Annons

Elements eller Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

"Flygare"

Medlem
Hej!

Som nybörjare, skall man börja med Elements eller gå direkt på riktiga photoshop. Eller vad skall ,man använda, finns det alternativ?
 
Jag är också nybörjare, har använt photoshop i drygt två månader. Får känalan av att mycket dokumentation här på nätet är mer gjort för photoshop än elements och även detsamma med tryckta böcker. Det finns bra om elements också har jag sett men eftersom jag gillar att lära mig mer och mer om det jag är intresserad av så valde jag CS3.

Min uppfattning är att om du vill och är beredd att lägga ner tid och pengar på "vanliga" photoshop så välj det om inte så köp elements. Ingen vitts med vanliga photoshop om du inte ska använda de extra möjligheterna som finns.

Nån annan kanske vet mer exakt vilka skillnaderna är?

HENRIK
 
Jag skulle säga att elements räcker låmgt.

Men det är viktigt att man funderar igenom helheten dvs hur man vill jobba med sina bilder efter att man tagit dom.
Dvs hur får jag dom från kamera in i datorn, hur lagrar jag dom i datorn, vad behöver jag för stöd att hitta/sorteraoch söka bilder.
Använder jag raw-format. Vilken typ av bild behandling vill jag syssla med. Är det fixa damm och röda ögon, justera nivåer/kurvor eller vill jag ge mig in i hantering av lager/masker/filer osv.

Så berätta gärna mer hur du vill ha det.
 
Jag tycker du skall fundera på vad su skall använda programmet till.

För egen del vill jag göra så lite som möjligt i form av redigering och nöjer med lite beskärning och mindre justeringar.

För mig är det viktigt att programmet är snabbt och smidigt att jobba med och kan hantera såväl RAW so JPG utan problem.

Jag avände tidigare Elements 5.0 och redigeringsdelen var helt OK, hade mer möjligheter än vad jag behövde. Däremot blev jag aldrig vän med organisationsdelen.

Nu använder jag Lightroom och det är jag nöjd med. Eftersom kontrollerna i dess RAW-konverteraren i princip är identiska med Camera Raw som ingår i PS så är det inga problem att ta del av tips i tidningar.

En stor fördel tycker jag är att Lightroom spara alla ändringar i en databas och inte i själva bildfilen. Det gör det oerhört smidigt och utrymmesbesparande att jobba med olika versioner, ångra gjorda ändringar osv.

MEN det är klart att vill du göra bara lite mer avancerad redigering/manupelering då räcker inte LR.

Mvh
Anders
 
Har kört med PS Elements 6 i en dryg månad. Eftersom jag aldrig provat PS3 så kan jag inte riktigt veta skillnaden.

Elements 6 HAR Camera RAW.
Jag har försökt lära mej grunderna via Moderskeppets eminenta gratisgrundkurs för PS3. Har märkt att det skiljer en del i menyerna men att det mesta finns ändå, bara man letar lite.
Jösses vilka framsteg jag gjort, bara på några timmar!
Känns som det kommer att dröja länge, kanske aldrig, innan jag "växer ur" just elements 6.

Så jag rekomenderar PS Elements 6. Speciellt ihop med Moderskeppets grundkurs!
 
Är man amatör -- och avser betala för sig -- så är svaret givet: Elements 6 täcker det mesta för de allra flesta. Särskilt om man kombinerar det med en bättre råkonverterare, som till exempel ACR 4.3, CaptureNX eller Lightroom.
 
Jörgen. Skulle du kunna, på ett pedagogiskt sätt, förklara skillnaden i Camera RAW och t.ex. Lightroom?
Vad "vinner" man?


/// Nyfiken Amatör...
 
malaj skrev:
Jörgen. Skulle du kunna, på ett pedagogiskt sätt, förklara skillnaden i Camera RAW och t.ex. Lightroom?
Vad "vinner" man?
Själva bildredigeringsdelen i LR bygger ju helt på ACR, då det är Adobe som tillverkar båda två. Mindre skillnader finns, men i stort sett känner man igen sig.

Den stora skillnaden är snarare att LR utgör ett mer komplett "råhanteringsflöde", från import från minneskortet, tills dess att dina bilder ligger färdiga på din sajt, i din skrivare eller som bildspel brända på en DVD (allt detta kan göras direkt inifrån LR. En annan storskillnad mot de flesta råhanterare, är att LR är ett databassystem för lagring av dina bilder, inmatning av metadata osv osv.
 
Det finns det som tycker att GIMP är bra. Som program klarar det nog allt man behöver.
Jag hade själv svårt för GUI't som skiljer en del från Adobes.
 
atotowi skrev:
Det finns det som tycker att GIMP är bra. Som program klarar det nog allt man behöver.
Jag hade själv svårt för GUI't som skiljer en del från Adobes.

Tycker att Gimp fungerar bra from version 2.4
Använder det som oftast och det räcker mer än väl för mina behov. Gimp tycker jag ligger mellan Elements och Photoshop i dagens läge.
Gimp stöder också Adobe RGB och Profoto vilket är ett plus. Dock måste man installera dessa profiler manuellt.

/Mauritz
 
Har länge kört med Elements 4 som följde med datorn när jag köpte den. Kände dock att det inte riktgt stämde överens med mina behov. Började titta runt lite och hittade LightZone. Perfekt för mig!

Nu när Gimp 2.4 har släppts använder jag inte Elements överhuvud taget när jag vill leka lite mer med mina bilder. I mina ögon finns det bara två nackdelar med Gimp, och det är att den inte har justeringslager, än, och kan inte jobba i mer än 8 bitar, än. Det finns också ett RAW-program som kan användas som plugin till Gimp, Ufraw. Väldigt bra och liksom Gimp, helt gratis.

Två väldigt bra program som är väl värt att pröva innan man slänger ut X antal kronor på program som man kanske inte ens kommer att använda fullt ut.

Edit: Och så var man ju lite sen, såklart... Mauritz hann först :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.