Annons

En fråga ang Pentax K200D

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Hej. Undrar lite om det här med bildstabilisator.
Jag har köpt en K200D som har det inbyggt i huset, men hur funkar det?
Jag märker ingen skillnad med det inkopplat. En kompis hade en canon 400 med ett 70-300 som hade stabilisator i objektivet, och när man zoomade fullt med det inkopplat ser man att det blir mycket lättare att fokusera.
Det märker jag inte med min K200D.
Nån som vet nått om det?

Mvh Reino

I K200 är det bildsensorn som rör sig för att motverka skakningar. Eftersom du ser sökarbilden genom objektivet innan det når sensorn är stabilliseringen inget som du ser till skilnad från när stabilliseringen sitter i objektivet som i Canons fall.
Men i bildresultatet blir det praktiskt taget ingen skilnad vara sig stabillisatorn sitter i kameran eller i objektivet.

Sensorn är stabiliserad, men inte den optiska sökaren. Så den färdiga bilden påverkas, men inte den optiska sökaren eftersom sökaren inte är kopplad till bildsensorn. Det finns en spegel i kamerahuset som växlar upp bilden till den optiska sökaren. Bakom spegeln finns sensor och stabiliseringsmekanismen. När man tar bilden så fälls spegeln upp då ser sensorn (och stabiliseringsmekanismen) bilden.

Stabiliseringsfunktionen innebär att man kan ta med långsammare slutartider än man normalt skulle för att motverka rörelseoskärpa, den ger alltså 2-3 stegs extra marginal.

För 300 brännvidd så behöver man en slutartid på 1/500 för att minimera skakningsoskärpa, utan stabilisator. Med stabilisator så kan man gå ner på iaf 1/125 och ofta även 1/60, ibland ännu lägre (det varierar, beror på många faktorer) för att få motsvarande skakning som 1/500 utan stabilisator.

Det är så det är tänkt.

Ta brännvidd x 1,5 för att se den slutartid som rekommendas utan stabilisator, för att minimera skakningsoskärpa. (300 = 450 = 1/500 tid).
Sedan kan man räkna bakåt 2 - 3 hela EV steg.
Varje fördubbling eller halvering av tiden motsvarar 1 EV steg.
(250 - 500 = 1 stegs skillnad. 125 - 500 = 2 stegs skillnad, osv).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar