Annons

En dum fråga kanske?

Produkter
(logga in för att koppla)

goneaway

Aktiv medlem
Är Nikon eller Nikkor objektiv olika benämningar på samma sak?

Och ämne nummer två,
Kan man lita på kameraexperten.se ?
Har läst både svåra bannor och en och annan nöjd recension av dem.

Nikon D80 med 18-55 VR, 70-300 VR och batterigrepp kostar hos dem 11.999:-

Köper jag samma varor på B&H i New York går de på c:a 10.400:-

Prisskillnaden är ganska liten och det som förvånar mig är kameraexperten.se's pris när nästan alla andra näthandlare som t.ex. cyberphoto eller scandinavianphoto har ett pris för samma varor runt 13k.

Vad tror ni som kan lite?

Företaget Nikon tillverkar kameror med varumärket Nikon och objektiv till dessa kameror med varumärket Nikkor. Om du tittar på en bild på t ex ett av de objektiv du är intresserad av ser du att det står
Nikon DX
AF-Nikkor 18-55 osv

Ok tack för svaret. Enkelt nog.

Vad kan man tro om prisskillnaden för paketet?
USA - 10k
Cyberphoto - 14k
Scandinavian - 14k

och sen ramlar kameraexperten in på 12k... 2000 billigare än alla andra.

Det som ringer i mina öron är "Om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det."

Jag har aldrig handlat av kameraexperten men vad jag har hört är att det finns vissa som har klagat på leveranstiden, att de inte har levererat som de har sagt. Kameraexperten säger själva att detta ska vara ha löst eftersom de har bytt ägare och att de nu har tagit tag i det problemet som förra ägarna hade. Annars har jag inte hört något klagande på produkterna eller kundsupportern. men som sagt har jag aldrig handlat av dem utan föredrar att handla i butik.

/M

Ok tack för svaret. Enkelt nog.

Vad kan man tro om prisskillnaden för paketet?
USA - 10k
Cyberphoto - 14k
Scandinavian - 14k

och sen ramlar kameraexperten in på 12k... 2000 billigare än alla andra.

Det som ringer i mina öron är "Om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det."

Jag skulle tro att det är OK att beställa från dem, du lär få dina varor till angivet pris, frågan är bara när du får dem.

Jag har själv valt bort dem när jag handlat av följande skäl:
- det förefaller vara någon form av källarföretag som bara står för en hemsida, ingen fysisk verksamhet i Sverige. Bakom verkar stå nu precis som förr något engelskt bolag som heter It's your home som levererar grejerna från England
- det är bara engelska manualer på PDF som följer med, vilket styrker ovanstående. Jag skulle inte köpt min D300 utan svensk manual i tryckt format...
- de har ingen form av lagersaldo, vilket är naturligt när de själva inte har fysisk verksamhet i Sverige. Man måste betala i förskott men får inte veta om varan finns i lager och när den kan levereras
- de anger att de finns i Solna men telefonnummer går till Kävlinge i Skåne. Var är den där källaren egentligen??

Men som sagt, du väljer ju själv om du står ut med engelska manualer och risk för lång väntetid.

Jag kan inte påstå att jag känner mej säkrare på kameraexperten.se.
Fan. Och B&H har precis slut på objektivet jag skulle ha till mitt paket.

Köper du det från USA så tänk på att du kan råka på tull/moms och därmed komma upp i samma pris eller mer än du får betala i sverige. Dessutom gäller inte alltid alla garantier om de är köpta utomlands.

D80 borde ju sjunka lite till i pris med tanke på a D90 lanseras snart, kanske borde vänta tills dess och se vad för pris de båda kamerorna landar på?

Köper du det från USA så tänk på att du kan råka på tull/moms och därmed komma upp i samma pris eller mer än du får betala i sverige. Dessutom gäller inte alltid alla garantier om de är köpta utomlands.

D80 borde ju sjunka lite till i pris med tanke på a D90 lanseras snart, kanske borde vänta tills dess och se vad för pris de båda kamerorna landar på?

Får sakerna hämtade i new york och förda genom tullen av min kamrat som säkert övertygar dem om att den är köpt i Sverige.
Och tyvärr kan jag inte vänta så länge då jag måste lära mej alla grunder etc för duglig fotografering ganska snabbt då vi snart ger oss ut på en 12 månader lång jorden runt resa.

Får sakerna hämtade i new york och förda genom tullen av min kamrat som säkert övertygar dem om att den är köpt i Sverige.
Och tyvärr kan jag inte vänta så länge då jag måste lära mej alla grunder etc för duglig fotografering ganska snabbt då vi snart ger oss ut på en 12 månader lång jorden runt resa.

http://www.warehouseexpress.com/

Där får du en D80 + 18-70 + 70-300 för £948 inkl frakt. Blir c:a 11300 SEK. Inga bekymmer med tull etc. Bra renomé.

Vill du absolut ha en 18-55 får du hosta upp en 50-lapp till.

Då e det ju bara att tacka och ta emot :)

Köp D80 i så fall, grymt bra kameran, älskar den och den tål en hel massa, har utsatt den för mycket mer än den borde tror jag (fått ganska mycket vatten på den).

Du lär inte bli besviken.

Jag köpte min D300 med batterigrepp för nån månad hos kameraexperten och jag la min order vid lunch och hade den nästa dag... Även min polare som köpte en 40D med kit 17-85 fick sin nästa dag...

Jag skulle lätt rekommendera dem...

Företaget hette Nippon nånting förut, och deras produkter hade olika namn, kameraobjektiv hette Nikkor, kamerorna hette Nikon, ett namn för att efterlikna de europeiska förebilderna, t ex Zeiss Ikon, som ju slutar på kon också. 1988 bytte hela företaget namn till samma som kamerorna, dvs Nikon, antagligen för att företagets mest kända produkt för allmänheten är just Nikon. fast de gör ju en massa andra grejer än kameror också. en del objektiv hette även bara Nikon, med början från deras billiga E-optik på 80-talet.

http://www.warehouseexpress.com/

Där får du en D80 + 18-70 + 70-300 för £948 inkl frakt. Blir c:a 11300 SEK. Inga bekymmer med tull etc. Bra renomé.

Vill du absolut ha en 18-55 får du hosta upp en 50-lapp till.

Ok. Det ser ju bra ut iofs. Kameraexperten.se lovar 3 års garanti. Om de nu håller vad de lovar så är ju det ganska bra. Sen vet jag inte, ska man krångla och beställa från England om man ändå bara sparar 600:- ?

Jag tänkte mer på tillgängligheten om det skulle vara nått krångel.
Men så insåg jag precis nu när jag skrev det att vi talar om ett källarföretag nånstans i Sverige som ingen tycks veta var det ligger, jämfört med en firma i England. Same same kanske.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto