Annons

En fråga ang. privat bruk!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jbergfoto

Medlem
För inte längesen kontaktade jag en kvinna som äger ett stall med hästar och frågade om jag fick fota dessa, och hon sa då ja. Sen när vi kom dit så sa hon att jag endast får använda dom för privat bruk.

Min fråga är; vad innebär privat bruk? Jag är medlem på en hästsida där man skapar djur, laddar upp bilder på djuren och sedan säljer dem vidare på sidan i utbyte mot virtuella pengar som inte på något sätt gagnar mig i verkligheten - är detta tillåtet?

Hej,

privat bruk är diffust. Det enklaste i det här fallet måste vara att du hör av dig till denna kvinna och frågar om just det du planerar är OK enligt henne.

Sen när vi kom dit så sa hon att jag endast får använda dom för privat bruk.
Hon kan inte ställa några sådana villkor. Du gör vad du vill med dina egna bilder.

I lagens mening innebär normalt "privat bruk" att du kan göra fysiska kopior och visa för folk, men inte offentliggöra bilden, dvs publicera den i en tidning eller på internet eller använda den i en utställning.

Hon kan inte ställa några sådana villkor. Du gör vad du vill med dina egna bilder.
...

Tja, hade det varit på offentlig plats skulle jag hålla med dig, men nu fick ju fotografen tillstånd att komma in på privat plats och fotografera under vissa förutsättningar. Det skulle jag se som ett avtal, och om jag godtog att fota endast om bilderna används för "privat bruk" så får jag väl respektera det avtalet - att sälja bilderna utan stallägarens medgivande kan inte vara "privat bruk".

Det kanske inte håller rent juridiskt, men definitivt etiskt/moraliskt i mitt tycke.

För inte längesen kontaktade jag en kvinna som äger ett stall med hästar och frågade om jag fick fota dessa, och hon sa då ja. Sen när vi kom dit så sa hon att jag endast får använda dom för privat bruk.

Min fråga är; vad innebär privat bruk? Jag är medlem på en hästsida där man skapar djur, laddar upp bilder på djuren och sedan säljer dem vidare på sidan i utbyte mot virtuella pengar som inte på något sätt gagnar mig i verkligheten - är detta tillåtet?
Enklast är att förklara och fråga henne och ge henne en länk till sidan.

Ovissheten ligger väl i om den som "köper" sedan "säljer" vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar