bättre bilder och mindre väta som följd är jag tacksam.

MVH

Niklas

Jag skulle gärna se några bilder? annars tyckte jag det var bra tips som säkert kommer till användning om jag är vid havet/sjön någon gång!

//Mvh Viktor

ps. mennade att jag vill se bilder i tråden!

Fast det är kanske den typen av bilder man får köpa, tricket är väl kanske att få med havet och att det är höga vågor på något sätt i bilderna så man förstår och accepterar som betraktare att horizonten är lite sne.

Jag var ute med en kompis i hans båt förra sommaren och det blåste också en massa, jag stod där i hans hytt, försäkte ta några intressanta bilder samtidigt som båten rullade en massa och jag blev mer och mer sjösjuk för varje sekund jag tillbringade i sökaren. Jisses, det blev några lite intressanta bilder som han fick... men jag tänker aldrig göra om det, tog flera timmar innan sjösjukan la sig.

Någon sjöfotograf blir jag aldrig... inte sjöman heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar