Annons

En fråga om konvertering av färg till B&W

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,
Jag är i en situation där jag skall konvertera ett hyfsat stort antal färgbilder till svart-vitt och skapa en högkvalitativ output. Då jag är ganska ny på detta har jag läst olika artiklar på nätet och testat ett antal olika förslag.

Då jag inte är nöjd med de resultat jag fått fram undrar jag ödmjukt om någon här skulle kunna ge mig lite tips på vad som kännetecknar en bra B&W-bild samt lite teknik att tänka på likväl som kritik på den bild jag laddat upp. Jag skulle även vara evigt tacksam om någon vänlig person kunde göra en högkvalitativ B&W baserat på mitt original så jag kunde jämföra.

Jag använder Lightroom 2, PS CS4 och Silver Efex Pro.

NEF-versionen av min bild: http://www.4shared.com/file/FCBimtaK/DSC_9892.html
Min B&W-version: http://www.4shared.com/photo/Q74dHjFj/C_1578_-_DSC_9892-Final-1.html

Med vänliga hälsningar
 
Nästan omöjligt att svara på eftersom vi alla gillar lite olika tonskalor osv. vad är det du inte är nöjd med i din konvertering? Har du några exempel på hur du skulle vilja att gråskalorna skulle se ut?

Om du mailar din nef-fil kan jag ju göra en variant som jag skulle vilja ha den, men det är ju inte mer rätt på något sätt. (för att hämta filen på angiven webbplats måste man installera en programvara och registrera sig, något som jag sällan gör.)
 
Lekte lite granna med din bild, tycker att orginalet saknar kontrast så jag ökade upp den en del samt använde lite lagermasker för att få vissa vita detaljer att stå ut mer.

Blev lite snabbt gjort i Photoshop så det är inte den bästa svartvita konverteringen jag har gjort men jag kan lägga ner lite mer tid på det om du ger lite mera feedback på vad du är ute efter :)

Försökte i den mån det gick behålla din beskärning av bilden också :)

Det jag gillar med svartvitt är just kraftiga kontraster och hur det drar fram dess form,

Har tyvärr ingen fildelningssida jag är med i så om du vill ha en mer högupplöst version så kan du få det via mail, :)
 

Bilagor

  • BW.jpg
    BW.jpg
    69.3 KB · Visningar: 193
Nästan omöjligt att svara på eftersom vi alla gillar lite olika tonskalor osv. vad är det du inte är nöjd med i din konvertering? Har du några exempel på hur du skulle vilja att gråskalorna skulle se ut?

Om du mailar din nef-fil kan jag ju göra en variant som jag skulle vilja ha den, men det är ju inte mer rätt på något sätt. (för att hämta filen på angiven webbplats måste man installera en programvara och registrera sig, något som jag sällan gör.)

Stort tack, visste inte att man måste installera något, ändrar det omgående och testar med dropbox nedan:


Min B&W-bild: http://dl.dropbox.com/u/15702719/DSC_9892-B&W.jpg

RAW-versionen i färg: http://dl.dropbox.com/u/15702719/DSC_9892.NEF

En sk. förstå-sig-påare på jobbet sa att min B&W-bild är för gråaktig för att vara bra.

Tanken är att bilderna skall gå i tryck.
 
Lekte lite granna med din bild, tycker att orginalet saknar kontrast så jag ökade upp den en del samt använde lite lagermasker för att få vissa vita detaljer att stå ut mer.

Blev lite snabbt gjort i Photoshop så det är inte den bästa svartvita konverteringen jag har gjort men jag kan lägga ner lite mer tid på det om du ger lite mera feedback på vad du är ute efter :)

Försökte i den mån det gick behålla din beskärning av bilden också :)

Det jag gillar med svartvitt är just kraftiga kontraster och hur det drar fram dess form,

Har tyvärr ingen fildelningssida jag är med i så om du vill ha en mer högupplöst version så kan du få det via mail, :)

you got mail
 
Vet inte om det blev bättre? Men annorlunda.
Inställningar i silver efex pro 2 High Structure (harsh), brightness -13%, Contrast -23%, Structure 33%, Grain per pixel 415, mitt emellan soft och hard.
 

Bilagor

  • skanstull.jpg
    skanstull.jpg
    29.9 KB · Visningar: 170
Senast ändrad:
Den ser mycket bättre ut, gillar att molnen har mörkats ned lite för att få fram mer detaljer i dem och det ger mer djup i bilden :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.