Annons

En disk krånglar i NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef430

Aktiv medlem
Hej, vi har sedan 7-8 år en Synology NAS DS211+. Vi ar uppgraderat storleken på diskarna två gånger, senast för 3 år sedan då till 2 x 6GB. I går när vi jobbade med Lightroom i de 2 anslutna datorerna (Mac,) fick vi varning från NAS:en att något var fel. Felmeddelandet var: "Drive 2 Systempartioneringen misslyckades".

Diskarna som sitter i är 2st WD Red, NASware 3.0 och de är tillverkade sent 2018 och i början av 2019.

Min fråga är då: Är det något hårdvarufel på en av diskarna eller kan det vara något annat som gör att NAS:en varnar?
Tacksam för snabbt svar, då vi förbereder en bildvisning om några veckor.
Mvh. Christer
 
Starta "Lagringshanteraren" och se om där finns någon felstatus. Där finns även en möjlighet att kontrollera de enskilda diskarna.
 
Oavsett orsak, Jag skulle tolka det som ett diskbyte tyvärr. Skulle man med åtgärd kunna få den att snurra ett tag till så skulle jag inte kunna släppa det och gå och fundera på det istället.

Har 2 NAS:ar, den äldre 2-disk är 9 år och den senare 4-disk är 4 år, en diskkrash totalt.
 
Jag har inte behövt byta någon speciell NAS-drive än. Däremot mer normala diskar i tidigare NAS från Netgear.
De NAS-anpassade verkar hålla bättre, baserat på mitt minimala statisktiska underlag. Men när en disk väl börjar krångla har det bara gått på ett håll för mig.
 
Oavsett orsak, Jag skulle tolka det som ett diskbyte tyvärr. Skulle man med åtgärd kunna få den att snurra ett tag till så skulle jag inte kunna släppa det och gå och fundera på det istället.

Har 2 NAS:ar, den äldre 2-disk är 9 år och den senare 4-disk är 4 år, en diskkrash totalt.
Tack för svaret, ja det är nog så att jag måste skaffa en ny disk.
 
Jag har inte behövt byta någon speciell NAS-drive än. Däremot mer normala diskar i tidigare NAS från Netgear.
De NAS-anpassade verkar hålla bättre, baserat på mitt minimala statisktiska underlag. Men när en disk väl börjar krångla har det bara gått på ett håll för mig.
Tack för ditt svar. Det verkar som jag kan få en ny på garanti, så det ordnar sig nog.
 
En intressant artikel angående WD Red diskar


Det kan vara värt att kolla att du får en ersättnings disk ur EFRX serien
Tack för det svar. Intressanta uppgifter, dock är det en EFRX som har rasar.
Mvh. Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.