Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En ickebild fråga....

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hallå Kamrater !

I helgen som just passerade var jag och min käresta ute på böljan den blå och seglade. Ett för mig aldrig tidigare skådat fenomen syntes på himmlen på eftermiddagen i lördags. Vädret var finte, himmlen var blå med möjligen ett tunt lager/skikt av dis.

När jag av gammal vana höjer blicken för att kontrollera vindexen, strax utanför Grinda, ser jag en regnbåge, dock inte den gamla vanliga utan en fullkomligt cirkulär regnbåge runt solen. Helt sluten, helt tydlig, kameran var inte med och det kan man kanske förbanna sig över men min sambo blev mitt vittne till att jag inte halucinerade.

Har Ni sett detta förut, ingen av mina släktingar, vänner och kolleger har någonsin sett detta. Det är antagligen högst naturligt med små vattendroppar i luften men iallafall, väldigt sällsynt.

Eller ?

// Axel

Du vet att rengbågen faktiskt är en cirkel va?

Oftast är de så stora att de försvinner ned bakom horisonten. Men ibland är de så "små" att hela cirklen syns, har dock själv aldrig upplevt detta.

Ha, ha....Nu känner man sig allt lite korkad, nej jag visste inte att det var en cirkel !?

Har inte ens funderat över det eftersom det alltid uppträder som en halvcirkel. Men tack för upplysningen !

(Då är det alltså sant, det finns ingen skatt vid regnbågens slut...)

Om man ser en ring runt solen så brukar det inte vara länge borta till oväder.
-Anders

Säger du det, fast det dröjde ända till söndag innan ovädret kom och då var det bara mörka, mörka moln. Någon nederbörd blev det aldrig över skärgården.

Fast o andra sidan har nederbörden kommit detso mer nu i veckan.

Senast ändrad:
Har för mig att ringen runt solen kan dyka upp något dygn före sämre väder. Om ni var ute på lördagen stämmer det kanske ganska bra?

/fredrik

I fjällen är det en nästan ett nästan 100%:igt varsel på vintern innan snöoväder och risk för hård vind.
-Anders

Så detta var alltså en "Halo"....Jo det verkar ju troligt ?!

Man har ju hört talas om "Halo´s" på tv under väderprognoserna men jag hade aldrig trott att detta var vad de menade.

Finns många fenomen som är mer eller mindre sällsynta, men om man tittar optiskt på hur regnbågen funkar och struntar i hur man brukar se den så blir alltsammans väldigt logiskt, ännu roligare är det med parhelia/sundogs som är besläktar och ofta uppträder i samband med halos...

Här är en några fina bilder på det.
http://www.sundog.clara.co.uk/halo/dogphots.htm

Det var alldeles tydligt en s.k. 22 graders cirkulär Halo jag såg.

Kul information, tack !!

Halofenomen är faktiskt ganska vanliga. Vanligen tittar man ju inte upp mot solen och lägger därför inte märke till haloringen. Sundogs måste vara det vi på svenska kallar vädersolar eller bisolar. Ni har väl sett Vädersolstavlan i Storkyrkan i Stockholm? Målad 1535 av Urban målare som har fått med många typer av närstående brytningsfenomen.

Liknande halofenomen kan också uppträda runt månen och kallas då mångård eller krans.

/L-G

Som L-G säger kan det också bli en ring runt månen, såg detta en gång och det såg väldigt häftigt ut, en stjärnklar kall natt och en stor gul ring runt månen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar