Annons

Elements 3 bytt till Elements 8, probelm!

Produkter
(logga in för att koppla)

666

Aktiv medlem
Håller på att byta dator, i den gamla har jag Elements 3 som jag lärt mig använda till det jag behöver.
Jag skickar bildmail till folk, i 3 gör jag ett album, öppnar det, markerar ingen bild, klickar på "dela" och får ett bildmail.

Gör likadant i 8, fast då finns det en massa saker under "dela", välger bild-e-mail". Det funkar likadant MEN då förminskar programet storleken på bilderna mera, mailet blir nästan hälften så stort! Provade i helgen, i 8 blev mailet 2mb, i 3 3,8mb. Kan jag justera hur funktionen ska förminska bilderna?? Är det så att programet gör mailen max 2mb...?

Ett problem till, hur väljer jag på vilken hårddisk bilderna ska lagras? När jag använde programet första gången tror jag det kom upp en ruta som frågade, men lik förbannat lägger sig alla bilder på laptoppens hårddisk, inte den lösa som jag vill.....

När jag laddar in bilderna från kameran så öppnar Elements automatiskt. Gillar kalatlogen i programet, bilderna lägger sig på en tidslinije, bra.

Varför kan inte datorer bara funka......
 
83 tittar och inga förslag..... JL

Jag tror inte problemet är uppenbart. Att filerna blir mindre är säkert mottagarna glada över. Särskilt om kvaliteten är detsamma.

Fråga 2 är lurigare eftersom det känns som ett handhavandefel. Och då saknas nog information om vad du gör, i vilken dialogbox det händer/inte händer som du förväntar dig, och kanske lite mer precist var filerna tar vägen istället.
 
Jag tror inte problemet är uppenbart. Att filerna blir mindre är säkert mottagarna glada över. Särskilt om kvaliteten är detsamma.

Fråga 2 är lurigare eftersom det känns som ett handhavandefel. Och då saknas nog information om vad du gör, i vilken dialogbox det händer/inte händer som du förväntar dig, och kanske lite mer precist var filerna tar vägen istället.

Blir inte kvaliten nödvändigtvis sämre... Ska kolla, är det så är det ju inget problem.
Fråga 2 är garanterat ett handhavadefel! JAg har för mig att första gången jag startade programmet frågad det var ja g vill spara bilderna, men nu hittar jag det inte.

Det måste ju gå att gå in någon stans och väja var bilderna ska sparas, programet i sig visar ju bara. Men var!?
 
Jag tror inte problemet är uppenbart. Att filerna blir mindre är säkert mottagarna glada över. Särskilt om kvaliteten är detsamma.

Fråga 2 är lurigare eftersom det känns som ett handhavandefel. Och då saknas nog information om vad du gör, i vilken dialogbox det händer/inte händer som du förväntar dig, och kanske lite mer precist var filerna tar vägen istället.

Ah! Nu ser jag vem som svarat! Bockar djupt! Janne
 
Blir inte kvaliten nödvändigtvis sämre... Ska kolla, är det så är det ju inget problem.
Fråga 2 är garanterat ett handhavadefel! JAg har för mig att första gången jag startade programmet frågad det var ja g vill spara bilderna, men nu hittar jag det inte.

Det måste ju gå att gå in någon stans och väja var bilderna ska sparas, programet i sig visar ju bara. Men var!?

När är sparandeproblemet? När du redigerat en fil, eller när du för över från minneskort?
 
När är sparandeproblemet? När du redigerat en fil, eller när du för över från minneskort?

När jag för över från kortet. Den redigerade filen lägger sig på samma ställe som de nyimporterade, så programmet är konsekvent.

Det måste finnas någon knapp där jag väjer var jag sparar bilden, jag borde tom kuna spara på olika diskar, men se bilderna i samma program,.....
 
Nu har jag hittat var jag väljer hårddisk, det kommer upp en ruta när jag laddar in bilderna. Så det ska väl gå att få till..

Men bildmailen verkar vara en maxgräns på storleken som är lägre en i 3:an, där varnar det bara för att det blir stort att skicka.

Enklast är nog att instalera 3:an oxå i nya datorn, för jag gillar funktionen.

Eller vet någon om det går att justera..?
 
Bildmail

Jag provade att lägga in Elements 3 i datorn också, för att få bildmailsfunktionen som jag vill, men programmet funkar inte med min Window-version, den är för ny...

Foto-e-post-funktionen i 8 är i mina ögon oduglig. Bilderna blir för dåliga. Nu flyttar jag dom bilder jag ska skicka till gamla datorn, osmidigt.

Går det att fixa så det funkar som i 3:an!?!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.