Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eliminera parallax-fel

Produkter
(logga in för att koppla)

flossy666

Aktiv medlem
Undrar om det finns någon med mycket erfarenhet av panoramastitching i både x- och y-led med lite längre brännvidder, inte nödvändigtvis 360. Själv är jag förhållandevis färsk. Jag vill i möjligaste mån kunna eliminera parallax-fel, och jag har förstått att det finns två problem med det.

Dels att hitta brännpunkten för den brännvidd och det objektiv man använder. Jag vet inte ens var jag ska börja leta information, och jag antar att brännpunkten förflyttar sig vid zoomning vilket gör det ännu trassligare. Nån som har någon bra vägledning på det?

Andra problemet verkar vara att fixera brännpunkten vid förflyttning i vertikalled. I horisontalled är det inga större problem om jag bara vet var brännpunkten är. Går ju med microjusteringsplatta eller liknande slider. Däremot blir det pannkaka i tilt-led med det huvud jag använder. Jag använder ett vanligt växlat huvud från manfrotto. Jag misstänker att det måste till ett huvud av gimbal-typ eller liknande. Vet någon om det finns växlade gimbal-huvuden som är avsedda för det ändamålet? Det är viktigt att det är växlat i både x och y-led. Gärna kring z-axeln också, men det är bara bonus.
 
Det bästa brukar faktiskt vara att låta automatiken i programmen fixa det.

Vilket program använder du?

Microsoft ICE och Hugin är två program som brukar fixa det mesta bra och bägge är gratis.

/Karl
 
Hugin funkar bra med lite handhavande, ofta är det ringen runt objektivet eller så finns det en prick som är "rotationscentrum".
 
Större parallaxfel är inte möjliga att fixa. Därför är det viktigt att rotera runt nodpunkten på objektivet när man fotar.

Jag fotar alla mina panoramor handhållet där jag trampar runt på stället. Det ger inte för stort parallaxfel. Flyttar man sig ett par meter brukar det bli svårfixat.

/Karl
 
Om du fotar miljöer där det är en bit till motivet, typ landskap eller större rum, kand fungera bra med programautomatik, men om det finns närliggande föremål som staket, lyktsolpar mm så blir parallax-felen väldigt uppenbara och ofta svårfixade.
Vet en del som använder snöre runt nodpunkten och andra ändan runt fronten på högrskon, för ett billigt alternativ =) Själv använder jag en mutter på stativet och en pärla på objektivet, världens minsta lösning =)
 
Om du fotar miljöer där det är en bit till motivet, typ landskap eller större rum, kand fungera bra med programautomatik, men om det finns närliggande föremål som staket, lyktsolpar mm så blir parallax-felen väldigt uppenbara och ofta svårfixade.
Vet en del som använder snöre runt nodpunkten och andra ändan runt fronten på högrskon, för ett billigt alternativ =) Själv använder jag en mutter på stativet och en pärla på objektivet, världens minsta lösning =)

Visst är det så, jag fotar nästan uteslutande landskap när det kommer till panoramor. Det jag hade tänkt skriva men glömde bort är att i många fall är det inte så jäkla kinkigt med det hela.

/Karl
 
Tack för bra svar.
Jag bygger vidare på den här tråden eftersom det verkar finnas en del som håller på med panoramor. Jag var nyligen vid katarina-hissen och tog ett panorama på över 480 rutor. Jag bifogar hur det ser ut efter align (innan blend, hade för lite scratch). Det ser alltså ut typ som ett ultraljud. Hittar inget bra sätt i photoshop att "böja rätt" den, så ramen blir rätare, och bilden ännu mer fisheye. Lens correction kan ju bara "böja" i både vertikal och horisontalled samtidigt, och jag vill bara "böja" horisontal-linjen. Jag vet att jag ber om skedmatning nu, och att det här förmodligen är baskunskap, men jag är nybörjare på det här så ha överseende. Jag förstår att jag kommer stretcha i nederkant och komprimera i överkant, men det är ok. Vad finns det för bra tekniker för att åstadkomma det i photoshop? Tacksam för all input.
 

Bilagor

  • fsf.jpg
    fsf.jpg
    20.6 KB · Visningar: 751
Böjer du den så att den blir rak kommer den se konstig ut. Det tar ett tag innan man lärt sig hur högt man skall fota i hörnen för att få ett rektangulärt sätt. Presenterar du resultatet i en zoombar webbild spelar formen mindre roll. Ett annat knep för att få allt rakt är att fota i portrait.

/Karl
 
Tack för ditt inlägg, men det var inte alls svar på min fråga.
Jag förstår att det kommer se konstigt ut, men jag skulle vilja veta vad det finns för tekniker i Photoshop för att åstadkomma det jag är ute efter. Jag lär mig fortfarande bara olika tekniker, och har inte en tanke på det estetiska än.
 
Om någon annan skulle söka rätt på den här tråden med samma fråga så fungerar filtret shear bra, om man drar lite i taget.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar