Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elinchrome D-Lite 2 synkning m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasFF

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat följande
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10361648

2 st Elinchrom D-Lite 2 it
1 st Skyport ECO
1 st Synkkablar
m.m.
Jag har lyckats få blixtrarna att synka ihop sig med skyporten... nu är det så att jag har en 430EX från tidigare och jag har försökt att få dessa att arbeta ihop men utan lycka, det enda som jag lyckats med är att få en av studioblixtrarna att synkas ihop med den handhållne.

Det var problem 1,

Nästa problem är att när jag testar med synkkabeln så känns det inte riktigt som om den fastnar i ingången till kameran (canon 5dmk2) och den synkar inte med blixten, det enda ljus jag kan få är ibland när jag försöker sätta dit/ta ut synkkablen då kan den avfyra blixtrarna ibland.

Det var följningsvis problem 2,

Det sista som jag skulle vilja få hjälp med är att min skyport ECO står i manualen/informationen på sp att den har två olika lägen, "Standard" och "speed" för snabbare slutartider.. men när jag ställer om skyporten enligt manualen synkas jag inte med blixtrarna...har läst som en liten lus i manualen men blir inte visare.. kanske måste ändra något på blixtrarna också?

Tack så mycket för framtida svar!
 
Jag har lyckats få blixtrarna att synka ihop sig med skyporten... nu är det så att jag har en 430EX från tidigare och jag har försökt att få dessa att arbeta ihop men utan lycka, det enda som jag lyckats med är att få en av studioblixtrarna att synkas ihop med den handhållne.

Du försöker alltså få Elinblixtarna att utlösas via deras fotoceller som du vill trigga med din 430 som sitter på kameran? I så fall skickar den antagligen ut förblixtar i tron om att den skall exponera med E-TTL, och dina Elin reagerar på dessa förblixtar.

Lösningen är att slå av förblixtarna vilket på Canon innebär att du i kameran skall välja manuell blixt om jag inte minns fel.

Nästa problem är att när jag testar med synkkabeln så känns det inte riktigt som om den fastnar i ingången till kameran (canon 5dmk2) och den synkar inte med blixten, det enda ljus jag kan få är ibland när jag försöker sätta dit/ta ut synkkablen då kan den avfyra blixtrarna ibland.

Vet inte vad detta beror på, men pc-kontakten är ett kärt hatobjekt bland världens fotografer för dålig och opålitlig funktion. Kan det vara så att du har blixten eller Skyporten i blixtskon samtidigt? Det finns kameror som stänger av pc-porten om något sitter i blixtskon.

Det sista som jag skulle vilja få hjälp med är att min skyport ECO står i manualen/informationen på sp att den har två olika lägen, "Standard" och "speed" för snabbare slutartider.. men när jag ställer om skyporten enligt manualen synkas jag inte med blixtrarna...har läst som en liten lus i manualen men blir inte visare.. kanske måste ändra något på blixtrarna också?

Och du har kollat att även blixtarna står i samma läge som Skyporten? Både blixtar och sändare kan använda bägge lägena, men de måste vara i samma läge för att konversera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.