Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En gammal blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

baski

Aktiv medlem
Tjena!

Var nyss uppe på vinden, och hittade i allt bråte en gammal blixt till farsans gamla analoga systemkamera. Också började jag fundera på om den blixen skulle gå och använda till min eos 350d?
Det är inte samma anslutning på blixten som på kameran, visst passar den såklart i spåren i kameran, men det leds ingen ström.
Så därför tänkte jag om det finns någon adapter eller liknande så man eventuellt kunde få den här blixten att fungera?

Här är en bild på blixten och anslutningen:
http://img406.imageshack.us/i/img2105.jpg/

Tänk på att gamla blixtar ofta inte var så välbyggda, ett lika klassiskt som dyrt fel är att de läcker ut en del av blixtspänningen ut i blixtskon -- något som en modern digital systemkamera inte mår så bra av.

Mitt råd är att satsa på en modern blixt istället...

Alla blixtar har spänning över kontakterna i blixtskon. Äldre blixtar har mycket hög spänning, som kan skada elektroniken i moderna kameror. Om du har en voltmeter kan du mäta spänningen. Om den endast är på några volt är det ingen fara.

Olle

Hej !
Jag har en likadan blixt, åtminstonde vad jag kan se, och den ger
ca 200v ut i kontakten.
Den används av detta skäl inte tillsammans med någon kamera.
Troligvis är det ingen fara, eln manualen till 40d står det att spänningen inte får överskrida 250v, men ska man ändå riskera att kvaddda kameran så ska bör det ju ske lite finnes.

Intressant ämne

Tjena!

Var nyss uppe på vinden, och hittade i allt bråte en gammal blixt till farsans gamla analoga systemkamera. Också började jag fundera på om den blixen skulle gå och använda till min eos 350d?
Det är inte samma anslutning på blixten som på kameran, visst passar den såklart i spåren i kameran, men det leds ingen ström.
Så därför tänkte jag om det finns någon adapter eller liknande så man eventuellt kunde få den här blixten att fungera?

Här är en bild på blixten och anslutningen:
http://img406.imageshack.us/i/img2105.jpg/

Gamla blixtar kan vara väldigt bra, ger mycket ljus t ex. Ett av problemen är att det inte alltid finns synkuttag på nya kameror. Går det inte att ställa kameran så att den bara tar synken? Alltså inte TTL och allt vad det heter. På detta vis kan blixten nog gå att använda. Mittkontakten i tillbehörsskon är synken, samma på blixten. Såg att Dörr har något i den vägen. Om blixten har egen automatik blir det enklare. Det kan vara så att det minuspolen ligger på mittkontakten och då fungerar det inte. Jag fick löda om Rollein t ex. Personligen har jag använt min gamla Rolleiblixt, inköpt 1970, till en Fuji S7000. Rolleiblixten har 500 V i synkkontakten. Enligt Fujitekniker skulle kameran tåla det. Har använt många olika äldre blixtar till den. Kameran lever fortfarande. Nu har jag en Sony DSC R1 som jag också använder gamla blixtar till. De har inte så hög spänning på kontakten, ca 200 V, så Sonyn lever den också. Det står inget i manualen om gränsvärden, bara att det går att använda äldre blixtar. Talade med en kille på Sony idag som manade till försiktighet men kunde inte ge några detaljer. Det är besvärligt när man inte vet vad man ska tro på, den skriftliga manualen som levererats med kameran eller någon som bara tror. Det är ju helt klart att även nya flådiga kameror behöver en riktig blixt. Det där som kallas inbyggd blixt är inte mycket att hurra för. Så jag är inne på att fösöka få tag i en passande modern sak med koppling till kamerans automatik. Äldre AF-blixtar till Minolta passar också ( har Minoltagrejor sedan 60-talet men ingen AF-blixt dock ). Mest av försiktighetsskäl, TTL-automatik kan man klara sig utan. En riktig blixt med lite klös i hör till livets nödtorft.//Karl R

En fin gammal blixt :)
Ser misstänkt lik ut en Nissin 360 TSO ... ?

Har du provat blixten i din 350D och den fungerade inte? Eller vad menar du med att det inte leds någon ström?
Fungerar blixten när du trycker på den vita testknappen?
Du ska inte behöva någon adapter, blixten har ju en vanlig hotshoe och din kamera också.

Om du inte provat än så skulle jag säga att blixten kommer fungera fint i din kamera, förutsatt att den inte är trasig.

Blixten på bilden har ju centrumstift (där synken går). I din kameras hotshoe har du en stor rund metallplätt som ansluter mot det stiftet. De andra fyra små metallplättarna i din kamera har med TTL-automatiken i kameran att göra. Dock saknar din blixt TTL-funktion men det är nödvändigtvis inget negativt.
Vad jag kan se på bilden så har blixten egen automatik och är den bara hel så är det plättlätt att ta fina blixtbilder med den. Du använder bara de två skjutbara skalorna på baksidan av blixten för att ta fram exponeringsdata.

Det du behöver vara observant på är synk-spänningen. Den mäter du enklast upp med en volt-meter mellan mittenstiftet och kontaktblecket i sidan av blixtfoten.
Skulle blixten på bilden nu vara en Nissin 360 TSO så är det lugnt, den har bara 10,7 volt i synkspänning och det klarar din kamera.

Lycka till!

Vad härligt med alla utförliga svar!

Ska genast sätta in några fräscha batterier och mäta synkspänningen.
Sen är det bara att hålla tummarna, jag kommer återkommer med resultatet!

Vad härligt med alla utförliga svar!

Ska genast sätta in några fräscha batterier och mäta synkspänningen.
Sen är det bara att hålla tummarna, jag kommer återkommer med resultatet!

Jag tycker också att blixten på bilden liknar en Nissin 360 TSO eller Thyristor SO som den också heter. I så fall (den måste heta exakt så) har den som nämnts en synkspänning på ca 11 V. Ledtalet är 36 vid ISO 100 och den har en mycket säker inbyggd exponeringsautomatik. Jag har två stycken och de fungerar utmärkt tillsammans med min Oly 7070W och Pentax K100D. Det är manuell inställning på kameran, enligt tabellerna på baksidan på blixten, som gäller. Lämplig synktid kan vara 1/100 sek eller den kortare tid din kamera klarar av. Vill du ha med miljöljuset i rummet så kan du ställa in en längre tid.

Om blixten inte använts på en längre tid rekommenderar jag att du lämnar den påslagen en stund innan du löser ut den. Ställ den då sedan gärna i något av autolägena och slå den mot något ljust så att den bara blixtrar till lite. Detta för att kondensatorn inte ska smälla vilket kan hända med äldre blixtar om man kör hårt direkt efter en längre tids uppehåll.

Jag tycker också att blixten på bilden liknar en Nissin 360 TSO eller Thyristor SO som den också heter. I så fall (den måste heta exakt så) har den som nämnts en synkspänning på ca 11 V. Ledtalet är 36 vid ISO 100 och den har en mycket säker inbyggd exponeringsautomatik. Jag har två stycken och de fungerar utmärkt tillsammans med min Oly 7070W och Pentax K100D. Det är manuell inställning på kameran, enligt tabellerna på baksidan på blixten, som gäller. Lämplig synktid kan vara 1/100 sek eller den kortare tid din kamera klarar av. Vill du ha med miljöljuset i rummet så kan du ställa in en längre tid.

Om blixten inte använts på en längre tid rekommenderar jag att du lämnar den påslagen en stund innan du löser ut den. Ställ den då sedan gärna i något av autolägena och slå den mot något ljust så att den bara blixtrar till lite. Detta för att kondensatorn inte ska smälla vilket kan hända med äldre blixtar om man kör hårt direkt efter en längre tids uppehåll.

Läste just på dyxum? om synkkontakten på kameror. Sony alfamodeller har en triackrets som skydd, tål 400 volt. Sannolikt har andra tillverkare samma sak. Kameratillverkare vill naturligtvis att man skall köpa (dyra) märkestillbehör. Äldre blixtar med egen automatik finns i massor på tradera t ex, och är mycket bra alternativ. Blixtens automatik är inte sämre än kamerans. En liten behändig automatblixt är perfekt att ha med sig (i fickan). Se bara till att batteriet är nyladdat. Om man gör som jag att man bländar ner rätt ordentligt använder blixten en större del av kondensatorns kapacitet och då blir uppladdningstiden därefter. Nyare automatblixtar har flera arbetsbländare så att säga. Även en mindre automatblixt är kraftigare än kamerans inbyggda. Man riskerar heller inte att motljusskydd eller ett längre objektiv skuggar i underkant på bilden.//Karl R

Det bådar inte gott för min nissin 360 Thristor-SO, har laddat upp ett gäng batterier (med tveksam kvalite) och laddat dom i blixten.
Men blixten verkar vara helt död, den funkar inte när jag trycker på den vita testknappen och den funkar inte när jag monterar den på kameran.
Känns trist, men kanske inte så konstigt då den legat på vinden i en herrans massa år, i temperaturer skiftande från -25 till +25.

Ska göra ett sista försök med att köpa nya fräscha batterier och sätta in, funkar den inte då, då får jag nog lägga ner det här projektet.

Tråkigt att höra!
För det är ett riktigt bra klös i den annars.
Hörs det inget pipande från blixten när den är på så får den antingen ingen ström eller så är den dessvärre död.

Men du kan ju kika på Tradera eller liknande efter äldre blixtar om du vill få bra men billiga blixtar.

Drog upp på affärn och köpte mig några vettiga batterier, och vips så fungerade blixten. Skitbra dessutom. Anledningen att det inte fungerade förut är nog för att jag använde AA batterier med 1,2v och dom jag köpte nu var på 1,5v. Knepigt, trodde alla AA batterier var på 1,5v.
Ska ladda upp lite jämförelsebilder snart kanske.

Tack för all hjälp:)

Är det någon som vet om det går att ta en lagom tjock sladd från valfri gammal elektronikpryl och skala av totarna för att sätta mellan blixtskon och blixten, för att göra den "extern".
Har i nuläget inte lust att pynta 350 spänn för en sådan kabel, och vill bara göra några enklare experiment med en extern blixt.
Vill pröva fota rök.

Drog upp på affärn och köpte mig några vettiga batterier, och vips så fungerade blixten. Skitbra dessutom. Anledningen att det inte fungerade förut är nog för att jag använde AA batterier med 1,2v och dom jag köpte nu var på 1,5v. Knepigt, trodde alla AA batterier var på 1,5v.
Ska ladda upp lite jämförelsebilder snart kanske.

Tack för all hjälp:)

SKOJ och Grattis!!! :)

Nja, så här ligger det till med batterispänningar.
Egentligen heter det cellspänningar, batterier består av två eller flera celler. Ett bilbatteri består av sex celler. Ett AA-batteri ska egentligen kallas en AA-cell. Men det var en bisats.

Vanliga icke uppladdningsbara celler har en nominell spänning när dom inte används på ca. 1,5 volt.

Uppladdningsbara celler har en nominell spänning på 1,2-1,3 volt.

Den nominella spänningen infaller efter att batteriet förbrukat en del av sin kapacitet, säg 20%, och dessutom inte används.

Uppladdningsbara celler har, när de är fulladdade, en spänning på ca. 1,5 volt medan icke uppladdningsbara celler har en spänning på 1,6 volt eller lite där över.

Nu säger vi att cellerna har använts lite grand och sen börjar vi ta ström ur dom för en kort stund. Beroende på strömmens storlek så tappar cellerna i spänning under belastningen. Men så slutar vi ta ström ur dom och vips så är spänningen åter densamma som innan. Därför säger inte spänningen på en cell särskilt mycket om i vilket skick den är

Uppladdningsbara celler tappar avsevärt mycket mindre i spänning än icke uppladdningsbara vid samma belastning och anledningen beror på den inre resistansen varje cell har. Enkelt kan man säga att varje cell förbrukar en del av den energi de ska leverera och ju högre belastning desto mer tar celler själv.

Det var en lång harang. Men vad jag ville säga var att du kanske skulle ladda dina batterier som inte fungerade först. Jag kör enbart med uppladdningsbara och även i min Nissin och det fungerar hur bra som helst. Speciellt den här nya typen av AA-celler som i princip saknar självurladdning. Vartas Ready2Use är ett exempel, GP ReCyko+ ett annat.

Är det någon som vet om det går att ta en lagom tjock sladd från valfri gammal elektronikpryl och skala av totarna för att sätta mellan blixtskon och blixten, för att göra den "extern".
Har i nuläget inte lust att pynta 350 spänn för en sådan kabel, och vill bara göra några enklare experiment med en extern blixt.
Vill pröva fota rök.

Ja det kan du om du vet vad du gör.

Men jag skulle föreslå denna shoppinglista istället.
Nu har jag kollat på Kaffebrus hemsida.

1 st HS-25A3 - Slavsko med synkuttag
1 st hamasynk.6951 - Blixtadapter
1 st 6972 - Blixtkabel 2 meter

Summa 287 kronor. Det är inte så långt ifrån 350:- som du helst inte ville pynta så jag gissar att min lista inte är aktuell heller ;)
Men din 350D saknar pc-kontakt och det gör blixten också så enda chansen, förutom trådlöst, är via någon form av sladd som går via hotshoen.

I och för sig så skulle du ju kunna slakta en HS-25A3 - Slavsko med synkuttag, och sen ta egen sladd och löda in dig i foten på blixten. Det skulle väl fungera men jag kan tycka att det är synd att göra åverkan på en så fin blixt.

Vill pröva fota rök.

Jag skullehellere föreslå en optisk utlösare och en IR-blixt för att kunna lösa ut Nissin-blixten på avstånd. Jag har inte priserna framför mej, men gissar på ca 500 kr hos tex Kaffebrus eller Cyberphoto för båda. De grejerna, som är universella, har du nytta av oavsett vilka blixtar du använder och kan betraktas som en framtidsinvestering.

Ja trådlöst är ju det bästa om man har råd. Tyvärr blir det till att pynta en hel del mer än 350:-

Men se det som Bildsten skriver, en framtidsinvestering.
(i värsta fall går det ju att sälja på nytt)

Om du har råd så kan jag rekommendera (på Kaffebrus) deras cactus.v4.set - Radiosändare för hot shoe blixtar (v4).
http://www.kaffebrus.nu/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989.html
Den uppsättningen kostar 579:-
Jag köpte en sån i förra veckan och har redan blixtrat hur mycket som helst med den. I fredags köpte jag två mottagare till så jag har tre nu. För här ska byggas studio :)

Men det är om du har råd vill säga, annars blir det sladd.
En tanke, varför inte köpa antingen sladd eller trådlöst begagnat också?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar