Annons

En fråga angående Fujifilm F31:s objektiv och autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

sallad

Medlem
Jag har precis fått hem min Fujifilm F31fd från webhallen. När jag skulle putsa linsen märkte jag att objektivet kändes något löst när det var utfällt. När jag petade på det "ruckade" det lite, lite på sig. Vi talar om högst en milimeter. Är det bekant för er andra som har samma kamera?

Jag upplever också att autofokusen tar c:a 1 sekund på sig och inte är speciellt exakt alla gånger. vad har ni för kommentarer om det?
 
Ja, alla objektiv i digitala kompaktkameror flyttar lite på sig (upp till 1 mm) när de kommer ut från huset, men det betyder inte att det är något fel! de är bygda i 2 eller flera "tub" eller segmenter som kommer ut från kamerahus(ju större zoom desto fler segmenter). Men att autofokusen tar på sig ca 1sek - det låter lite konstig - min Fuji F31 är super snabb, det tar mycket mindre tid att fokusera (nu pratar vi om vanliga fokus objekt typ mäniskor, landskap eller föremål) och med stor exakhet. I övrigt måste jag påpeka att Fuji F31 är en fantastisk kompaktkamera! Är jätte nöjd! Utom en sak: jätte dåliga, långsamma Xd kort! Nyligen de började att tänka klart, nu kommer mer Fuji modeller med SD kort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.