Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En av världens störtsta kameratillverkare lägger ner

Produkter
(logga in för att koppla)

KalZoom

Aktiv medlem
Vet inte om någon bryr sig men....

Läste på en disskusionsgrupp för ryska kameror att KMZ kommer att lägga ner produktionen av Zenit under mitten av 2005. Zenitkameror började tillverkas för ca 45 år sen, och KMZ var en av de första tillverkarna som började bygga enögda spegelreflexer. Grundkonstruktionen för Zenits grundmodell har inte ändrats mycket sedan 60-talet, TTL-mätning med cds är den enda större förändringen.

Zenit E i olika varianter är kanske en av världens vanligaste kameror, den tillverkades i över 24 miljoner exemplar fram till början av 90-talet. Zenit 122 som fortfarande tillverkas är i princip en E fast med mer plast och TTL-mätning.

Som jag har förstått det så kommer fortfarande panoramakameran Horizon att tillverkas. Samma sak med deras objektiv.

/Björn

Vi "zenitologer" är väl inte så många på detta forum, men jag är en av dem. Jag har många Zenit-kameror i min kameraväska och använder dem frekvent. Det är tråkigt att läsa att KMZ har valt att lägga ned sin produktion av Zenit men jag förstår dem. I konkurrens av digitalkameramarknaden, köpstarka ryssar som längtar efter västprodukter samt alla problem som KMZ har haft med sina modernare elektroniska modeller måste det vara svårt att bedriva en konkurrenskraftig verksamhet. Det glädjer mig dock när jag såg att Horizont kommer att fortsätta att produceras. Det är en kamera som står högt upp på min önskelista.

Vi får hoppas att KMZ har stora restlager med redan producerade kameror så att vi fantaster kan få tillfälle att köpa nya kameror i ännu några år. Jag går i dagarna och väntar på en helt ny Zenit 122 som jag beställt från Rugift. Jag beställde kameran för att testa företaget, faller det väl ut kommer jag nog att lägga in en beställning på optik inom en snar framtid.

Zenitkameror började serietillverkas redan 1953 hos KMZ och det var då en Zorkimodell (kopia av Leica mätsökarkameror med 39mm gänga) som man försåg med en korg/box av spegelreflexprisma. Grundkonstruktionen har förblivit densamma även om utseendet ändrats en del. Från 1960 har även utseendet varit ganska lika ända till dagens plastmodeller med lite rundare former.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto