Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elinchrom utan nätspänning

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej!
Jag har läst på nu om Elinchrom RX-serie, men kanske inte tillräckligt. (RX300 funderar jag på)

1. Jag fattar inte vilka av deras kompaktblixtar som kan drivas av den där Ranger RX (batteri).

2. Kan jag köra mer än en RX-blixt på samma Ranger?

Om det är som jag hoppas så känner jag att det är smartare att köpa ur RX-sortimentet eftersom jag då har möjligheten att plåta i naturen framöver....om jag skaffar en Ranger förstås.

Glad för svar //Mats

Det är bara rx som fungerar. Dessutom är det rejält dyrt jämfört med Bowens. Bowens får du två blixtar inklusive batteri och alla nödvändiga tillbehör för samma pengar. Dessutom verkar Bowens prestanda vara bättre. Dessutom så går Bowens att köra på nätdrift till skillnad från rx som måste gå via batteriet vad jag förstår.

Som jag tolkar det så är det batterienheten som väger sex kg vilket även det är tyngre än Bowens dito. Det enda som är korkat med Bowens är den väska som följer med som är lite otymplig.

Elinchrome verkar ju inte ens skicka med ett stativ till lamphuvudet.

Mvh
Maverick

Fedrik, du hhar rätt, det börjar luta rejält åt Bowens 500-paket med ett batteri som driver två "skallar". Dock är de ju inte digitala. Jag förstår prisskillnaden, men jag kan nog inte motivera varför jag skulle behöva RX, kan någon hjälpa mig med det. :)
Inget stativ till RX-paketet, nej, men man behöver bara lägga upp ca 1200 för det. Heller inga paraflax eller bonucer till RX.
Jag skulle antagligen vara supernöjd med Bowens Gemini 500.

Jo, som jag skrev i en annan tråd så förstår jag inte vitsen riktigt med digitala blixtar, vad är det som de klarar och som de vanliga inte klarar?

En moderna analog blixt är tillräckligt stabil och gör man bara en ordentlig vitbalansering så är det inga problem.

Det blir rätt mycket pengar med dryga 23000:- för en blixt.

Mvh
Maverick

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar