ANNONS
Annons

ELINCHROMES BLIXTPAKET, vilket skall man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fastljuslampor idag och vill nu ha studioblixtar istället. Dessa ska huvudsakligen användas till produktfotografering av produkter upp till en meters storlek och där omkring, men kommer också att använda det till porträtt.
Jag har kikat på Elinchromes blixtpaket D-Lite RX4 To go och BRX 250/250 To go, och priset är högre för den sistnämnda och man får heller inget stativ till som man får i första paketet.
Hur stor är skillnaden mellan dessa kvalitetsmässigt och arbetsmässigt? Någon som vet och kan hjälpa mig?

http://www.dustinhome.se/product/5010659913/elinchrom-d-lite-rx-4-to-go/

http://www.dustinhome.se/product/5010673172/elinchrom-brx-250-250-to-go/

Har inte detaljkollat specarna men jag har Elinchrome på 400 ws och dessa är på tok för starka för
produkt/ stilebenfoto.
Man vill ju gärna jobba med stor bländare för att få kort skärpedjup men det går inte.
Jag använder inställningsljuset i stället med de för och nackdelar det ger.
Kvalliteten är det nog inget fel på?
Elinchrome är ju bra prylar med stort tillbehörsprogram.
Lycka till med ditt projekt.

// Mats W

Ja, jag har läst om det på nätet, precis det du beskriver, och D-lite RX4 har 25-400 Ws, och BRX har 16-250Ws. Finns ett paket med RX-2 som har 12-200 Ws, och det räcker nog till.
Tack så mycket för ditt svar!

Jag skulle nog inte säga att 400w är för starkt för produktfoto. Jag har hellre ett lite överdimensionerat blixtpaket som går att använda till fler saker än bara produktfoto. Man vet aldrig när man behöver lite mer ljus. Då blir det dyrt att köpa ytterligare ett blixtpaket som är starkare. Vill man ha kort skärpedjup med studioblixtar så tycker jag det är bättre att använda gråfilter på kameran än att köpa för svag styrka på blixtarna.

Köp inte 400w, det blir lätt oanvändbart vid porträtt. Det kommer att ge för mycket ljus. Det är dessutom få tillfällen då 250 inte räcker till, möjligtvis vid stora gruppfoton. Att köpa för starka blixtar och tvingas ha gråfilter på låter verkligen inte som en bra idé, i studiomiljö vill man inte ha något filter på optiken.

Köp inte 400w, det blir lätt oanvändbart vid porträtt. Det kommer att ge för mycket ljus. Det är dessutom få tillfällen då 250 inte räcker till. Att köpa för starka blixtar och tvingas ha gråfilter på låter verkligen inte som en bra idé, i studiomiljö vill man inte ha något filter på optiken.

Vad är problemet med gråfilter och studiofotografering? Jag använder det ofta och det fungerar utmärkt.

Vad är problemet med gråfilter och studiofotografering? Jag använder det ofta och det fungerar utmärkt.

Antar att problem uppstår om man använder kinablixtar som inte går att ställa ner mer än 2 steg. Då behövs väldigt starka ND-filter, vilket innebär att man inte ser någonting i sökaren.

Produktfoto går att göra med inställningsljuset också, om blixtarna blir för starka.

Problemet är att det är ett extra filter som försämrar bildkvaliteten och kan ge reflektioner, man bör inte ha filter där det inte behövs, en sådan plats är studion.

Grundgrejen är väl det att det verkar dumt att köpa 400w blixtar om man inte behöver för att sedan tvingas sätta på extra filter för att komma tillrätta med det för starka ljuset, istället för att köpa rätt blixtar direkt. Som jag skrev tidigare så är det ytterst få tillfällen 250 inte räcker, jag tror inte jag har stött på det ännnu. Och ska man främst fota objekt på 1 m storlek lär det ju aldrig hända.

Däremot vill man ha blixtarna nära och stor bländare och eller fotar i ett trångt utrymme så blir för starka blixtar ett problem.

En variant är att köpa paketet med en 250 och en 400...Men att kasta på filter när de inte behövs känns inte som ett vettigt alternativ.

Senast ändrad:
Antar att problem uppstår om man använder kinablixtar som inte går att ställa ner mer än 2 steg. Då behövs väldigt starka ND-filter, vilket innebär att man inte ser någonting i sökaren.

Produktfoto går att göra med inställningsljuset också, om blixtarna blir för starka.

Använder Elinchrom.

Som sagt, att sätta på extra filter som försämrar kvaliten, vilket alla filter gör, eller använda inställningsljuset för att blixtarna är för starka verkar rätt dumt när man kan ha rätt blixtar istället..... De flesta har ingen nytta av 400, framförallt inte om du ska fota objekt på 1m storlek. Blir lite bakvända världen....

En variant är att dock att köpa paketet med en 250 och en 400... Men att kasta på filter när de inte behövs känns inte som ett vettigt alternativ.

Senast ändrad:
Använder Elinchrom.

Som sagt, att sätta på extra filter som försämrar kvaliten, vilket alla filter gör, eller använda inställningsljuset för att blixtarna är för starka verkar rätt dumt när man kan ha rätt blixtar istället..... De flesta har ingen nytta av 400, framförallt inte om du ska fota objekt på 1m storlek. Blir lite bakvända världen....

En variant är att dock att köpa paketet med en 250 och en 400... Men att kasta på filter när de inte behövs känns inte som ett vettigt alternativ.

brukar inte hålla med Leif om för mycket men i detta fall angående ND filter så är jag 100% med :)

jag har rätt många studioblixtar allt från 100w-1500w. Har alltid haft problemet med för starka blixtar hade 500w -1500 fast dom gick att ställa i 16 steg men man om man ville köra på stora bländare med tex 85 1,4 så gick det inte o knappt ens med 500w med 16 stegs inställning o ND filer på 4 steg. Problemet är att skärpe djupet är så kort på 1,4-1,8 o med ett ND filter på 4 steg så är det riktigt bökigt att sätta skärpan rätt. Så jag köpte ND folie man klipper o sätter framför blixtarna med det är meck att få allt på plats o inte heller klockrent så då köpte jag detta paket
http://shop.aifo.se/?id=EL-20757
men jag kom ändå inte ned tillräckligt svagt utan ND så då köpte jag detta paket

http://shop.aifo.se/sv/Start/Elinch...linchrom_D-Lite_RX_ONE_3_Head_Set?id=EL-20845

och visst dom är på (bara) på 100w men dom räcker till det mesta är det inga stora grupper du ska fota o du gillar att köra på större bländare så är dom klockrena. Jag fotade ett företags jobb med 20 personer o gruppbilder på 12 personer utan problem.
Jag hade inte köpt starkare än 250w om jag vore TS jag skulle köpt setet med 3 blixtar på 100w bara för det räcker för det mesta o i värsta fall kan du köpa till en lös starkare blixt i framtiden.
Själv gillar jag att köra porträtt på stora bländare även med blixt tycker att f8 känns lite för mycket skolfoto ;)
visserligen kör du stora grupper i flera lde då är du tvungen att blända ner ordentligt för att få alla rader skarpa o då kan du behöva starkare blixtar men jag har kört typ 3 rader utan problem med ONE.

dessutom 3 blixtar är kanon för en bra bas uppsättning som en blixt snett framifrån med reflekorskärm på motsatt sida sedan en blixt snett bakifrån från motsatt håll som hårljus o sedan en blixt på fonden eller bakgrunden o med den kan du tex ändra en svart fond till grå eller vit beroende på hur mycket du (krämar) på. Jag kör visserligen pro grejer från annat märke men köpte som sagt var 5 blixtar från elinchrome är supernöjd med dom o dom har massor med tillbehör men jag köpte på mig ett gäng softboxar från creative light (samma grejer idag är profoto) men med dyrare prislapp.
så gillar du större bländar öppningar o inte fotar jättegrupp foton så köp inte för starka blixtar för ND filter o ND folie är bökigt. Jag köpte mitt ND folie hos goecker dom har det hemma på lager ifall du köper för starka blixtar så vet du var det finns ;)

Jupp.-.. ibland kör jag min Quadra på 8.2 ws..... Jag har r alltså kört den så lågt det går, men aldrig skrämt upp den i 400ws, inte ens utomhus.

Jag vet inte hur kort skärpedjup vi pratar om här men om ni snackar bländare 1.8 eller mer (ljusare) så är det nog inte nd-filtret som försämrar bildkvaliten mest. Att en 400w blixt skulle vara för stark på ett 1m objekt är för mig helt obegripligt?!?! Den går ju att ställa ned ett antal bländarsteg. Hur nära ställer ni blixten egentligen och kör ni med bar reflektor??? Om det skall bli hyffsat jämn ljusspridning (även i djupled) på ett objekt på 1m så får ju blixten flyttas bak en bit. Om den sedan står på svagaste effekt och det sitter ett hyffsad softbox eller liknande på så har jag mycket svårt att se att en 400w blixt skulle vara för stark. Är det för starkt kan man ju lika gärna köra med speedlights.

elinchromes blixtar går att ställa i 5 steg o kör du på iso 200 (Nikon) så kommer du oftast bara ner på bländare 4. Att vi som kör med studio blixtar vet hur vi ställer grejerna är nog rätt klart speciellt om man sysslat med studio foto i många år.
Är blixten för stark så är den det punkt varför är det svårt att förstå? prova att blända ner kameran till f 1,4 o ställ ljuset så får du se vilket bländartal du får i din ljusmätare. Då har du alternativet att antingen köra
ND filter behövs ND 4 minst o med en sådan på linsen gör det riktigt svårt att sätta skärpan speciellt om du har ett liten mörkare studio/rum.
ND gel att sätta på blixtarna krångligt beroende på vad du kör på blixten är det grid är det enkelt är det en beauty dish eller soft box i storlek 120x80 då är det riktigt bökigt.
alternativ tre köpa svagare blixtar som elinchrome one som dessutom är grymt billiga 1200 kr styck jämför det mer en blixt till min Nikon sb 910 som ligger på 3800 kr för halva ljusstyrkan o ska du då köra med två speedlight med tillbehör så blir det riktigt dyrt men jag själv har ett gäng sb 910 samt pocket wizard samt anpassningsringar o kan köra alla mina cretive light softboxar eller paraplyer till mina sb 910 blixtar om jag vill ha grymt lite att bära samt inte vara behov av annat är AA batterier.
Att ha för starka blixtar är ungefär samma problem som att du trycker in en 1600 iso film i en analog kamera o sedan vill köra på full öppning i dagsljus funkar inget vidare om man inte gillar High key bilder ;)

Jag har 500 w blixtar o dom går att ställa i 16 steg men dom kommer man inte heller ner tillräckligt svag effekt för att kunna köra full öppning på gluggen. Vad jag vet så sälj ONE till väldigt många yrkesfotografer som gillar att dom inte är så starka men proffsiga för övrigt. Om man någon gång satt ett blixtljus på en bakgrundsfond den blixten hamnar alltid nära fonden annars är risken att den sprider ljuset för mycket framåt o påverkar bilden där den har jag alltid fått sätta nd gel på.
ONE är grymma o billiga o ett paket med 3 st är riktigt användbart o skulle ts behöva starkare så är det oftast bara på en blixt som det behövs så det är bara att köpa en starkare senare i sådana fall för det som är bra med elinchrome är att dom funkar med varandra oavsett styrka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar