Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fråga om systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Altså har funderat lite.. kör själv inte med en systemkamera utan en vanlig kompakt... men har provat låna hem en 350D och testat fota lite..
Nu till min fråga..är det bara möjligt att kolla genom sökaren på en systemkamera.. borde man inte kunna se på skärmen då man fotar... menar tycker det borde vara möjligt om man tänker på hur den är uppbyggd..

Kan nån säga hur det är.. går det? eller är det bara sökaren som gäller?
och om det inte finns någon som klarar det... varför isf?

jaja kanske blir lite tjorvigt..men svara om du fattar vad jag menar :D

Mvh Simon

är bara möjligt att kolla genom sökaren eftersom spegeln ligger för sensorn, och fälls upp endast när du tar en bild

aa det där med att spegeln har jag hört från min farsa med som höll på att fota en hel del förr i tiden.. men han tyckte också det va konstigt att digitalkameror hade det med..

Shaggbom skrev:
aa det där med att spegeln har jag hört från min farsa med som höll på att fota en hel del förr i tiden.. men han tyckte också det va konstigt att digitalkameror hade det med..

Jo men är väl därför de kallas spegelreflex kameror :)

Sen finns det ju inte ett lika stort behov av att kunna se bilden på displayen direkt när man har en stor och ljusstark sökare som man har på en spegelreflexkamera så efterfrågan har väl heller inte varit särskilt stor. Personligen saknar jag det inte och skulle det finnas vet jag ärligt inte när jag skulle använda det. Det är ju mycket bättre med en riktig sökare.
Det finns även en EOS 20Da som har semipermeabel spegel och är avsedd för astrofoto. Den finns dock inte på den svenska marknaden.

jao igentligen är det väll inget problem med att kolla i sökaren... som sakt provat ta lite med en eos 350d från min mammas jobb... tror dock att mitt största problem med dom är att jag är inte van storleken :D
fan då man är van med att ha en liten kompaktkamera i fickan så är det svårt att kunna bära med en 4x så stor systemkamera :D bara inte van det...

kan fatta att systemkameror är bra att ha i studios mm... men helvetes va besvärligt att bära med sig
en sån stor kamera då man går på stan mm :/

kanske bara är jag och detta va lite off topic... men vill ha en systemkamera,.. men är fundersam om jag ens kommer att använda den då jag verkligen vill ta bilder ute :D

Och då är 350D ändå en mycket liten dslr.

Jag är lat och hänger min *ist DS om halsen när jag är ute. Inte bryr jag mig om vad folk tycker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar