Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elinchrom Vs Kaffebrus

Produkter
(logga in för att koppla)

Kamal

Aktiv medlem
jag är tveksam om jag ska köpa Elinchrom Blixtpaket D-Lite 2. 2st blixtar eller det billigare alternativet från kaffebrus "Studioset 2 x 110Ws" för 2990, jag kommer att fota produkter i ljustält och äventuellt porträtt.
 
110 Ws duger till porträtt, men är lite om du ska blända ner rejält för närbilder och macrotagningar. Och räcker absolut inte om du ska köra bländare 45 för att få lite skärpedjup med en Mamiya 67:a. 200 Ws är det minsta jag kan rekommendera.
Jag har 2 st 500 Ws och 1 st 250 Ws Elinchrome Classic Compact. Åtminstone dom är av god kvalitet, så jag kan nog rekommendera Elinchorme.
 
Hej

Jag har både Kaffebrus 2 *110 Ws blixtar och Elinchromes FX och BX blixtar.

Kaffebrus har riktigt bra stativ, hyffsade blixtar men helkassa tillbehör till blixtarna. min snoot till 110 Ws smälte sönder efter 20 min och då hade jag inte model-lamp på högsta effekt. Raster, snoot m.m. är av billig plast som inte tål mycket. Elinchroms tillbehör är av plåt i riktigt bra kvalité.

Har 110 wattarna till hårbelysning etc. men idag hade jag nog satsat på Elinchrom fullt ut. Uppladdningstiden skiljer enormt mellan dessa. från mindre än 1 sek (Elinchrom) till flera sekunder för kaffebrus. Sedan kan man ej ställa in model-lamp proportionellt mot blixtstyrkan hos 110 wattarna.

/Robert
 
Tre Ess skrev:
Vad tycker du om dessa, hur långt räcker de i ens
utvecklingsskala beträffande porträttfotografering?

Jag tycker de räcker väldigt långt. Snabba och pålitliga och väldigt bra inställningsmöjligheter. Massor med tillbehör. De är dessutom fläktkylda (OBS ej D-Lite)

Vill man ha möjligheten att byta blixtrör själv skall man satsa på BX serien.

Annars tycker jag att även D-Lite är ett mycket prisvärt kit om man är nybörjare.

/R
 
Robert
Jag tycker de räcker väldigt långt. Snabba och pålitliga och väldigt bra inställningsmöjligheter. Massor med tillbehör. De är dessutom fläktkylda (OBS ej D-Lite)

Vill man ha möjligheten att byta blixtrör själv skall man satsa på BX serien.

Annars tycker jag att även D-Lite är ett mycket prisvärt kit om man är nybörjare.

/R
Är inte BX100 lite tama, behövs inte starkare effekt?
 
Tama vet jag inte.

Jag tar ofta helkroppsbilder, de flesta gånger med flera modeller framför duken. Jag har i o sig 400 wattarna men det är sällan jag har varit över halva effekten (motsv 200 watt). inte ens då jag tog gruppbild på 15 pers. Beror på bländarinställning m.m.

Ensklilda porträtt kör jag ofta 2 steg nedsänkt effekt (100 W) även helkropp.

/Robert
 
Jag använder Kaffebrus 110Ws och tycker de fungerar bra. Jag tog dessa som ett nybörjarpaket. Nu när jag tycker studiofotografering blir roligare så ångrar jag lite att jag inte satsade på lite mer kvalité, det är framför allt uppladdningstiden jag är lite missnöjd med. Men annars fungerar de bra.

MVH

Fredric
 
Robert_B skrev:
...
Vill man ha möjligheten att byta blixtrör själv skall man satsa på BX serien...

Kan man inte göra det själv på D-lite?? Måste man i så fall skicka iväg dom för det? För visst måste dom bytas någon ibland eller räcker dom väldigt länge??

/Svante
 
Kodiak skrev:
Kan man inte göra det själv på D-lite?? Måste man i så fall skicka iväg dom för det? För visst måste dom bytas någon ibland eller räcker dom väldigt länge??

/Svante

Jo det är helt riktigt, D-Lite har plug-in blixtrör. Jag jämförde med FX-serien.

Något som bör dock påpekas är att D-lite inte är
fläktkylda. De kan bli väldigt (skadligt) varma om man har en snoot monterad.Det kan hjälpa att stänga av modeling-lamp.

/Robert
 
Robert_B skrev:
Tama vet jag inte.

Jag tar ofta helkroppsbilder, de flesta gånger med
flera modeller framför duken. Jag har i o sig 400
wattarna men det är sällan jag har varit över halva
effekten (motsv 200 watt). inte ens då jag tog grupp-
bild på 15 pers. Beror på bländarinställning m.m.

Ensklilda porträtt kör jag ofta 2 steg nedsänkt effekt
(100 W) även helkropp.

/Robert
Vad använder du för tillbehör då?

Det jag undrar över hur mycket kraft som behövs för att
göra bouncers och likn. rättvisa för att få den effekt de
är tänkta för?

http://www.aifo.se/elinchrom/bouncers.htm

Har svårt att tro det räcker med 2-400w/s instudsad i en
sådan jättesprodukt. Hur mycket behöver en 2 meters
octadome?
 
Robert_B skrev:
Jo det är helt riktigt, D-Lite har plug-in blixtrör. Jag jämförde med FX-serien.

Något som bör dock påpekas är att D-lite inte är
fläktkylda. De kan bli väldigt (skadligt) varma om man har en snoot monterad.Det kan hjälpa att stänga av modeling-lamp.

/Robert

Helt rätt avseende snoot. Kör med D-Lite 4 och (anv dock inte snoot) har inga som helst problem med värme. Det framgår tom på tillverkarens hemsida att överhettningsskydd kan slå in vid anv av snoot och modelleringsljus.

// Maxe
 
Tre Ess skrev:
Vad använder du för tillbehör då?

Det jag undrar över hur mycket kraft som behövs för att
göra bouncers och likn. rättvisa för att få den effekt de
är tänkta för?

http://www.aifo.se/elinchrom/bouncers.htm

Har svårt att tro det räcker med 2-400w/s instudsad i en
sådan jättesprodukt. Hur mycket behöver en 2 meters
octadome?

Vill inte låta nedlåtande men vet ni hur en Octabox fungerar?

Jag använder en Octabox 185 cm(dock ej Elinchrom Original)

Lite effect in och väldigt mycket ljus ut. Ljusutbytet är mycket högre än för vanliga rektangulära bouncers.

Varför? se på formen, den närmar sig den paraboliska formen (e ljuslyktan för bilar). Med Ljuskäglan i centrum får man en väldigt likvärdig "ljusstyrka" på hela ytan. Finns säkert de som kan beskriva det bättre. Jag behöver alltså mindre effekt med den än när jag anände rektangulärt (kvadratiskt 120) bouncer.

/Robert
 
Kamal skrev:
jag är tveksam om jag ska köpa Elinchrom Blixtpaket D-Lite 2. 2st blixtar eller det billigare alternativet från kaffebrus "Studioset 2 x 110Ws" för 2990, jag kommer att fota produkter i ljustält och äventuellt porträtt.


Jag vill gärna sammanfatta ett svar (med mina erfarenheter) till trådskaparen.

Jag började med ovanstående kaffebrus paket för 2995 till porträttfoto. Med medföljande softbox och paraply tyckte jag att det gick utmärkt att ta porträttbilder. På grund av att softboxen var för liten fick jag inte så jämt ljus vid helkropp stående - jag violle ha boxen nära för att få det mjuka ljuset.

Det som retade mig var uppladdningstiden mellan tagningarna så jag bestämde mig för Elinchrom eftersom jag hade använt dem tidigare. Att valet föll på 400 wattarna berodde på att jag ibland tar större gruppbilder på upp till 15 pers. Då måste jag ha längre avstånd mellan ljuskälla och modeller.

Då Elinchrom FX/BX 400 wattarna inte inte är så mycket dyrare än 100 wattarna var valet enkelt.

Att jag inte köpte D-lite berodde just på att jag ofta använder Snoot, (visade sig att det var samma problem med kaffebrus, men då på tillbehören)

Skulle valet stå mellan D-lite och Kaffebrus så skulle jag idag välja Elinchrom D-lite.

Vad gäller ljusstyrka till macro kan jag tyvärr inte tillägga något då jag inte har så mycket erfarenhet av det.

/Robert
 
Robert_B skrev:
Vill inte låta nedlåtande men vet ni hur en Octabox fungerar?

Jag använder en Octabox 185 cm(dock ej Elinchrom Original)

Lite effect in och väldigt mycket ljus ut. Ljusutbytet är mycket högre än för vanliga rektangulära bouncers.

Varför? se på formen, den närmar sig den paraboliska formen (e ljuslyktan för bilar). Med Ljuskäglan i centrum får man en väldigt likvärdig "ljusstyrka" på hela ytan. Finns säkert de som kan beskriva det bättre. Jag behöver alltså mindre effekt med den än när jag anände rektangulärt (kvadratiskt 120) bouncer.

/Robert

Jag tror mig förstå principen men har ingen egen
erfarenhet i saken. Äger inga blixtar alls vilket
är orsaken till mina frågeställningar i denna tråd. :)

Det är inte helt ovanligt att yrkesfotografer har
blixtar på 1200w/s. I rätt många trådar med frågor
från personer som ska göra sitt första inköp blir
svaren ofta att 1-200w/s räcker. Uppenbarligen är
det något i en studio som kräver mer kraft, jag är
nyfiken på vad.
 
Med kaffebrus blixtar funerar tex helkroppsbilder ut,ärkt med blixtarna på ca 2 meters avstånd ( ca 200 ws ).

I en riktig studio är avstånden större så det behövs mycket mer effekt. Ljuset avtar nämligen väldigt fort. ( rent generellt, kvadraten ur avståndet )
 
Kodiak skrev:
Kan man inte göra det själv på D-lite?? Måste man i så fall skicka iväg dom för det? För visst måste dom bytas någon ibland eller räcker dom väldigt länge??

/Svante
Som en proffsfotograf uttryckte det när jag frågade: du får jobba tvåskift som modefotograf i 10 år för att slita ut ett blixtrör. Troligen har du bytt slutare på din kamera tre ggr inna dess. Byter blixtrör gör man bara om man har råkat skicka den i golvet...
 
Tre Ess skrev:
Jag tror mig förstå principen men har ingen egen
erfarenhet i saken. Äger inga blixtar alls vilket
är orsaken till mina frågeställningar i denna tråd. :)

Det är inte helt ovanligt att yrkesfotografer har
blixtar på 1200w/s. I rätt många trådar med frågor
från personer som ska göra sitt första inköp blir
svaren ofta att 1-200w/s räcker. Uppenbarligen är
det något i en studio som kräver mer kraft, jag är
nyfiken på vad.

yrkesfotografer har många ggr studiolokaler som tillåter stora avstånd mellan blixt o motiv. (kom ihåg "avtar med avståndet i kvadrat"..)

Amatörer fotar ofta i små lokaler, och då är ofta problemet att blixten är för star, inte att denär för svag. Inget kul att behöva blända ner till 1/16-del...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.