Annons

EMF/AF-confirm - nån som testat mikrojustera chipet?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har en adaptering med chip och det funkar riktigt bra (efter lite träning) på 5DMkII med ett Samyang 14/2.8 med Nikonfattning. Via "programmering" så ställer man största bländare och brännvidd vilket gör att förutom AF-confirm så får man också EXIF - åtminstone brännvidden blir korrekt. Men beroende på hur man använder ljusautomatiken så blir det som regel F/2.8 även om man bländat ned. Finns säkert vägar runt detta men har inte kommit på dom än. ISO/tid etc sätts från kameran så den blir alltid korrekt.

Chipet har också en möjlighet till microjustering. Den ska sättas till ett värde mellan 0 och 31 och.... där slutar instruktionen. Har sökt på nätet och det närmaste svar jag kommit är att man ska "testa sig fram":

Någon som hittat något klokare, eller vet mer?

F.ö. är jag nöjd med combon. Samyangen är skarp som attan - låt vara något svagare i perfiferin och därtill en ganska komplex distortion som inte alltid gillas, men så är det ju extrem vidvinkel också. Och distortionen kan botas i exvis ACR. Här en bild från helgen http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2265514&target=
 
Har en adaptering med chip och det funkar riktigt bra (efter lite träning) på 5DMkII med ett Samyang 14/2.8 med Nikonfattning. Via "programmering" så ställer man största bländare och brännvidd vilket gör att förutom AF-confirm så får man också EXIF - åtminstone brännvidden blir korrekt. Men beroende på hur man använder ljusautomatiken så blir det som regel F/2.8 även om man bländat ned. Finns säkert vägar runt detta men har inte kommit på dom än. ISO/tid etc sätts från kameran så den blir alltid korrekt.

Om du vill att chippet skall lagra vald bländare och tid i exif måste du ha kameran i M-läge.

Du börjar då med att sätta objektivet till största bländaröppningen, i detta läge kan du nu prova dig fram till rätt exponering utan att röra bländarringen på objektivet, snurra på inmatningshjulen tills du hittar önskad exponering (passa sedan på att fokusera innan du bländar ned), först när detta är gjort bländar du ned med bländarringen till det värde du valde med inmatningshjulet (ljusmätaren kommer därefter ge ett felaktigt värde som du helt kan bortse från). Det vill säga arbetsgången är som om du jobbar med en lös exponeringsmätare.

Faktiskt mycket smidigare än vad det låter, plus att exponeringen alltid blir korrekt (vi får ljusmätning vid maxbländare som för vanliga EF-objektiv.)

Chipet har också en möjlighet till microjustering. Den ska sättas till ett värde mellan 0 och 31 och.... där slutar instruktionen. Har sökt på nätet och det närmaste svar jag kommit är att man ska "testa sig fram":

Jag har testat mikrojusteringen lite, utan att bli klokare. Variansen för autofokusen verkar vara större än justeringsmöjligheterna, det vill säga fokuspipet sitter ändå inte alltid på samma ställe utan varierar en aning från gång till gång och då är det svårt att märka skillnaden mellan olika justeringsvärden.

Oavsett vilket brukar pipet vara mer korrekt från början än mina ögon, trots användning av snittbild och mikroprismor.
 
MIcrojuseringen fungerar bara om man har chipet i AF-läge. I MF läge förefaller den inte ge någon effekt så vitt jag har kunnat märka.
 
...
Faktiskt mycket smidigare än vad det låter, plus att exponeringen alltid blir korrekt (vi får ljusmätning vid maxbländare som för vanliga EF-objektiv.)

Tack Saea. Får prova det, min erfarenhet är just nu att jag får överexponera 1/3-2/3 oftast (i Av) för att få bra exponeringar. Men å andra sidan har det hittills mest handlat om bilder med mycket snö och sol så jag tycker inte riktigt att urvalet är representativt.

Oavsett vilket brukar pipet vara mer korrekt från början än mina ögon, trots användning av snittbild och mikroprismor.

"Toleransen" för att AF-confirm ska ske är ganska bred på mitt objektiv (som ju är snällt hyperfokalmässigt pga sina 14mm/FF). Men en observation på just mitt ex är att jag får optimal skärpa när jag drar fokusringen från ett lägre värde till ett högre. Om jag då stannar precis vid pipet så blir det optimalt. Drar jag ringen vidare så tappar skärpan trots att AF-confirm fortsätter indikera/pipa. Det är faktiskt stor skillnad och det gäller på alla fokusavstånd.

Funderar fortfarande på snittbild och ev ögonmussla (om det finns några bra). Om jag skaffar ett Samyang 85/1.4 (tex) tror jag det är nödvändigt. Även på ett Zeiss 35 föreställer jag mig.

MIcrojuseringen fungerar bara om man har chipet i AF-läge. I MF läge förefaller den inte ge någon effekt så vitt jag har kunnat märka.

Ok. Låter som du kanske har en del att berätta - har du fått någon ordning på vad 0-31 betyder (för Av om inte annat)?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.