Advertisement
ANNONS
Annons

En idé angående bildkritiks "frågan"

Produkter
(logga in för att koppla)

olivia

Ny medlem
Jag tycker att det är svårt ibland att ge kritik. Mönstret är ungefär jag går in på bilderna som säger MIG något och dom får dessutom ofta bra kritik. Kanske funkar det lite åt de hållet för andra också?

Men skulle man inte kunna fixa så att tillexempel 3 bilder dyker upp varje gång man loggar in som man måste kritisera. Det borde ju få igång kritiserandet.Vi är ju trots allt många medlämmar...

Eller tror ni det skulle kännas jobbigt?

hehe, kanske inte varje gång man loggar in, men jag hade gärna provat att en gång om dagen få upp en bild som jag förväntas kritisera.
Självklart borde det vara en inställning som man själv gör på sitt användarkonto - annars kommer nog många slå bakut!

Men, jag håller fullt ut med om att det är svårt att ta sig tid att ge kritik, och gillar helt klart din idé.

Njae...

Jag loggar in hur många gånger som helst under en dag, så det skulle bli extremt jobbigt och krävande att tvingas ge 3 kommentarer varje gång. Det skulle kanske bli ett 30-tal för mig om dagen...

Att ge kritik och kommentarer ska göras med inlevelse, inte av tvång.

Mvh/Jenny

På Photosig hade de en gång något som hette "Last Chance Critique" eller liknande. Om man bockade för alternativet i sin profil fick man ett antal bilder/vecka. Man fick välja själv hur många bilder det skulle bli. Man fick kommentera slumpvalda bilder som inte fått någon kritik än. På det visset uppfyllde sajtägarna ambitionen att alla bilder skulle få åtminstone en kritik. Jag tror att funktionen är borta nu.

Finns det ingen möjlighet att belöna dom som ger mycket kritik på nå´t vis? Med extra bilder att ladda upp eller nå´t?

Jag håller med om att kritik inte ska lämnas under tvång utan av vilja och kunskap att hjälpa till.

/Johan som saknar kritik och hjälp med sina bilder! :)

Johans förslag tycker jag var jättebra! Morot i stället för piska. Fast det kanske är så att det blir orättvist för dem som uppgraderat sina medlemsskap? Men man behöver ju inte ge så mycket extra uppladdningsfrekvens för den som kommenterar - låt oss säga att den som kommenterat en bild under veckan får ladda upp en extra bild utöver den som redan ingår i grundmedlemskapet. Det är i alla fall en liten morot som väl inte kan förarga de som har brons-, silver- eller guldmedlemskap? Jag tror att detta skulle kunna öka kommenterandet. Sen kanske man får intetsägande kommentarer som "fin bild" bara för att den som gett kommentaren vill ha extra uppladdningsmöjlighet, men det får man väl ta då...

Jag tror att jag har kommit på en bra idé!

När man får en kommentar på en bild så kan man klicka på en länk "Motkommentera" (Länken ska vara bredvid kommentaren man fick) som tar en till kommentatorns bilder. Sen väljer man en bild som man kommenterar. På så vis har man visat att kommentaren man fick var uppskattad, samt genererat en kommentar till. Länken "motkommentera" ska inte finnas på kommentarer som i sig är en "motkomentar". Jag tror faktiskt att det är en bra idé!

Vad tror ni?

På så vis skulle det ju verkligen kunna löna sig att kommentera andras bilder. Nu ger jag i.o.f.s. ofta motkommentarer ändå, men jag tror att det skulle generera ännu fler kommentarer. Och framför allt: Vem skulle motkommentera en "dålig" kommentar?

Visst finns det folk som skulle "hämnas" om de fått en kommentar som de tycker är dålig, men jag tror inte att det skulle öka nämnvärt. De som vill "hämnas" kan ju faktiskt göra det även idag.

Re: Jag tror att jag har kommit på en bra idé!

Walle skrev:
Vad tror ni?

Tycker det verkar vara en klart vettig idé då det om inte annat påvisar att det finns ett allmänt önskemål om att man ska ge tillbaka ungefär lika mycket som man tar emot. Något som kanske inte gått hem hos alla och bör poängteras?

En annan idé

Varför inte ha en spärr som innebär att man inte kan få kommentarer om man inte själv kommenterat?

Dvs, för att någon skall kunna kommentera mina bilder, så måste jag gett minst 25% så många kommentarer som jag själv fått - eller liknande.

Då hade väl kommenterandet tagit fart på riktigt utan att det på något sätt känns orättvist?

Fast i det läget så är det inte längre premierande av kommentering, utan straff ifall man inte kommenterar. Jag tror mer på premierande av kommentarer, än på straff.
Dessutom har jag en känsla av att det skulle generera många fler värdelösa kommentarer.

Tror inte på tvång. Blir bara sämre kommentarer då, och det gagnar inte någon.

Skulle inte en enkel grej man kunde göra vara att fotosidan gick ut med en officiell policy att det är önskvärt att man bör ha gett lika många kommentarer som man har fått innan man laddar upp en ny kritikbild? Att sedan de som ställer upp på denna policy skriver in detta i sin profil på samma sätt som man nu skrivit in att man betygssätter enligt fotosidans betygsdefinition?
Alltså bara ett sätt att uppmuntra att på frivillig basis kommentera samtidigt som man till andra förmedlar att detta är vad som förväntas av var och en som vill delta på fotosidan. Detta och motkommentarsknappen som jag tycker var en sund idé.

Bara en tanke. Take it or leave it. Nu ska jag lägga mig. Gónatt!

/Svante

PS Eller varför inte testa att om man inte har gett fler kommentarer än man fått så resulterar det i omedelbar avstängning. Sisten kvar har vunnit. DS

Walle skrev:
Fast i det läget så är det inte längre premierande av kommentering, utan straff ifall man inte kommenterar. Jag tror mer på premierande av kommentarer, än på straff.
Dessutom har jag en känsla av att det skulle generera många fler värdelösa kommentarer.

Jag tror iofs att båda förslagen skulle generera fler värdelösa kommentarer - men oavsett det så kommer ju fler kommentarer även innebära att fler _bra_ kommentarer ges..

Men jag är förvånad att du ser det som straff? Jag menar, varför överhuvudtaget lägga upp en bild som man vill få kommentarer på, om man inte själv är beredd att ge kommentarer?

bjornt skrev:
Jag tror iofs att båda förslagen skulle generera fler värdelösa kommentarer - men oavsett det så kommer ju fler kommentarer även innebära att fler _bra_ kommentarer ges..

Men jag är förvånad att du ser det som straff? Jag menar, varför överhuvudtaget lägga upp en bild som man vill få kommentarer på, om man inte själv är beredd att ge kommentarer?

Jag förstår inte hur du kan tro att båda förslagen skulle generara lika många värdelösa kommentarer. Om man är tvingad att skriva en kommentar så kommer troligtvis många att bara krafsa ihop nåt för att få det gjort. Vari ligger glädjen med att kommentera om man måste?

Att jag ser det som straff...tja. Det är ju ett tvång...då känns det som ett straff för mig. Tänk bara på nybörjare. Som nybörjare har man ofta svårt att skriva kommentarer. jag kommer ihåg hur det var när jag var nybörjare. Man vet lixom inte riktigt vart nivån ligger. Likväl vill man ju fortfarande få kommentarer på egna bilder. När man har börjat få kommentarer så kan man ju tacka genom att ge motkommentarer...visst, det är fortfarande lika svårt, men man kanske anstränger sig mer när det finns en glädje i det man gör, inte ett tvång.

Re: Jag tror att jag har kommit på en bra idé!

Walle skrev:
När man får en kommentar på en bild så kan man klicka på en länk "Motkommentera" (Länken ska vara bredvid kommentaren man fick) som tar en till kommentatorns bilder. Sen väljer man en bild som man kommenterar. På så vis har man visat att kommentaren man fick var uppskattad, samt genererat en kommentar till. Länken "motkommentera" ska inte finnas på kommentarer som i sig är en "motkomentar". Jag tror faktiskt att det är en bra idé!

Vad tror ni?

Jag håller med helt och hållet! Tycker Christoffers idé är kanonbra. Den innebär inget tvång, den genererar säkert fler kommentarer och det är en enkel och väldigt snygg lösning! Hoppas att ni som driver FS tar till er detta!

Hans

Jag tror på någon forma av pool eller grupp där man ingår på lika villkor. Ungefär som en studiecirkel eller liknande med någon som ansvarar eller samordnar gänget.

Tanken är i så fall att man "ställer upp" på att kommentera varandras bilder. Kanske enligt mottot: Lägger jag ut en bild så ska jag också kommentera någon annans bild. Syftet är också att utveckla sin bildsyn och att bli bättre på att kommentera och kritisera. Det kan vara bra att ha någon som leder en sådan grupp.

Det kräver ett engagemang hos varje medlem i poolen men i gengäld får man då respons. Det är ju detta som saknas många gånger idag.
Ledsamt att höra att många inte får kommentarer på sina bilder.

