Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bild från satelit?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror inte att det är från en satelit eftersom husen "lutar" utåt.

Dessutom står det lite intressant info i nederkanten: ES100 1/280 f/5,6 och en del annat som jag inte lyckats tyda.

På högra sidan finns en röd "lapp" med texten "WILD 15/4 UAGA-F" och det skulle nog kunna vara lite data på gluggen de använde.

edit2: "Wild RC30, 15/4 UAGA-F" heter kameran de använde
 
Senast ändrad:
Jag är helt säker på att den bilden inte är tagen med satelit. Inte för att det inte går att få den upplösningen från satelit utan för att det aldrig går att återge färger så bra eftersom atmosfären blockerar väldigt mycket.

Edit: Att husen lutar har ingenting med det att göra, det beror på att bilden inte är tagen rakt ovanifrån. En satelit kan ju befinna sig vid horisonten t.ex. och då får men en profilbild =)
 
Problemet löst :)

Flygfoto taget från en Cessna Citation Jet den 23 september 2001

Höjd: 3300 fot
Kamera: Leica/LH systems RC30 camera

Copyright NOAA.

Originalbilderna längst ner på sidan.
 
diver1 skrev:
Tror inte att det är från en satelit eftersom husen "lutar" utåt.

Dessutom står det lite intressant info i nederkanten: ES100 1/280 f/5,6 och en del annat som jag inte lyckats tyda.

På högra sidan finns en röd "lapp" med texten "WILD 15/4 UAGA-F" och det skulle nog kunna vara lite data på gluggen de använde.

edit2: "Wild RC30, 15/4 UAGA-F" heter kameran de använde


Du har nog rätt detta är Flygfoto,och så sant som du säger det är optiken dom använde sig av.
(Leica RC-30 5046, Lens 15/4 UAGA-F #13086)

En länk där du kan läsa om det.
http://www.richardcrouse.com/crouse/equipment.html
 
Johan: Såvitt jag vet har inte sateliter negativramar, och med det perspektivet så skulle den ligga i en otroligt låg bana... :)
 
Nu när vi har konstaterat att det är ett flygfoto har jag en fråga.

Högst upp i högra hörnet, går det ut något i vattnet som ser ut som ett pålverk eller liknande.

Någon som vet var det är eller har en annan bild på det hela från en annan vinkel.

MVH
Robin
 
Det verkar vara det du själv misstänker att det är: pålverk. Förmodligen så är det en fortsättning på de byggnader som står där. Inte helt omöjligt att de sätter byggnader på sådana.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.