Annons

Elinchroms D-lite it to go set 2

Produkter
(logga in för att koppla)

laptop

Avslutat medlemskap
Fick idag hem ovan blixtpaket och när jag packar upp det så går bägge "spännspakarna" av. Alltså de där man spänner fast blixten i stativet. Sjukt besviken då jag ändå rekommenderades dessa av butiken. Har en Bowens 500 Ws som jag har kört lite med och ville investera i två blixtar för att verkligen kunna experimentera hejvilt. O så nu detta. SUCK. Plus att jag tyckte de kändes väldigt plastiga?! Tål de verkligen så mkt hantering? Just nu funderar jag istället på att köpa en style RX 300 istället med stativ o softbox o sen jobba ihop lite mer o köpa en till likadan.. Jäkligt lack blir man iaf...
Vad har ni för erfarenhet av ovan blixtar? O jag vet att det är den billigaste blixten o att man får vad man betalar för, men det lät som ett schysst ingångspkt men i min värld vill jag ändå ha kvalitet! Kom med era åsikter så blir jag glad igen. =)
 
Hur menar du att spännspakarna gick av, om man får fråga?

Jag har inte använt någon av de blixtar du nämner.. (En perfekt utgångspunkt?)

Däremot har jag jobbat mycket både med D-lite 4, och BX 250 (jag antar att 2/4 har samma chassi, och BX 250/300). Jag personligen tycker inte att det är någon större skillnad i plastigheten mellan de två. Chassit till dem är ungefär samma lika, möjligt att ringen du använder för att spänna fast snoot/softbox etc. är stabilare på BX-serien - jag tror att slitdelarna håller bättre på BX, men att grundkonstruktionen är den samma..

Vad det gäller hanteringen så skulle jag absolut svara nej. De klarar inte speciellt omild behandling, någon av dem. Samma gäller Ranger-serien som känns plastig, även om själva batteridelen känns robust och fin. Jag tror helt enkelt att det är något av en grej vad det gäller Elinchromes blixtar.

Däremot tycker jag att både D-lite och BX blixtarna är kanon, och så som jag jobbar så gör egentligen inte hållbarheten så mycket, välter stativet så går de sönder oavsett, och välter det inte kan de gott få vara gjorda i staniol. :)


Edit:
Såg nu att du pratade om RX, och inte BX. De kan jag inte alls uttala mig om, men på bild ser de onekligen lite robustare ut jämfört med BX. Men är det så att skillnaden är som mellan D-lite och BX är det nog med andra ord ingen större skillnad på själva chassit..

Som slutkläm ska sägas att D-lite blixtarna är mycket blixt för pengarna, nog för att man kan köpa billigare, men då får man ju inte Elinchromes utbud. Du måste ha haft otur som fick TVÅ måndagsexemplar. Men det borde ju gå på garantin antar jag?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.