Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elinchrom: D-lite 2 eller 300RX

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Hjälp! Kan inte bestämma mig!

Står i valet och kvalet om jag ska beställa ett D-lite 2 eller ett 300 RX set!?
D-lite 2 kostar ju mindre än hälften så mycket, så vad motiverar att köpa 300 RX?

Är helt ny på studio foto, men jag vill inte köpa D-lite 2 setet för att sedan märka att jag är begränsad.
Kan tillägga att jag har som plan att plåta professionellt med dessa(Porträtt och gruppbilder). Har tidigare plåtat mycket porträtt etc. men har då använt mig mest av naturligt ljus och reflexskärmar.

Den uppfattningen jag har fått när jag har tittat på bilder tagna med D-lite 2 respektive 300 RX är att det verkar bli ett "mattare/kallare" ljus och mer oskärpa i bilderna... visst förstår att det till 90% hänger på den som står bakom kameran, men kan det även ha att göra med den längre brinntiden hos D-lite 2 ?

Är det bättre att köpa ETT 300RX aggregat + stativ och paraply, än att köpa D-lite 2 setet med 2 aggregat?

Jag är mycket förvirrad... finns det någon vänlig själ som kan få mig på rätt spår?

Mvh Johan

Jag har svårt att tänka mig att det skiljer sig mellan olika blixtfabrikat. Det som kan vara olika är färgtemperaturen och hur lite blixten varierar mellan varje blixt. Variationerna är små.

Två blixtar är mer än en. Två D-lite plus en starkare blixt tycker jag är ett bra paket.

Nu har jag beställt ett Style 300 RX set.. ;oD

Är det någon som har lite tips om ljussättnings kurser online? Finns det sådana?

Har ni några tips? t ex. saker som man brukar missa när man är "ny" inom studio fotografering?

Tacksam för all info jag kan få..

/Johan

RX-aggregaten är fina!!
Du borde bli nöjd. Köp till ett Skyport RX-kit också.

Vad gäller studio. Lek, testa, prova, titta på andras bilder. Försök återskapa ljuset i dem.

mvh
Johan

RX300-kitet är kanon. Ångrar inte en sekund att jag köpte dem. Men skaffa även bouncer eller softbox också. du får mer kontroll på ljuset än paraplyer som sprider lite ohämmat. Skyporten väntar jag fortfarande på sen jag beställde i början på december :-(

Framförallt att du kan ställa ned styrkan såpass mycket på dem gör att de är väldigt allround.

Äntligen!
Har precis hämtat Elinchrom skyportkit hos SP.
Nu blir livet lite enklare igen. Slipper använda stege för att ställa blixtarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar