Annons

En bra deal...

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Jag köpte igår en Durst G 139 med fyra kondensorer (Gracon 240 x 2, Gracon 200, Latico 130) och tre objektiv varav en kass (Componon 210/5.6 (kass), Componon 150/5.6, G-Claron 210/9) (+ enorm neghållare och lite annat), samt en Omega D5XL med Super Dichroic II och en Rodagon 150/5.6 och 80/5.6 (tror jag, kan varit 80/4).

Pris... 3500. :)

Dursten är så jäkla fin, men får inte plats i mörkrummet just nu... man får se det som en investering.
 
Vad är det för ett ljushuvud till Durst G-139? Vet du vad som skiljer den från Laborator 138 S?

Jag har 138:an och den tillverkas inte längre lampor till.
 
Och visst låter det som en bra deal om kondensatorsamlingen är komplett Omegan etc känner jag inte alls till. Jag gav 700:- för min Durst L138 inklusive schneider 135, 150 och 210 alla f/5.6:eek:r har jag för mig. Men då fanns bara 210 kondensatorn med och ljushuvudet måste jag komma på nådon bra lösning på.

Du får mer än gärna skriva några rader om omegan. Variabelkontrasthuvudet låter ju alltid trevligt. D5xl betyder det att det är en 4x5" apparat?
 
Ljushuvud, ja... :D

Det låter som en bra deal! Har bara sett en Durst 138 en gång i verkligheten för länge sen hos Lpfoto - det var en riktig best!

Durstarna är lite knöggliga att få ordning på - särskilt kondensorerna tycks vara en hel vetenskap. Men jag gissar att du har haft turen att få det som behövs för att kunna använda den till större format. 139:an verkar lite udda, den har tydligen samma kolumn som 184:an (8x10-apparat) så det kanske går att uppgradera den till en 8x10 om man skaffar ett sådant huvud... (storhetsvansinne, nån?)

Jag väntar fortfarande på att "min" förstoringsapparat ska dyka upp - hittills har jag bara sett grejer för hiskeliga summor eller så är det nån som dumpar en för inget alls i norraste Norrbotten så frakten kostar skjortan och byxorna. Agh.
 
Stämmer. Uppsalafotografiska sällskap har en 184 med kompletta kondensatorer och det är en skaplig pijäs med dubbla kolumner för att hålla uppe det gigantiska huvudet. Bara lådan med kondensatorer väger tillräckligt för att lyfta på sig ett rejält bråck. Men så drömmer man ju förståss om eget mörkrum och då är 138 som "bara" tar 13x18cm ett något smidigare alternativ. Har sett folk som byggt egna multikontrasthuvud mha gröna och blå högeffektsdioder. Kanske något att fundera över i väntan på lokal :).

lycka till med apparatletandet Jim.
 
Själva lampan till G139 är en 200 w glödlampa... jag tror det är en e27 sockel. Lampan funkar! Helt otroligt, den är säkert 30 år gammal. Om den pajar är det bara att ersätta med en liknande.

Huvudet bestär av en lamphållare, en spegel i 45° vinkel nedåt och sedan kondensorerna som man sätter i olika konfigurationer. Enkel konstruktion.

G139 skiljer sig från 138 genom de dubbla pelarna i undre halvan av apparaten. Vet inte varför man gjorde så. Min apparat är utrustad med ett vakuumbord (tror inte det funkar dock) och har en bladfilmshållare för att kunna göra reproduktioner. Man kan alltså använda apparaten som duplikator. Inte för att jag någonsin skulle vilja... :)

Omega D5 XL är en 4x5-tumsapparat som fortfarande tillverkas. Man kan läsa mer på omegasatter.com. Det är en av de få 4x5-tumsapparaterna som fortfarande finns. LPL har en, men vilka mer? DeVere?

Killen jag köpte apparaterna av hade också en DeVere 507 och en DeVere som tar 25 x 25 cm neg. Den sistnämda skulle tydligen ha 4 st 1000 W lampor... Transformatorn var stor som en liten gris... Det var till salu... Ca 2,5 meter hög och i gjutjärn... slå till vetja! ;-)
 
timeUnit skrev:
Killen jag köpte apparaterna av hade också en DeVere 507 och en DeVere som tar 25 x 25 cm neg. Den sistnämda skulle tydligen ha 4 st 1000 W lampor... Transformatorn var stor som en liten gris... Det var till salu... Ca 2,5 meter hög och i gjutjärn... slå till vetja! ;-)

Då är det samma person som jag har varit i kontakt med. Jag var mycket intresserad av den stora DeVere:n men insåg att de andra i labbet knappast skulle vara glada om jag släpade dit den.

/ F.

Tips: http://gruppof.blogspot.com/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.