Annons

Elinchrome vs Visico. Vad är bäst???

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Elinchrome d lite 4 eller Visico 600w. Vad är det för stor skillnad mellan märkena förutom styrkan på blixtarna


2st Visico Excel 600+
2st Kraftiga stativ
2st Kraftiga softboxar 80 x 100cm
2st vita paraplyn
1st Transportväska för allt!
2st synksladdar & 2st nätkablar
2st Radiosändare
3st Radiomottagare

7000:-


2 st Elinchrom D-Lite 4 it (EL-20484)
1 st Skyport ECO (EL-19349)
1 st Synkkablar (EL-11088)
2 st Nätkablar (EL-11055)
1 st Skyddskåpor (EL-26124)
1 st Reflektor (EL-26146)
2 st Softbox 65x65 cm (EL-26129)
1 st Väska för blixtaggregaten (EL-33198)
1 st DVD-film "D-Lite - Intro" (EL-72405)
2 st Inställningslampor (EL-23002)
1 st Manual (Engelsk) (EL-73002)
1 st Stativväska för två stativ (EL-33220)
2 st Stativ (EL-30101)

8000:-

Vad väljer man & varför?

Mvh....
 
Har aldrig klämt och känt på Visico men Elins prylar är robusta och tål att hanteras "lite hur som helst". Jag har själv bl.a. just D-light 4:an. Det enda som är lite plastigt är sändaren som är av enklaste modell men den fungerar. Med Elin kan du höja synctiden till 1/250 om du nu känner något större behov av det. Medföljande softboxar är kanske lite små. Subjektiva begrepp som "kratfiga" undviker Elin men deras prylar är bra. Jag har valt Elins prylar och är väldigt nöjd med dessa. Har två paket och inget har strulat på 3 år.
 
Båda är kvalitet och robust byggda med bra laddtider och effektomfång.

En skillnad är att Visico har Bowensfattning. Det betyder att det finns ett mkt stort antal billiga ljusformare från olika tillverkare. Allt från Bowens original till billigare varianter.

En annan skillnad är att Visico har medföljande fjärrkontroll till deras Intelligentserie.

Vi har sju såna blixtar i studion. De funkar bra.

Visico har precis släppt en ny Intelligentvariant nu med kortare brinntider.

Elinchrom är oxå mkt bra grejer. Du kan alltså inte köpa dåliga grejer om du väljer nån av fabrikaten.
 
Behöver du så mycket effekt som 600 Ws alt 400 Ws?

Jag kör Elinchrom RX300 (4 st) och den enda gången jag kör dessa på max är då jag fotograferar lagbilder hockey där de är på isen. Annars är det sällan som man trycker på dessa på max effekt!
 
Jag skulle defintivt kika på Visico 400 high speed

För att jämföra då,
Visico 400 HLR är fjärrstyrda, nyare och har kortare brinntid, jämfört med gamla 600+
Dessutom klarar du dig galant med 400w


Visico vs Elinchrom,
Visico slår D-lite med hästlängder, metall istället för plasthölje, bättre och och större softboxar och mer hållbara för större grejor då de väger mer.

Visico mot Bxri ( de dyrare Elinchrom) Där är det tycke och smak. går att argumentera för båda.

Jag tillsammans med (Fredrik hedlund) har 7 st visicon i vår studio 08studio.se och använder de ganska flitligt. Vi har börjat hitta saker vi irriterar oss på när det gäller Visico. Men det skulle ge samma symptomer med Elinchrom då de används professionellt.
Visico
( - )Medföljande led-ljus lampa är dålig, den byter man ofrivilligt inom två månader, kostar 150 kr tror jag
( - )skruvarna lossnar vid uppochner upphängning, då vi använder takpantografer. Inget man behöver oroa sig för som hobbyfotograf
(+) Stabila, rätt ljusmängd och lätta att styra med fjärrkontroll
(+) Det medföljer en transportväska som käkar allt och är bra om man riggar på flera ställen :)

D-lite NEJ!
Övriga Elinchrom modeller, funkar utmärkt, dyrare dock!
 
Behöver du så mycket effekt som 600 Ws alt 400 Ws?

Jag kör Elinchrom RX300 (4 st) och den enda gången jag kör dessa på max är då jag fotograferar lagbilder hockey där de är på isen. Annars är det sällan som man trycker på dessa på max effekt!

Bländare/slutare/iso?

Tycker att vi kommer ganska lätt till 3/4 av effekten på 600w i studion med 160/f/8.0/ISO100
 
Tack så hjärtligt för svar, lite mer frågor....

Är det inte bra att köpa lite starkare blixtar ifall man får större "studio" om något år?
Just nu har jag bara ett litet rum på ca 3ggr5 meter alltså ca 15m2.
Kommer de blixtarna på 600w bli alldeles för starka?
Jag behöver väl inte använda mig av den högsta styrkan, det ställer jag väl in som jag vill, eller?
Tänkte även på själva ljuskällan i Visico, är det rörlampa + reflektorlampa & är det någon som har en aning om vad såna kostar?
Är alla tillbehör dyrare till Elinchrome än till Visico?

Mvh
 
Jag kan verkligen ingenting om detta så snälla hjälp mig...

setet jag kollar på innehåller extra 1 sändare och 2 extra mottagare samt två paraplyn.
Extra mottagare gör så att någon av blixtarna inte behöver agera som slav - vilket säkerställer att dem utlöses samtidigt och extra sändare gör att du kan använda två kameror samtidigt utan att behöva flytta sändaren.....

Behöver jag extra sändare & mottagare? Jag har en Canon 5D markII + en speedlight 580exII

Jag kommer inte använda 2 kameror....

Är detta bra med extra sändare & mottagare eller kan jag styra alla med min blixt då det är en masterblixt?
Jag är kass på detta hur det fungerar, måste få hem ett studioset så jag kan öva järnet.

Väldigt tacksam för snabbt svar....
 
Elin IT kan ställas in så att de blir slavar till din 580 EX II. Det har att göra med att din blixt skickar iväg en eller flera förblixtar. 2 sändare låter väldigt onödigt och faktiskt kan du klara dig utan extra mottagare. Det räcker med att en av dina studioblixtar triggas via en sändare, så hänger den andra med som slav. Har du två mottagare så kan du naturligtvis bestämma från din fotoplats om båda blixtarna skall blixtra eller om du bara vill att den ena skall utlösa. Argumentet att ingen skall behöva vara slav och inte synca ordentligt är taget rätt ur luften. Har under alla år kört en blixt som triggas, resten slavar eller kört dem i grupper med flera mottagare.
 
Elin IT kan ställas in så att de blir slavar till din 580 EX II. Det har att göra med att din blixt skickar iväg en eller flera förblixtar. 2 sändare låter väldigt onödigt och faktiskt kan du klara dig utan extra mottagare. Det räcker med att en av dina studioblixtar triggas via en sändare, så hänger den andra med som slav. Har du två mottagare så kan du naturligtvis bestämma från din fotoplats om båda blixtarna skall blixtra eller om du bara vill att den ena skall utlösa. Argumentet att ingen skall behöva vara slav och inte synca ordentligt är taget rätt ur luften. Har under alla år kört en blixt som triggas, resten slavar eller kört dem i grupper med flera mottagare.

Tycker du blixtarnas känns för kraftfulla för min lilla "studio"????
 
600Ws är ganska starka blixtar och behöver stora ljusformare. Tänk på vid porträttfotografering, så sätter du t.ex. softboxen så nära du kan. Brukar vara omkring 100 cm från modellen. Stor ljusformare och nära = mjukt ljus. Du kan naturligtvis skärma av ljuset ännu mer med dubbla dukar men det är inget som jag har prövat. Jag har 400Ws är är väldigt nöjd med mina. Då har jag 350 x 650 cm att leka med. De brukar köras på läge 4 av 6. Dvs omkring 2/3 effekt. Då ligger jag runt bl 8 alt 11 beroende på lite andra saker och 1/125 alt 1/160. (ISO 100)

Tänker du ta med blixtarna utomhus, då "behöver" du 600Ws. Skall du ofta plåta grupper i större lokaler, då behöver du 600Ws.

En väldigt populär blixt är Elins Quadra. Används av väldigt många utomhus. Den är på 400Ws. Kostar runt 13K
 
600Ws är ganska starka blixtar och behöver stora ljusformare. Tänk på vid porträttfotografering, så sätter du t.ex. softboxen så nära du kan. Brukar vara omkring 100 cm från modellen. Stor ljusformare och nära = mjukt ljus. Du kan naturligtvis skärma av ljuset ännu mer med dubbla dukar men det är inget som jag har prövat. Jag har 400Ws är är väldigt nöjd med mina. Då har jag 350 x 650 cm att leka med. De brukar köras på läge 4 av 6. Dvs omkring 2/3 effekt. Då ligger jag runt bl 8 alt 11 beroende på lite andra saker och 1/125 alt 1/160. (ISO 100)

Tänker du ta med blixtarna utomhus, då "behöver" du 600Ws. Skall du ofta plåta grupper i större lokaler, då behöver du 600Ws.

En väldigt populär blixt är Elins Quadra. Används av väldigt många utomhus. Den är på 400Ws. Kostar runt 13K

Jag ska bara ha den inomhus som jag känner just nu.....
Men jag menar, om jag inte använder full effekt kan jag väl ha den i mitt lilla rum. Är det dumt att tänka så? För vem vet om man åker utanför rummet när man har blivit lite haj på blixtarna så kanske 600w behövs? Tänker jag helt galet?
Men mestadels kommer jag att befinna mig i mitt rum på 3 ggr 5 m....

Tack för att du tar dig tid :O)
 
Du har i princip samma utrymme som jag och kommer att få samma problem.

1. Det är inte så troligt att du använder dina blixtar utomhus. De är helt enkelt inte byggda för det.
2. Du har inte så brett vilket medför att du aldrig kan sätta ljuset från sidan med några avstånd. Stativen tar plats och ljusformarna tar plats.
3. Du har även problem med längden. Här är det helt avgörande var du kan sätta upp din bakgrund. Modellen bör stå minst 1 meter från bakgrunden. Helst det dubbla avståndet.
4. En blixt på ett stativ med en softbox - tar plats. Du kommer att få det trångt och problemet kan vara att ställa ner blixten tillräckligt mycket.

Jag är övertygad om att du kommer att ha större glädje av blixtar runt 400Ws. Så har jag valt och jag är väldigt nöjd.
 
Du har i princip samma utrymme som jag och kommer att få samma problem.

1. Det är inte så troligt att du använder dina blixtar utomhus. De är helt enkelt inte byggda för det.
2. Du har inte så brett vilket medför att du aldrig kan sätta ljuset från sidan med några avstånd. Stativen tar plats och ljusformarna tar plats.
3. Du har även problem med längden. Här är det helt avgörande var du kan sätta upp din bakgrund. Modellen bör stå minst 1 meter från bakgrunden. Helst det dubbla avståndet.
4. En blixt på ett stativ med en softbox - tar plats. Du kommer att få det trångt och problemet kan vara att ställa ner blixten tillräckligt mycket.

Jag är övertygad om att du kommer att ha större glädje av blixtar runt 400Ws. Så har jag valt och jag är väldigt nöjd.

Delar detta resonemang till fullo.
Skulle du någon gång behöva mer effekt så är det lättare att höja ISO 1 steg, vilket då gör att en 400Ws blixt blir en motsvarande 800Ws blixt. Med dagens sensorer blir skillnaden i brus 1 steg ganska försumbar.
Om du istället går på starkare blixtar är jag rädd för att du kan få problem med för mycket effekt, och det är mycket bökigare att få till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.