ANNONS
Annons

en digital/systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar83

Aktiv medlem
hej
jag undrar om det finns en system/digital kamera!

alltså en kamera som både är en digital kamera och en systemkamera, så att man kan välja vad man ska fota!

på semestern är det skönt med digital kamera för att enkelt kunna ta lite "snapp shots" och i mitt arbete är det bra oxå med en digital kamer för att snabbt få in bilderna i datorn.

men sedan har ja ju foto intresset och att fota med system är ju otroligt kul! och det vill jag inte sluta med!

Det finns många digitala systemkameror.

Av de som säljs som nya nu:

Canon: 1Ds, 1D Mark II, 10D, 300D
Nikon: D2H, D1H, D1X, D100, D70
Pentax: *ist D
Olympus: E-1
Fuji: S2-Pro
Kodak: DCS Pro SLR/c

oskar83 skrev:
hej

alltså en kamera som både är en digital kamera och en systemkamera, så att man kan välja vad man ska fota!

på semestern är det skönt med digital kamera för att enkelt kunna ta lite "snapp shots" och i mitt arbete är det bra oxå med en digital kamer för att snabbt få in bilderna i datorn.

men sedan har ja ju foto intresset och att fota med system är ju otroligt kul! och det vill jag inte sluta med!

Förlåt Oskar,
men, under vilken sten har du gömt dig?

Jag försöker inte dumförklara dig eller reta dig, men, jag blev så paff...

Man kan väl inte missa det faktum att digitala systemkameror har funnits ute på marknaden ett tag, särskilt om man varit medlem på fotosidan i snart två år...

Jag kanske bara missuppfattade frågan, eller oxå är jag så inskänkt i mitt prylbegär att jag inte inser att det faktiskt finns folk med normal relation till tekniska prylar...

Hur som helst, efter vad som känns som att jag förolämpat dig (vilket inte var tanken), så måste jag ju i.a.f informera dig om att de faktiskt finns lite äldre digitala systemkameror som är jätteschyssta och går o få tag i till ett oftast bra pris; Canon EOS D30 & Canon EOS D60.
Bra hus att börja med att samla optik till...

/Stellan (inskränkt tekniknörd)

Jag tror att ni missförstod frågan.
Som jag uppfattade lät det som att han letade efter en kamera som både kunde klara av att spara bilderna digitalt men även att kunna spara på film plus att det ska vara en system kamera.

hubas skrev:
Jag tror att ni missförstod frågan.
Som jag uppfattade lät det som att han letade efter en kamera som både kunde klara av att spara bilderna digitalt men även att kunna spara på film plus att det ska vara en system kamera.

Ja... Så måste det vara... Tack o lov...

Så, vad som menas är alltså en analog systemkamera med digitalkamerafunktion a´la Mobiltelefonskamera... Eller?

Det tror jag icke finns, eller kommer finnas..

Är man dock mycket bestämt övertygad om att det är en bra idé så kan man alltid skaffa nån cheap-ass digitalkamera och en rulle silvertejp..

Till sina småbilds-systemkameror har Leica ett digitalt bakstycke. Man kan alltså välja antingen film eller digitalt. Tror bakstycket har en upplösning runt 10 Mpix.

Kör man mellanformat-system finns det flera kameror som kan användas tillsammans med digitala bakstycken, vilket det finns flera tillverkare av. Film och digitalt med samma kamera här med.

mganga skrev:
Till sina småbilds-systemkameror har Leica ett digitalt bakstycke. Man kan alltså välja antingen film eller digitalt. Tror bakstycket har en upplösning runt 10 Mpix.

Hmm.. det var något nytt... Är du säker på det, för leica själva verkar inte göra så mycket reklam för nåt bakstycke för småbild...

Hur som helst så verkar det lite overkill för semestersnapshots...
Dessutom lite väl omständigt att stå där o byta bakstycke... För att inte tala om mellanformat.

Fast, tyngden på prylarna kanske kompenseras av tygden på plånboken efter inköp.

Re: E-film

Sonic skrev:
Närmaste man kommer är väl de försök som företaget Siliconfilm presenterade på PMA 2001 med en "digitalt bakstycke" för 35mm system

Tyvärr så får man ju ta detta projekt med en stor nypa salt...

Deras hemsida uppdateras emellanåt med fler pixlar men det är fortfarande datoranimerade bilder på prylarna.

Bluff tror jag & många andra...

oskar83 skrev:
hej

Som sagt, digitala systemkameror finns ett gäng.

Kolla här så finner du.

Är det en kamera som grejar både digitalt & analogt med god kvalitet du söker så hittar du det här, billigt är det inte...

Abhraxxas skrev:
Hmm.. det var något nytt... Är du säker på det, för leica själva verkar inte göra så mycket reklam för nåt bakstycke för småbild...

Hur som helst så verkar det lite overkill för semestersnapshots...
Dessutom lite väl omständigt att stå där o byta bakstycke... För att inte tala om mellanformat.

Fast, tyngden på prylarna kanske kompenseras av tygden på plånboken efter inköp.

Länk till Leicas info.

Oj! Fränt!
Det var som tusan... Kan undra vad det kommer att kosta, för, den har väl inte kommit ut en väl?

Jag hittade den där länken efter lite googlande igår och såg att den kommer att komma ut i slutet av 2004.

Angående priset:

En inte alltför vild gissning är väl att det antagligen kommer vara mer ekonomiskt att köpa en Canon EOS 1Ds ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar