Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bild till varje pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magenta

Aktiv medlem
Jag tycker om att besöka och dokumentera bortglömda miljöer som t.ex. ödehus. Det finns en viss estetik i förfallet som tilltalar mig. Jag återkommer gärna till en plats för att dokumentera tidens långsamma förändring. Jag är försiktig och försöker inte lämna några avtryck som visar att jag varit på platsen. Men jag har noterat att det finns fotografer som gärna manipulerar verkligheten för att deras bilder skall bli så intressanta som möjligt.

För många år sedan hade jag och en fotovän planer på att göra en fotoutställning om bilskroten i Ryd som ligger på Kyrkö mosse. Vi påbörjade dokumentationen av skroten precis i övergången, innan den blev allmänt känd och välbesökt av intresserade och nyfikna människor från när och fjärran. Somliga besökare var dock inte intresserade av att lämna platsen i samma skick som de fann den i. De få bilmärkesemblem som fanns kvar blev plundrade. Plundringen i sig var dock inte det värsta – utan de oseriösa fotograferna.

Då platsen enligt vissa fotografer tydligen inte var tillräckligt dramatisk, samlade man ihop olika detaljer som man fann i omgivningen och placerade dem på en lämplig plats för avbildning.

I verkstaden placerades t.ex. ett hundratal spritflaskor och mängder av hundmatsburkar snyggt på hyllor och bänkar. Längs vägen placerades fälgar och gamla skor prydligt, allt för att få en intressant bild. Man fabricerade alltså en stämning som man sedan dokumenterade och höll som verklig. Populariteten av Kyrkö mosse ökade och snart kunde man läsa reportage om bilskroten med sina gamla bilar i var och varannan tidning. Då platsen radikalt förändrades mellan våra besök förlorade jag och min fotovän intresset för fortsatt dokumentation.

I somras hade jag förmånen att vistas tre dagar på Runde fågelberg i Norge. Via tydliga informationsskyltar informeras besökarna om de restriktioner som finns för att minimera störningen på fågellivet. Med hjälp av rep och naturliga hinder tydliggörs gränserna tydligt. Trots anvisningarna struntade flera individer i dessa restriktioner men det var inte den vanlige turistbesökaren som på grund av okunskap som spatserade omkring bland lunnefåglarnas boplatser, utan uteslutande fotografer med supertelen – något man knappast förväntar sig.
De var trots sina supertelen inte tillräckligt nära, utan skuttade utan moraliska betänkligheter omkring bland klippblocken där lunnefåglarna har sina boplatser. Jag påpekade för flera att detta beteende inte var tillåtet, samt olämpligheten att stå mitt i boplatserna.

Vid uppmaning om vilka regler som gäller lämnade de flesta boplatserna. Irritationen emot mig hade de emellertid svårt att dölja. En del låtsades som om de inte hörde mig, jag fick ropa på dem ett flertal gånger innan de med låtsad förvåning sade ”Va’ menar du mig?”. De visste mycket väl att det inte var lämpligt att vara där - men deras jakt efter perfekta bilder fick dem att fullständigt nonchalera de moraliska aspekterna.

Framställningen av bilden är inget som betraktaren kan se, men framställandet av bilden är något som borde engagera betraktaren i högre grad än vad det gör idag.

Är etik och moral inte värt något längre eller är bilden viktigare?
 
>> Är etik och moral inte värt något längre eller är bilden viktigare?

Verkar som priset för en "bild" inte kan undervärderas.

Var ju rätt livat om en äldre irakisk kvinna som stod o grät över sitt raserade hem. Problemet var att hon tydligen förekommit hos ett större antal fotografer framför olika hus.

Så där detta togs upp, minns inte i vilken tidning, så undrade de om hon var husmäklare....


Roine
 
För ett tag sen var det ju någon som rapporterade att samma "unga arga muslimska man" (i en "demonstrerande" folkmassa) hade förekommit på bilder från minst tre olika tillfällen när muslimer världen över hade blivit uppretade (Muhammedkarikatyrerna, etc).
 
Svår fråga. Hur många klassiska och värdefulla bilder hade inte blivit "otagna" om fotograferna de gångerna inte har passerat olika gränser.

Visst finns det uppenbara gränser, men de är och förblir personligt relaterade till stor del.

Ngt klart svar får du nog inte i tråden. Håll dig till din moral och etik.. men kom ihåg att du alltid måste acceptera att det alltid kommer att finnas fotografer som går längre än du.,,,,

MVH Niclas, som håller sig till sina "gränser"..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.