Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En funktion för att ladda upp hela reportage (bilder + text)!?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag saknar en avdelning på fotosidan där medlemmar kan presentera olika typer av reportage, dvs en berättelse med både bilder och skriven text. Det kan handla om åldringsvården, livet på en bondgård, hur det är att växa upp med föräldrar som missbrukar, nej till djur i bur, vad ungdomar gör efter skolan etc etc. Alltså reportage som kan tänkas vara intressanta för en större massa.

Nu menar inte jag att vad som hellst i reportageväg ska kunna laddas upp helt fritt, utan någon slags filtrering bör ske innan publicering. Men genomarbetade reportage där både bilder och text håller någorlunda okej standard tycker i alla fall jag hade varit väldigt intressant att ta del av.

Det finns förvisso en avdelning som heter "artiklar", men där verkar det enbart handla om själva fotograferandet och inte om några "djupare" reportage/berättelser. Skulle man inte kunna skapa ytterligare en "artikelavdelning" där man enbart koncentrerar sig på olika former av reportage!?

/Jonas

Menar du att Fotosidan skulle bli som Sourze eller någon annan nättidning; ett ställe att publicera sina skrivna alster oavsett vad de handlar om?

Nja, jag tror nog vi skall koncentrera oss på foto - det är nog mycket med bara det.

Däremot har vi gränssnitt för den som själv vill skriva en artikel inom fotoområdet; där vi sedan bara behöver granska lite och så blir den publicerad.

Jag tycker att det är en mycket bra idé!

Bilder kan säga så mycket mer om man sätter dom i ett sammanhang!

Christer, det handlar nog mer om beskrivande text till sina bilder. Ett slags utställningsalbum där man även kan skriva en text om vad bilderna handlar om...som Jonas skrev, t.ex. ett reportage om hur det är att växa upp med föräldrar som missbrukar. Med bilder och beskrivande text

Nej, säger jag med eftertryck. Inget för Fotosidan, här är det bilden som ska stå i fokus, bilden som ska bedömas/kritiseras.

Så länge det centrala är foto så tycker jag att en slags bildberättelse definitivt kan höra hemma på fotosidan.

Då har man en chans att sätta saker i sitt sammanhang och samtidigt ge en viss tyngd och betydelse åt det.

Lite som i stil med WalkingWithNerio fast än mer koncentrerat på foto.

Det jag menar är vad några redan har skrivit, dvs att det handlar om att sätta beskrivande text till sitt bildreportage. Inte då bara någon enstaka mening under varje bild, utan en något längre beskrivande text som går mer på djupet.

Ungefär som det sker nu bland artiklarna, fast att reportage får en egen "kategori" under just avdelningen "artiklar". Fotot är självklart det centrala, men texten är tänkt att ge ett större djup åt bilderna. I en sådan "reportageartikel" skulle man alltså kunna tänka sig runt 5-8 bilder eller liknande och sedan en text som delvis är sammankopplad med bilderna.

Fördelningen jag tänker mig av bild & text påminner till stor del om artikeln "Det fascinerande nattljuset" som Terje har skrivit. Kolla in den för att förstå vad jag menar!

"Sourze" känner jag inte till, men ska ta mig en titt på sajten för att se hur du Christer INTE vill att det ska vara på fotosidan! :=)

/JP

Nu har jag kollat in "Sourze"..och kan säga att det absolut inte är så jag menar. Där var ju endast text och då också om allt möjligt konstigt. Så du kan vara lugn Christer.. ;=)

Jag är upptagen med ett annat bygge, något slags spa som skall ha en massa pooler... :)

Det känns lite avlägset att bygga en ny avancerad funktion för det här, men är inte detta egentligen en variant av Utställningsalbum? Kan man med "små" medel ändra lite på Utställning så det passar för sådana bildreportage?

Jag ska inte pressa dig när du har annat att göra. Ta dig inte vatten över huvudet bara.. ;=)

Du behöver inte bygga någon avancerad funktion för detta med reportage. På sätt och vis skulle man kunna göra en variant av utställningsalbumen..men ännu bättre (och förmodligen mycket enklare) är det att bara lägga till "reportage" som rubrik under avdelningen "artiklar"!?

Reportagen kan då i sin utformingen påminna en hel del av redan skrivna artiklar, men med den skillnaden att det handlar om att berätta en historia snarare än att fokusera på fototeknik.

Poängen är dels att man gör skillnad på artiklar och artiklar, så att inte reportageartiklar försvinner i mängden av teknik..och dels att man lyfter fram berättandet som något viktigt i bildskapandeprocessen.

Så förmodligen behövs det inga stora åtgärder för att skapa denna "funktion" :=)

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar