Annons

Elements eller Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

"Flygare"

Medlem
Hej!

Som nybörjare, skall man börja med Elements eller gå direkt på riktiga photoshop. Eller vad skall ,man använda, finns det alternativ?
 
Jag är också nybörjare, har använt photoshop i drygt två månader. Får känalan av att mycket dokumentation här på nätet är mer gjort för photoshop än elements och även detsamma med tryckta böcker. Det finns bra om elements också har jag sett men eftersom jag gillar att lära mig mer och mer om det jag är intresserad av så valde jag CS3.

Min uppfattning är att om du vill och är beredd att lägga ner tid och pengar på "vanliga" photoshop så välj det om inte så köp elements. Ingen vitts med vanliga photoshop om du inte ska använda de extra möjligheterna som finns.

Nån annan kanske vet mer exakt vilka skillnaderna är?

HENRIK
 
Jag skulle säga att elements räcker låmgt.

Men det är viktigt att man funderar igenom helheten dvs hur man vill jobba med sina bilder efter att man tagit dom.
Dvs hur får jag dom från kamera in i datorn, hur lagrar jag dom i datorn, vad behöver jag för stöd att hitta/sorteraoch söka bilder.
Använder jag raw-format. Vilken typ av bild behandling vill jag syssla med. Är det fixa damm och röda ögon, justera nivåer/kurvor eller vill jag ge mig in i hantering av lager/masker/filer osv.

Så berätta gärna mer hur du vill ha det.
 
Jag tycker du skall fundera på vad su skall använda programmet till.

För egen del vill jag göra så lite som möjligt i form av redigering och nöjer med lite beskärning och mindre justeringar.

För mig är det viktigt att programmet är snabbt och smidigt att jobba med och kan hantera såväl RAW so JPG utan problem.

Jag avände tidigare Elements 5.0 och redigeringsdelen var helt OK, hade mer möjligheter än vad jag behövde. Däremot blev jag aldrig vän med organisationsdelen.