FORTSÄTT DISKUTERA!
/ J O

Det jag inte tycker om är då man "tvingas" att skriva kommentarer. Nu är jag ingen proffsfotograf och har bara fotograferat sen '96, men jag brukar varje morgon söka på de 200 senaste bilderna under ett dygn och se alla bilderna på en sida.
Ofta tycker jag faktiskt att det är väldigt många dåliga bilder. Med dåliga bilder menar jag då sådana som enbart enligt mitt tycke borde hamna i ett fotoalbum.
Visst kan små kattungar och barn och annat vara sött, men det känns som ibland att det är för många snapshots och inte så mycket tanke bakom.

Om man då tvingas att kommentera alltför många bilder så kommer man ju bli tvungen att kommentera dessa bilder. Och då är det nog lätt att det blir korta enkla kommentarer som inte säger fotografen något.
Visst orkar man kanske skriva konstruktiva kommentarer några gånger, men om man tex varje dag måste kommentera ett antal bilder och då råkar få alltför många "dåliga" bilder så orkar man nog inte tillslut.

Lösningen på problemet vet jag nog tyvärr inte. Jag brukar oftast kommentera bilder som antingen är mycket vackra eller sådana som är enligt mitt tycke på väg att bli bra, men genom konstruktiv kritik kan jag säga vad som är "dåligt".

Man får nog helt enkelt ransaka sig själv och försöka kommentera många bilder, men då gärna konstruktivt.

/ Marcus

JanOlofHärnström skrev:
Det kräver ett engagemang hos varje medlem i poolen men i gengäld får man då respons. Det är ju detta som saknas många gånger idag.
Ledsamt att höra att många inte får kommentarer på sina bilder.
/ J O

Men är det inte så att en icke given kommentar är också en form av en kommentar???
Om jag har en bild som varit publicerad i låt säga 4 månader och det inte har givits någon kommentar på den bilden. Det visar väl på att bilden inte väcker något intresse hos betraktarna? Det tråkiga med det är att jag inte vet vad som är tråkigt eller fel i min bild enligt betraktarnas ögon, men något fel är det ju. Med andra ord får jag försöka göra samma motiv mer intressant.
Vet man inte hur man ska gå vidare för att göra det intressant har vi ju diverse forum för att rådfråga om hjälp istället!!!

--------

Tvångskommentering är inte lyckat och den "frågan" har varit uppe för diskussion tidigare, med ungefär samma utgång. Några tycker det är bra, några tycker att det tvärtom.
Jag tror att det för med sig fler kommentarer som tex:

"Kul"
"Cool"
"OK"
"Funkar inte"
"Tråkig"
"..."
"Har inget att säga. (men eftersom jag är tvunget att skriva något såå...)"

Liknande kommentarer vill i alla fall jag slippa! Då är det bättre med ingen kommentar alls!
NEJ, låt bli bestraffningar med morot som efterrätt!!!

/Stefan

Just den stora tillströmningen av bilder gör att det flödar över. Bilder som skulle kunna få uppmärksamhet i ett mindre flöder drunknar.
Någon form av pooler där medlemmar samarbetar kanske skulle fungera bra?
Dagens kategorisystem är väl OK men nästa steg kanske kan vara att även införa någon forma av pooler där man får välja att tillhöra en viss grupp. Som ett komplement till dagens system.

JanOlofHärnström skrev:
Just den stora tillströmningen av bilder gör att det flödar över. Bilder som skulle kunna få uppmärksamhet i ett mindre flöder drunknar.
Någon form av pooler där medlemmar samarbetar kanske skulle fungera bra?
Dagens kategorisystem är väl OK men nästa steg kanske kan vara att även införa någon forma av pooler där man får välja att tillhöra en viss grupp. Som ett komplement till dagens system.

Jag vet inte om jag tolkat ditt inlägg rätt men blir det i så fall inte på det sättet att amatörer som söker konstruktiv kritik enbart får kritik av amatörer?

Visst kan det finnas en risk för att grupperingar kan utveckla olika status typ amatör mot proffs men det är ju inte syftet. Snarare tvärtom, idag är väl risken lika stor när det är som det är. Att "amatörer" blir utan kommentarer.

Men jag tycker faktiskt att många av de proffsiga medlemmarna ofta är duktiga på att ge kritik till "amatörer" och ställer upp med att kommentera andras bilder. Och en bra bild är en bra bild, vem som än har tagit den.
Sen händer det ibland att en del proffsfotografer ger usla kommentarer vilket alltid är tråkigt.

Jag har inga bra konkreta idéer på hur poolerna ska se ut i detalj. Grejen är att i poolen vill man ge kritik, man vill utvecklas i att kunna kommentera på ett bra sätt. Man vill få respons på sina bilder även om de drunknar i den stora stora mängden när det flödar fritt.

Finns det någon som tycker det verkar vettigt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar