Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elinchrom Octa 100, Deep Octa 100, Deep Octa 70?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Står just nu i valet och kvalet att investera i en ny octasoftbox att ha med mig ut på utomhusfotograferingar.
Vad har ni för tips/erfarenheter av de olika octaboxarna? Storlek? Deep Octa / Icke Deep octa?

Tanken är att den ska vara portabel och lätt att sätta upp.
I dagsläget så har jag nån billig variant från Quantuum och en från Kaffebrus vilka är störande jobbiga att montera så jag har dem "färdigmonterade" i bilen redan. Typ 95cm och 120cm.

Är 70cm för lite när det kommer till Deep Octa?
Den kan man samtidigt använda som en "typ" beautydish också iofs.

Vad är era synpunkter?

Mvh Fredrik

Jag har en Deep Octa 70. Skillnaden på deep och vanlig är väl att den djupa riktar ljuset mer. 70cm är perfekt för porträtt när man har möjlighet att komma ganska nära modellen med blixten. Precis som du själv säger så funkar de som en beautydish om man tar bort diffusorerna.

Jag valde just 70cm för det smidiga formatet. Använder den på en Quadra. Kan ibland sakna att den inte är lite större för att slippa ha den så nära.

Octan är lätt att montera. Man har den i väskan ihopvikt. Alltså pinnarna på plats och viker ut allt när man ska använda den. Första gången höll jag på att bryta fingrarna men nu går det bättre :)

http://www.youtube.com/watch?v=RwtoDe3QbTI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=23kcMySgpzg

Tack för det svaret! =)

Problemet är väl kanske om man vill belysa 2 personer eller 1 person i helfigur? Då är det väldigt liten ljuskälla = hårt ljus på dem ? Och då måste den stå långt bort också..

Jag har en Deep Octa 70. Skillnaden på deep och vanlig är väl att den djupa riktar ljuset mer. 70cm är perfekt för porträtt när man har möjlighet att komma ganska nära modellen med blixten. Precis som du själv säger så funkar de som en beautydish om man tar bort diffusorerna.

Jag valde just 70cm för det smidiga formatet. Använder den på en Quadra. Kan ibland sakna att den inte är lite större för att slippa ha den så nära.

Octan är lätt att montera. Man har den i väskan ihopvikt. Alltså pinnarna på plats och viker ut allt när man ska använda den. Första gången höll jag på att bryta fingrarna men nu går det bättre :)

http://www.youtube.com/watch?v=RwtoDe3QbTI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=23kcMySgpzg

Ju längre bort du ställer softboxen, desto mindre ljuskälla och därmed hårdare ljus

Yes, vilket borde göra att en större softbox som står närmare är att föredra för mjukt ljus. That I know.. men frågan är hur stor softboxen "kan" vara för att ge hyfsat soft ljus på 2 personer.

Kanske.
Någon som har erfarenhet av den? :)

Köpte en liknande för att ha som slit och släng softtbox utomhus, tänkte att den var enkel att ta med och lätt att fälla upp, vilket stämde ganska bra...

Kvaliten var det lite sämre med, efter en 9-10 fotosessioner så gick det sönder där en av pinnarna var fästa.

Nu har jag en stabil octa på 120 cm som en stridsvagn(kanske inte;-) ) kan köra över, för en liten summa mer pengar, men den lär hålla några år.

Kvalitet kostar ofta lite mer, men allt är ju en fråga vad man ska använda den till och vilken budget man har

Köpte en liknande för att ha som slit och släng softtbox utomhus, tänkte att den var enkel att ta med och lätt att fälla upp, vilket stämde ganska bra...

Kvaliten var det lite sämre med, efter en 9-10 fotosessioner så gick det sönder där en av pinnarna var fästa.

Nu har jag en stabil octa på 120 cm som en stridsvagn(kanske inte;-) ) kan köra över, för en liten summa mer pengar, men den lär hålla några år.

Kvalitet kostar ofta lite mer, men allt är ju en fråga vad man ska använda den till och vilken budget man har

Min erfarenhet av Kaffebrus och Quantuum (från Cyberphoto) är att dem numera består av mer eller mindre hälften silvertejp..
Därav som jag varit intresserad av Elinchroms lösningar då dem alltid har hållit och varit enkla, även om dem kostat lite mer tyvärr.

Vad har du för 120cm octa nu?
Jag funderar på att antingen köra på deep70 octan eller 100cm octan för utomhusfotograferingar. Och vid speciella fotograferingar kanske man kan plocka med sig sin 175cm elinchrom-octa, men den är stor som ett AS.

Min erfarenhet av Kaffebrus och Quantuum (från Cyberphoto) är att dem numera består av mer eller mindre hälften silvertejp..
Därav som jag varit intresserad av Elinchroms lösningar då dem alltid har hållit och varit enkla, även om dem kostat lite mer tyvärr.

Vad har du för 120cm octa nu?
Jag funderar på att antingen köra på deep70 octan eller 100cm octan för utomhusfotograferingar. Och vid speciella fotograferingar kanske man kan plocka med sig sin 175cm elinchrom-octa, men den är stor som ett AS.

Jag har faktiskt en Quantuum 120 för att ta med mig utanför studion och den är grymt hållbar, kanske haft tur.

Mina elinchrome boxar är ju fortfarande i toppkondition efter 3 år.

Jag har faktiskt en Quantuum 120 för att ta med mig utanför studion och den är grymt hållbar, kanske haft tur.

Mina elinchrome boxar är ju fortfarande i toppkondition efter 3 år.

Mina pinnar gick sönder och fästena där dem gick rakt ut genom duken i octan så.. jag tycker att den octan inte var så vettig.
Sen är det ju grymt stor skillnad på att montera/avmontera en octa från Elinchrom mot en octa från Quantuum/kaffebrus :)
Gillar mina rotalux där alla pinnarna sitter fast och man bara "klipar upp" den.

Om man skulle välja en pryl att ha med sig på en resa för att fota porträtt/helfigur, skulle man då ta en 100octa, eller en 70 deep octa?

Har en Deep Octa 100 och är grymt nöjd med den. Just att man kan ändra karaktären på ljuset att gå från mycket soft ljus till mycket kontrast med båda diffusions dukarna borta.
Kvalitén på boxen i sig är kanonbra och verkar vara mycket stryktålig. Har dunsat i backen med bomstativ och klarat sig med bibehållen form.

Här är ett smakprov av ljuset på Octa 100 och Quadran, alla bilderna utom den sista är ljussatt med den:
http://www.c-pix.nu/2011/09/25/live-free/

Har en Deep Octa 100 och är grymt nöjd med den. Just att man kan ändra karaktären på ljuset att gå från mycket soft ljus till mycket kontrast med båda diffusions dukarna borta.
Kvalitén på boxen i sig är kanonbra och verkar vara mycket stryktålig. Har dunsat i backen med bomstativ och klarat sig med bibehållen form.

Här är ett smakprov av ljuset på Octa 100 och Quadran, alla bilderna utom den sista är ljussatt med den:
http://www.c-pix.nu/2011/09/25/live-free/

Ja, 100-octan verkar ju riktigt nice :)
Den sista, hur var den ljussatt ?
Och dem andra, har du lite hårdare ljus på verkar det som.. inga diffusionsdukar?

Det låter ju bra! :) Är ringblixten "värd" ? Har för mig dem har en billigare och en dyrare variant.

Jag har den billigare varianten "Eco". Funkar mycket bra, både som ensam ljuskälla och som upplättning.
Håller på att bygga en reflektor för ringblixten för att göra ljuset lite softare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar