Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bildserie av en blomma som blommar.

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hej,
Jag tänkte göra en bildserie på en blomma som slår ut, så jag undrar även vad folk tidigare har haft för erfarenhetet av liknande uppgifter?

Min är lite speciell, tanken är nämligen att delvis ta en bildserie på 3-24 bilder på blomman som slår ut, för att sättabredvid varandra.

Sen så ska bilderna kunna läggas ihop och spelas upp också, som en film. Vilket innebär att om filmen ska vara 5 sekunder lång, så behöver man 120 bilder som visar hur blomman slår ut. Är det bara att ta bilder med en jämn intervall och ändå få det att se naturligt ut, eller bör man liksom ta bilder olika ofta beroende på i vilket stadie blomman befinner sig?

Har ni först tagit en blomma och kollat hur ljuset ser ut i olika stadier, för att veta hur man bäst ska ljussätta?

Det är ingen bra idé att ändra ljussättningen under tiden blomman slår ut, eller?

Är det någon som har några bra tips på blommor som slår ut på någon timme, eller så?

Fler frågor lär väl tillkomma.

Mvh Jonis

Jag kan tänka mig att våradonis (Adonis vernalis) lämpar sig bra. Den slår ut sin blomma när ljuset kommer på morgonen och sluter sig på kvällen.
Här en bild på adonis
Adonis kan kanske vara svår att hitta i vilt tillstånd, men i trädgårdar tror jag den är vanlig. Jag har ett par stånd adonis i trädgården och faktiskt haft samma tanke som du.

Det finns en orange historia som man kan plantera ut på sommaren i en kruka. Den liknar en gerbera den öppnar sig på morgonen och sluter sig till kvällen.

Jag hade gått till blomsterhandeln och berättat om idén. Du kommer säkert att få hundratals blomförslag.

En väldigt kul idé. Borde det inte fungera att låta blomman stå på ett bord i närheten av ett fönster (för att den skall få dagsljus) och en- eller några gånger per dag mörklägga rummet och rigga med belysning (för att få samma belysning vid varje exponering)? Nu blev jag lite sugen :)

Johan

Jo, jag ätnkte droppa förbi en blomsterafär, men jag vill inte bli begravd i alla deras förslag. *ler*

Tack för tipsen och kommentarerna.

Jag tänkte rigga upp något svart att ha som bakgrund, troligtvis. (Det känns iofs lite tråkigt, vi får se hur blomman ser ut).

ett krux är att det ska bli så många bilder så man kan sätta ihop dom till en kort filmsnutt p ånågra sekunder som man ser hur blomman vecklar up sig.

JonisBader skrev:
ett krux är att det ska bli så många bilder så man kan sätta ihop dom till en kort filmsnutt p ånågra sekunder som man ser hur blomman vecklar up sig.
Inget krux.

Använd ett stadigt stativ och trådutlösare och fota så ofta du vill. Rör inte kamerans position. Eller så flyttar du kameran sakta runt blomman under dagen.

Här är en bildserie jag tog julen 2004:

http://www.aurells.com/1up/div/Amaryllis.gif

För att få en juste kvalitet är det bäst att fota i ett rum som går att mörklägga helt och hållet. Som kan ses på min animation är ljusförhållandena skiftande beroende på att det finns fönster till rummet.

Mest praktiskt är att koppla kameran till en dator och köra remote capture med jämna intervall så slipper man göra det manuellt vilket är drygt. :)

Tänk på att lämna ganska mycket luft runt blomman då man aldrig riktigt vet åt vilket håll den kommer slå ut och hur stor den blir.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar