Annons

Elements 7 & Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

booten

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en ny D7000 och använder Elements 7 med Camera raw 5.3. Denna version kan inte öppna NEF-filerna från kameran. Finns det verkligen inget bättre sätt än att konvertera till DNG och sen öppna i Elements? Det känns som ett surt extra steg som tar massor av tid vid många bilder.

Känner nån till nåt knep att uppdatera Camera Raw?

/Booten

Tror du måste skaffa 9'an för att få kunna få kompabiltet med D7000, om jag fattat det rätt så fungerar inte Camera Raw instick till 7;an. Du kan nog använda Nikons ViewNX-II har för mig att den kan konvertera, annars så har jag ingen bra idé

Här http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4920 finns en lista på vilka CR som finns till de olika versionerna av PSE. Ja tycker det är skit av Adobe att tvinga på sina kunder uppdateringar av programmet när man köper ny kamera.

Själv har jag slutat med PS och använder Nikons egna ViewNX (som är gratis att ladda ner) och CaptureNX.

I ViewNX kan du konvertera filerna till TIFF och sedan öppna i äldre versioner av PSE.

/FW

Jaha, så synd då. Jag har full förståelse för att det inte går att öppna filer från framtida kameror i dagens Photoshop men det känns minst sagt surt att inte kunna uppdatera min version av Camera Raw.

Om jag inte uppgraderar PSE så måste jag således konvertera NEF filerna i DNG Converter alternativt i View NX.... Nu kommer jag i framtiden ha två filer från varje bild på hårddisken. Hualigen, det blir till att köpa massor av disk. Hur gör ni andra som sitter i samma sits? Raderar ni NEF-filen efter konverteringen eller har ni dubbelt av allt?

Vilken av dessa konverteringar ger bäst resultat?
Sker nån komprimering och/eller dataförlust vid konverteringarna?

Tror inte View NX kan konvertera till DNG. Men jag kanske har fel.

Du kan konvertera till DNG och tryggt slänga NEF-filen. Tro det eller ej men det här är vad DNG är:

* Rawfilen oförändrad
* Ev bildbehandling du gjort i Camera Raw
* Profil för kameran

Dvs samma profil som Adobe inte tillåter dig att uppdatera Elements med bakas in i DNG-filen. Det är därför det funkar.

Idealt hade ju varit att det gick att få Elements att komma ihåg profilen bara man hade öppnat en DNG-bild med den inbakad. Men icke.
----

Notering: Adobes vanligaste ståndpunkt är att man inte vill uppdatera äldre programvaror eftersom chansen är att man då även introducerar nya buggar. Man fokuserar hellre på att hålla senaste versionen fräsch. Visst belägg har de för det eftersom exakt just det hände nån gång för några år sedan. Man puttade ut en uppdatering till ett äldre Photoshop för att lösa nåt problem och fick tonvis med nya problem.

Hej igen,

Beklagar att jag var otydlig. Jag menade att konvertera från NEF till TIFF i View NX och sedan öppna TIFF filen i PSE.

Frågan är således om jag tappar information & kvalitet om jag gör på detta sätt kontra en konvertering till DNG?

Hej igen,

Beklagar att jag var otydlig. Jag menade att konvertera från NEF till TIFF i View NX och sedan öppna TIFF filen i PSE.

Frågan är således om jag tappar information & kvalitet om jag gör på detta sätt kontra en konvertering till DNG?

Tiff så är det ju inte länge en rawfil.

DNG är raw, med allt positivt som det innebär. Som paradiset ungefär, fast i Photoshop.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto