Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fråga om Rolleicord

Produkter
(logga in för att koppla)

Chinisiba

Avslutat medlemskap
Kom över en Rolleicord kamera. Rolleicord 1a Type 3 är det tydligen av numret på framsidan å dömma. Vad som däremot tycks saknas på denna gamla kamera är Den lilla saken som skyddar när man tar upp "locket" på ovansidan och skall titta. Det är helt enkelt ingentnig som viks ut på sidorna. Svårt att förklara men kikar man på denna bilden - http://www.flickr.com/photos/daveelmore/3731606759/ - så saknas den "fyrkantiga" saken som sitter innanför "flärparna" på sidan. Är detta något som går att hitta biligt sepparat eller klarar man sig utan "skuggskyddet" eller går det att lösa på annat vis?

Om det är "skuggskyddet" vid sökaren du menar så är det svårt att fota utan den, det är svårt att se på mattskivan då du tappar kontrasten. Sök på ebay eller prata med någon äldre fotoaffär/reparatör, det finns säkert reservdelar

Om det är "skuggskyddet" vid sökaren du menar så är det svårt att fota utan den, det är svårt att se på mattskivan då du tappar kontrasten. Sök på ebay eller prata med någon äldre fotoaffär/reparatör, det finns säkert reservdelar

Ja det är skyggskyddet jag tänker på. Skall se om man kan hitta något. :) Ja man ser ganska dåligt utan tyvärr om man inte håller händerna runt som skydd.

Visa gärna bild på kameran. Det låter onekligen som att ljusschaktet är trasigt och delar fattas. Jag har sett det på en del tidiga Rolleis som varit ute på auktion. Den kanske har varit i händerna på en nyfiken liten grabb som fått leka med den. (så sabbades delar på min farfars Yashica när jag fick leka med den. :-/ )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar