ANNONS
Annons

En fynd!

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Vandrade runt lite på en marknad i närheten och hittade en gammal Minolta XG 2 hos en av handlarna. Han krävde först 200:- men det var inte kameran i sig jag var intresserad av, det var objektivet som satt på kameran, ett MC.W Rokkor 1:2.8 f=35mm.

100:- senare fick jag både objektiv och kamera med mig hem. Har testat med batterier nu och allt funkar klockrent...härligt härligt :)

Det jag funderar på är objektivet. Efter benämningen "MC W. ROKKOR" står inget mer. Jag har en annan Minolta, en SRT-101b och till den har jag ett 50mm MC ROKKOR - PF. "PF" indikerar ju hur många linser/grupper som objektivet består av, men detta finns inte att utläsa på min nyköpta 35mm.

Någon som har bra koll på gamla Rokkor-objektiv? Har googlat men utan resultat, får bara upp Rokkor-objektiv med olika ändelser, inget som helt saknar.

Tacksam för svar!

Gick visst lite snabbt när jag skrev titeln på inlägget..."ett fynd" ska det självklart vara och inget annat... :)

Nå, ingen som har något förslag?

rokkorfiles.com innehåller mycket om Minoltas manuella objektiv. Har sedan länge ett MD 35/2.8 som jag gillar mycket. Bra prestanda för priset. 35/2.8 har aldrig varit speciellt dyrt, så fynd kanske är att ta i.

Jo men en systemkamera med tillhörande objektiv för 100:- är väl ändå ett fynd? :)

Okej, då ska jag kolla lite närmare på hemsidorna. Tack för tipsen Gunnar och Erik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar