Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fråga om bildförsäljning och hantering runt omkring det hela.

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag var på en konsert där två av mina kollegor (varav jag känner den ena ganska väl privat) uppträdde med sin kör och naturligtvis tog jag ett gäng bilder på deras framträdande. Nu är de intresserade av att använda mina bilder på sin hemsida.

De har inga stora intäkter förutom inträden vid uppträdanden och ibland större klumpsummor när de är inbokade för konserter på olika håll.

Frågan är hur jag ska gå till väga med detta. Jag har än så länge ingen egen firma (men det finns planer på att skaffa det) och med tanke på att det är mitt första "uppdrag" vet jag inte hur jag bör hantera det hela riktigt. Vad är skäligt att ta betalt tex? Jag vill inte ta ut några "rövarpriser" då jag har goda relationer med dem bägge idag men
samtidigt vill jag inte sälja mina verk alltför billigt heller. För den nyfikne finns de till allmän beskådning här: http://www.jbphoto.se/Coppermine/thumbnails.php?album=43 .

Hur gör ni som sitter i samma sits som jag själv?

Om det handlar om enstaka bilder till vänner/bekanta som bedriver en ideell verksamhet (som det tycks vara i detta fall) skulle jag inte ta betalt öht.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar