Använder Elinchrom.
Som sagt, att sätta på extra filter som försämrar kvaliten, vilket alla filter gör, eller använda inställningsljuset för att blixtarna är för starka verkar rätt dumt när man kan ha rätt blixtar istället..... De flesta har ingen nytta av 400, framförallt inte om du ska fota objekt på 1m storlek. Blir lite bakvända världen....
En variant är att dock att köpa paketet med en 250 och en 400... Men att kasta på filter när de inte behövs känns inte som ett vettigt alternativ.
brukar inte hålla med Leif om för mycket men i detta fall angående ND filter så är jag 100% med
jag har rätt många studioblixtar allt från 100w-1500w. Har alltid haft problemet med för starka blixtar hade 500w -1500 fast dom gick att ställa i 16 steg men man om man ville köra på stora bländare med tex 85 1,4 så gick det inte o knappt ens med 500w med 16 stegs inställning o ND filer på 4 steg. Problemet är att skärpe djupet är så kort på 1,4-1,8 o med ett ND filter på 4 steg så är det riktigt bökigt att sätta skärpan rätt. Så jag köpte ND folie man klipper o sätter framför blixtarna med det är meck att få allt på plats o inte heller klockrent så då köpte jag detta paket
http://shop.aifo.se/?id=EL-20757
men jag kom ändå inte ned tillräckligt svagt utan ND så då köpte jag detta paket
http://shop.aifo.se/sv/Start/Elinch...linchrom_D-Lite_RX_ONE_3_Head_Set?id=EL-20845
och visst dom är på (bara) på 100w men dom räcker till det mesta är det inga stora grupper du ska fota o du gillar att köra på större bländare så är dom klockrena. Jag fotade ett företags jobb med 20 personer o gruppbilder på 12 personer utan problem.
Jag hade inte köpt starkare än 250w om jag vore TS jag skulle köpt setet med 3 blixtar på 100w bara för det räcker för det mesta o i värsta fall kan du köpa till en lös starkare blixt i framtiden.
Själv gillar jag att köra porträtt på stora bländare även med blixt tycker att f8 känns lite för mycket skolfoto
visserligen kör du stora grupper i flera lde då är du tvungen att blända ner ordentligt för att få alla rader skarpa o då kan du behöva starkare blixtar men jag har kört typ 3 rader utan problem med ONE.
dessutom 3 blixtar är kanon för en bra bas uppsättning som en blixt snett framifrån med reflekorskärm på motsatt sida sedan en blixt snett bakifrån från motsatt håll som hårljus o sedan en blixt på fonden eller bakgrunden o med den kan du tex ändra en svart fond till grå eller vit beroende på hur mycket du (krämar) på. Jag kör visserligen pro grejer från annat märke men köpte som sagt var 5 blixtar från elinchrome är supernöjd med dom o dom har massor med tillbehör men jag köpte på mig ett gäng softboxar från creative light (samma grejer idag är profoto) men med dyrare prislapp.
så gillar du större bländar öppningar o inte fotar jättegrupp foton så köp inte för starka blixtar för ND filter o ND folie är bökigt. Jag köpte mitt ND folie hos goecker dom har det hemma på lager ifall du köper för starka blixtar så vet du var det finns