Advertisement

Annons

En dum fråga kanske

Produkter
(logga in för att koppla)

hakan_l_borg

Ny medlem
Jag har en Canon EOS 300D som jag senaste tiden använt flitigt att ta bilder med, MEN, en fråga: Jag tar bilder i RAW format och laddar över dem i datorn, och då tycker jag att ytor blir väldigt fula. Det blir dåliga övergångar mellan olika färgtoner, till exempel en bild på ett ansikte där kinderna ser ut som ekvidistanskurvor snarare än kinder, och då undrar jag: Vad gör jag för fel, eller skall det vara så? Jag har en liten digital Olympus sedan tidigare, där jag inte upplevt samma problem. Är det någon inställning jag missar eller vad kan detta bero på.

Hmm.. har inte upplevt det. Hur är ditt flöde kring konverteringen, inställngar i kamera, mjukvara? Kanske kan länka till en RAW-fil (om möjligt) så kan man testa på den?

Jag skulle tro att du behöver ändra inställningarna så att du använder 32bitars färgdjup. om du kör med exempelvis 16 bitar får man just den effekt du beskriver.
/Joakim

JoakimS skrev:
Jag skulle tro att du behöver ändra inställningarna så att du använder 32bitars färgdjup. om du kör med exempelvis 16 bitar får man just den effekt du beskriver.
/Joakim

Tack för svaret, det låter som en mycket rimlig förklaring .. en följdfråga i så fall, när jag konverterar RAW filer till tiff så säger den att adobe ps eleents inte klarar mer än 8-bitars färgdjup..stämmer det?? finns det nån work around? eller är det bara tokfel från canons konverteringsprogram?

Mvh Håkan Borg

Det finns både 8-bitars och 16-bitars TIFF. Jag kan inte Canons programvaror, men det borde finnas stöd för det. Annars finns det ju andra program som t ex Bibble, som klarar detta.
/Joakim

Kan ju vara så att det inte har med bildfilen att göra utan skärminställningarna ( tror JoakimS var inne på det lite tidigare)

Om det är windows, gå till kontrollpanelen, skärminställningar och kolla på den systa fliken i den rutan som dyker upp. Där ska du kunna ställa in färgdjupet för windows.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar